یک خودروی برقی، کشتی حامل ۳ هزار خودرو را به آتش کشید!

حادثهای جدید در حوزه لجستیک فرامنطقه ای رخ داد که بار دیگر چالش های جدی در حمل و نقل دریایی خودروهای برقی را به نمایش گذاشت.
این بار کشتی ترابری Morning Midas، که در حال انتقال ۳ هزار خودروی صفرکیلومتر شامل ۸۰۰ خودروی برقی از چین به مکزیک بود، دچار آتشسوزی شد و در میانه اقیانوس آرام به حال خود رها شد.
آتش سوزی کشتی حامل خودروهای چینی

آتشسوزی در ساعات اولیه بامداد روز دوم ژوئن به وقت گرینویچ، و در هشتمین روز سفر ۱۹ روزه کشتی آغاز شد. شرکت بریتانیایی Zodiac Maritime، که مالک این کشتی است، تأیید کرده که منبع آتشسوزی طبقهای بوده است که خودروهای برقی در آن نگهداری میشدند.
با وجود تلاش خدمه برای مهار آتش، شدت و سرعت گسترش آن به قدری بود که هیچ اقدامی مؤثر واقع نشد. در نهایت، هر ۲۲ خدمه مجبور شدند فوراً کشتی را ترک کنند و با قایقهای نجات از منطقه خطر دور شوند. آنها سپس توسط یک کشتی تجاری آمریکایی که در نزدیکی حضور داشت، نجات یافتند.
مشکل اصلی در اینگونه حوادث، باتری های لیتیومی خودروهای برقی است. این باتری ها در صورت اشتعال، به سادگی قابل خاموش شدن نیستند؛ تنها راه مقابله با آن ها، ایزوله کردن و اجازه دادن به سوختن کامل آن هاست. در فضای متراکم بارگیری کشتی ها، دسترسی به یک خودروی شعلهور برای ایزوله سازی تقریباً غیرممکن است و همین موضوع باعث می شود در صورت بروز آتش سوزی، کل کشتی و محموله آن در معرض نابودی قرار گیرد.
این ریسک بالا باعث شده است بسیاری از شرکت های حمل و نقل، از جابهجایی خودروهای برقی صرف نظر کنند. پیش از این نیز فاجعه ای بزرگتر در سال ۲۰۲۲ در اقیانوس اطلس شمالی رخ داد؛ کشتی Felicity Ace، که حامل ۴ هزار خودروی تولید شرکت Volkswagen بود، به دلیل اشتعال یکی از خودروهای برقی آتش گرفت و پس از دو هفته در نزدیکی جزایر آزور غرق شد.
این حوادث، زنگ هشداری برای صنعت حمل و نقل دریایی و خودروسازان است که نیاز به یافتن راه حل های ایمن تر برای جابهجایی خودروهای برقی را بیش از پیش گوشزد میکند.
خودروهای برقی
source