عادل پیرمحمدی با رد شایعات برخی رسانه‌ها درباره توقف فروش خودرو، تأکید کرد: هیچ امکانی برای انبار خودروها در این حجم وجود ندارد و تولیدات بلافاصله به مشتریان تحویل داده می‌شوند. او گفت خطوط تولید ایران‌خودرو به‌صورت سه‌شیفته فعال‌اند و هدف ما تحویل سریع خودروها به مردم است. وی با اشاره به شرایط اقتصادی فعلی، مدل فعلی قیمت‌گذاری را زیان‌آور دانست و خواستار بازنگری در آن شد. پیرمحمدی هشدار داد: ادامه این روند زیان‌ده باعث فرار سرمایه‌گذاران از صنعت خودرو خواهد شد.

او با مرور عملکرد شرکت از ابتدای سال جاری، گفت: تاکنون بیش از ۱۰۱ هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل شده که شامل تعهدات قبلی و جدید است. همچنین طرح فروش جدید در اوایل اردیبهشت‌ماه باعث ایجاد ۳۸ هزار تعهد دیگر شد و مجموع تعهدات ایران‌خودرو اکنون به ۱۹۵ هزار دستگاه رسیده است. پیرمحمدی با تأکید بر به‌روز شدن تعهدات، افزود: در حال حاضر حدود ۱۰ هزار خودروی معوق داریم که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان ماه این عدد به حدود ۵ هزار دستگاه برسد. روزانه بیش از ۲۲۰۰ خودرو در کارخانه تولید می‌شود و برنامه‌ریزی برای تسریع تحویل در جریان است.

وی در ادامه ضمن رد شائبه احتکار خودرو برای فروش در آینده، تصریح کرد: گنجایش انبارهای ما محدود است. پارکینگ مرکزی فقط ظرفیت نگه‌داری حدود ۸ هزار دستگاه را دارد و با احتساب سایر مراکز در سراسر کشور، نهایتاً ۲۰ هزار دستگاه قابل ذخیره‌سازی است؛ یعنی کمتر از ۱۰ روز تولید ما. بنابراین، خودروها پس از تکمیل فرآیندهای اداری، به سرعت به خریداران تحویل داده می‌شوند.

او همچنین با اشاره به مشکلات حمل‌ونقل در کشور گفت: با همکاری نهادهایی مانند وزارت راه، روند ارسال خودرو به مشتریان بدون توقف ادامه داشته است. در خصوص قیمت‌گذاری نیز، پیرمحمدی اعلام کرد: افزایش نرخ ارز و هزینه تولید، باعث شده که شرکت نتواند تعهدات جدیدی ایجاد کند، چراکه هر فروش جدید با ضرر همراه است. او تأکید کرد برای جذب سرمایه در سالی که محور آن “سرمایه‌گذاری برای تولید” است، باید صنعت خودرو از حالت زیان‌دهی خارج شود.

پیرمحمدی همچنین به برنامه‌های آینده ایران‌خودرو اشاره کرد و گفت: توسعه محصولات جدید و کاهش هزینه‌ها در دستور کار قرار دارد. تولید خودروهای هیبریدی آغاز شده و انتظار می‌رود تا دو سال آینده به تولید انبوه برسد. او درباره قیمت‌های بازار هم گفت: قیمت‌هایی که در بازار آزاد مشاهده می‌شود، واقعی نیستند. با نزدیک شدن نهادهای ناظر به قیمت‌های منطقی، ما نیز از آن پیروی خواهیم کرد. قیمت‌گذاری واقعی ضمن جلوگیری از زیان تولیدکننده، موجب افزایش تیراژ و عرضه خواهد شد و می‌تواند صف خرید خودرو را حذف کند.

پیرمحمدی افزود: در صورتی که قیمت خودرو در کارخانه با واقعیت بازار هماهنگ نشود، این تفاوت به جیب واسطه‌گران می‌رود. محاسبات ما نشان می‌دهد که در پنج سال اخیر، بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع صنعت خودرو و خریداران واقعی، نصیب دلالان شده است. او درباره وضعیت خودروهای موجود در پارکینگ‌ها گفت: تحویل خودرو به مشتری مستلزم طی چند مرحله است؛ از جمله بازرسی نهایی، صدور فاکتور، اطلاع‌رسانی به پلیس و تخصیص پلاک، که معمولاً دو هفته زمان می‌برد. خودروهایی که در پارکینگ‌ها دیده می‌شوند، در این فرآیند هستند و جابجایی آن‌ها روندی روزانه دارد.

در پایان، پیرمحمدی به آمار تولید اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۰۴ هزار دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش داشته و از این تعداد، بیش از ۱۰۱ هزار دستگاه به مشتریان تحویل داده شده‌اند. این روند به شکل مستمر ادامه دارد.


source

توسط khodrocamp.ir