
تویوتا در آستانه مسابقه معروف ۲۴ ساعته لمانز ، از مفهوم جدید GR LH2 با موتور هیدروژنی و سیستم هیبریدی (Hybrid) در پیست سارت برای جهانیان رونمایی کرد. این خودرو به عنوان یک تلاش برای پیشبرد فناوری هیدروژن در دنیای موتوراسپورت (Motorsport) طراحی شده و همچنین به مناسبت چهل سالگی اولین حضور این خودروساز در لمانها معرفی گردید.
طبق گفتههای تویوتا، GR LH2 بر اساس خودروی GR010 هیبریدی طراحی شده که در مسابقات قهرمانی استقامت جهانی (World Endurance Championship) از جمله ۲۴ ساعت لمانز به عنوان مسابقه اصلی شرکت کرده است.
مشخصات فنی
در حالی که تویوتا اطلاعات دقیقتری درباره سیستم پیشرانه و هیدروژنی این مفهوم ارائه نکرده، ساخت آن در مرکز فنی هایگاشیفیوجی (Higashi-Fuji Technical Centre) واقع در ژاپن انجام شده است. شاسی (Chassis) مشابه با GR010 در تأسیسات گازو ریسینگ (Gazoo Racing) تویوتا در کلن، آلمان تولید شده است. GR LH2 جانشین مفهوم GR H2 است و با بدنه جدید خود شناخته میشود که شامل:
- ورودهای جانبی بازطراحیشده (Remodeled Side Intakes)
- بال عقب بلندتر (Taller Rear Wing)
- تیغه بزرگتر (Larger Fin)
این خودرو همچنین با طرحهای جذاب سفید و آبی (Striking White-and-Blue Livery) و چراغهای LED کوچکتر در جلو تمایز دارد، اما ساختار شیشهای آن مشابه نسخه قبلی است.
ابعاد GR LH2
ویژگی |
مشخصات |
طول |
۵۱۰۰ میلیمتر (۲۰۰.۷ اینچ) |
عرض |
۲۰۵۰ میلیمتر (۸۰.۷ اینچ) |
پیشگامی تویوتا در فناوری موتور هیدروژنی
کازوکی ناکاجیما، راننده سابق فرمول ۱ و مدیر تیم تویوتا گازو ریسینگ اروپا، بیان نمود: «تویوتا از سال ۲۰۲۱ پیشگام فناوری موتور احتراق هیدروژنی در مسابقات سوپر تایکیو (Super Taikyu) در ژاپن بوده است.» تیم خواهر تویوتا، روکی ریسینگ (Rookie Racing)، با خودروی کُرولا (Corolla) با موتور هیدروژنی گازی در مسابقات سوپر تایکیو شرکت کرد و بعدها در سال ۲۰۲۳ به خودرویی با موتور هیدروژن مایع تغییر داد.
در سال ۲۰۲۲، تویوتا پتانسیل موتورهای هیدروژنی را در مسابقات رالی با GR Yaris H2 در رالی یپرس (Ypres Rally) در مسابقات قهرمانی جهانی رالی (FIA World Rally Championship) به نمایش گذاشت. سال بعد، خودروی کُرولا با موتور هیدروژنی یک دور نمایشی در پیست سارت انجام داد و مفهوم GR H2 برای پیشنمایش یک دسته هیدروژنی در لمانز به نمایش درآمد.
در حالی که GR H2 فقط یک مفهوم ایستا (Static Concept) بود، GR LH2 به عنوان یک خودروی تستی (Running Test Car) معرفی شده است. ناکاجیما همچنین تأکید کرد که تویوتا در تلاش است تا هیدروژن را به عنوان انرژی جدید معرفی کند و در عین حال صدای موتورهای مسابقهای و احساس و لرزش آنها را حفظ کند. کامویی کوبایاشی، راننده تیم و رئیس تیم تویوتا گازو ریسینگ، گفت که این بخش از تویوتا، GR LH2 را برای تأکید بر فرصتهای آینده کربنخنثی (Carbon-Neutral) و تقویت حضور خود در موتوراسپورت طراحی کرده است.
با این پیشرفتها، تویوتا نشان داده است که نه تنها به دنبال نوآوری در فناوری خودروهای آینده است، بلکه همچنان در دنیای مسابقات نیز با قدرت حضور دارد.
تصمیم تویوتا برای محدود کردن اطلاعات منتشر شده درباره GR LH2 ممکن است نشاندهنده پیشرفتهای حائز اهمیت در ابتکارهای هیدروژنی این شرکت باشد. از سال ۲۰۲۱، تویوتا به طور مداوم بر نوآوریهای هیدروژنی خود در موتوراسپورت (Motorsport) افزوده و قابلیت GR LH2 به عنوان یک خودروی تستی فعال (Running Test Car) گامی دیگر در این راستا است.
رقابت در ۲۴ ساعته لمان
تویوتا گازو ریسینگ (Toyota Gazoo Racing) در مسابقه ۲۴ ساعته لمان، که از ۱۴ تا ۱۵ ژوئن برگزار میشود، با رانندگانی همچون کامویی کوبایاشی، نیک دیویریس و مایک کانوی به رقابت خواهد پرداخت. این تیم جدیترین تلاشهای خود را برای نمایش قدرت و پتانسیل سیستمهای هیدروژنی در دنیای پرفشار موتوراسپورت به کار خواهد گرفت.
نتیجهگیری
با توجه به پیشرفتهای مداوم تویوتا در زمینه فناوری هیدروژن و معرفی GR LH2، این برند نه تنها بر روی نوآوریهای خود تمرکز دارد، بلکه انتظارات را برای آیندهای پایدار و کربنخنثی نیز بالا میبرد. باید دید عملکرد این خودرو در مسابقات پیشرو چگونه خواهد بود و آیا میتواند گامهای مهمی در جهت استفاده از فناوریهای جدید به سوی انرژیهای پاک بردارد.
منبع ترجمه: autoblog
source