پورشه RSP 963 رسما رونمایی شد؛ هایپرکار خیابانی لمانز آماده عرض اندام!

پورشه ۹۶۳ RSP نمونه‌ای بی‌نظیر از تلفیق اصالت مسابقه‌ای با قابلیت‌های جاده‌ای است؛ خودرویی که تلفیقی از خودروهای مسابقه‌ای و جاده‌ای است. 






تا چند دهه پیش، تفاوت بین خودروی جاده‌ای و مسابقه‌ای، آن‌قدرها هم مشهود نبود. اما با پیشرفت فناوری و پیچیده‌تر شدن مسابقات بزرگی مثل لمانز، خودروهای حاضر در خط اول این رقابت‌ها هرچه بیشتر به ماشین‌های فرمول یک شبیه شدند. در این میان، پورشه با معرفی مدل ۹۶۳ RSP پل میان گذشته‌ی افسانه‌ای و آینده را برقرار کرده است؛ مدلی که یک نمونه واقعی LMDh بوده و فقط تا حد کمی برای حرکت در جاده توسعه یافته است؛ البته با پلاک خاص.

ریشه‌های پروژه؛ الهام از افسانه ۹۱۷

پروژه ۹۶۳ RSP از جشنی برای پنجاهمین سال تولید نسخه جاده‌ای پورشه ۹۱۷ آغاز شد؛ خودرویی که برای کنت روسی ساخته شد و با وجود داشتن کابین مجهز، یک برنده واقعی لمانز برای خیابان بود. این الهام باعث شد که تیمی کوچک در پورشه گرد هم آمده و پروژه‌ای موسوم به «پروژه زیرآبی» را کلید بزنند؛ پروژه‌ای بی سروصدا اما جاه‌ طلبانه.

پورشه RSP

تیم مهندسی پورشه به‌ سرعت دریافتند که ساخت یک مدل کاملاً همگام با قوانین شهری عملاً غیرممکن است. پس تصمیم گرفتند خودرویی بسازند که تا حد ممکن به مدل مسابقه‌ای نزدیک باشد و تنها مجوز استفاده محدود خیابانی دریافت کند. مالکیت این خودرو به راجر پنکه، افسانه دنیای مسابقات و تیم پورشه – پنکه اختصاص داده شد؛ خودرویی که نامش نیز برگرفته از ابتدای حروف نام همین شخصیت است.

شاسی ۹۶۳ RSP جدید و مخصوص این پروژه ساخته شد. تیم طراحی پورشه با الهام از رنگ نمادین نقره‌ای Martini Silver مدل ۹۱۷ و تریم داخلی آلکانتارا به رنگ کرم، کابینی لوکس و الهام‌ گرفته از گذشته آفریدند. جالب است بدانید این خودرو آپشن‌های خاصی مانند جالیوانی مخصوص و غربیلک فرمان با روکش چرمی است تا کاربری روزمره آن را بهبود دهد.

در بخش بدنه نیز تغییراتی برای قوانین خیابان لحاظ شده مانند برخی حفره‌های بزرگ گلگیرها که حکم ایمنی مسابقه‌ای دارند، برای نسخه جاده‌ای بسته شده‌اند و محل نصب پلاک‌های قانونی در جلو و عقب تعبیه شده است.

قلب تپنده یک افسانه

در زیر بدنه قرار است همان ترکیب قدرتمند نسخه مسابقه‌ای حس شود؛ موتور ۴.۶ لیتری V8 توئین توربو با سیستم هیبریدی پیشرفته که نیرو را به‌واسطه گیربکس سکوئنشال ۷ سرعته منتقل می‌کند. این ترکیب فنی برگرفته از پورشه ۹۱۸ اسپایدر و RS Spyder بوده و همچنان کیفیت و اصالت فنی پورشه را با خود حمل می‌کند. البته تنظیمات سیستم هیبرید برای رانندگی نرم‌تر و سازگار با سرعت‌های پایین شهر بهینه شده است.

سواری در سطح خیابان با شاسی مسابقه‌ای

پورشه ۹۶۳ RSP برای حرکت در جاده، روی تایرهای میشلین مخصوص باران و رینگ‌های ۱۸ اینچی OZ قرار گرفته و کمک فنرها روی حالت نرم تنظیم شده‌اند، هرچند همچنان سواری نسبتا خشک و مسابقه‌ای خواهد داشت. این خودرو حتی به راهنما و بوق مجهز شده تا از نظر قانونی مشکلی برای حضور در خیابان نداشته باشد.

آینده این افسانه

پورشه با مجوز ویژه، امکان تردد محدود ۹۶۳ RSP در خیابان‌های اطراف لمانز را فراهم کرد؛ جایی که تیمو برنهارد سفیر برند و راننده باسابقه، تجربه‌ای تکرار نشدنی از رانندگی با این مدل و مدل افسانه‌ای ۹۱۷ را پشت سر گذاشت. تا مدتی دیگر، این خودرو به نمایش در لمانز، موزه پورشه، فستیوال سرعت گودوود و رویداد مونتری آمریکا خواهد رفت تا سرانجام به دست راجر پنکه برسد.

در حال حاضر، پورشه برنامه‌ای برای تولید خودروهای بیشتر با این فرمول ندارد، اما مدیر پروژه LMDh تأکید می‌کند که هیچ‌گاه نباید «هرگز» گفت. شاید در آینده، عاشقان برند و کلکسیونرها بتوانند شانس داشتن چنین ماشین خاصی را پیدا کنند.

source

توسط khodrocamp.ir