وعده‌های بی‌سرانجام و سرگردانی در سرنوشت بنزین سوپر

واردات بنزین سوپر
واردات بنزین سوپر

در حالی که نیاز به بنزین سوپر به دلیل افزایش خودروهای به‌روز و دارای توربوشارژ در کشور رو به افزایش است، سرنوشت واردات این سوخت همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و وعده‌های مکرر مسئولان برای از سرگیری واردات بنزین سوپر، بدون نتیجه مشخص، رانندگان و مالکان خودروهای خاص را در انتظار نگه داشته است.






به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بنزین سوپر، با اکتان بالاتر (معمولاً ۹۵ یا ۹۸)، برای خودروهای پیشرفته و موتورهای با عملکرد بالا ضروری است، اما عرضه آن در ایران طی سال‌های اخیر به شدت محدود شده است. بسیاری از جایگاه‌های سوخت، به‌ویژه در شهرهای بزرگ مانند تهران، یا بنزین سوپر ندارند یا به‌صورت مقطعی عرضه می‌کنند. این کمبود، مالکان خودروهای وارداتی و به روز را که نیازمند سوخت با کیفیت بالا هستند، با چالش جدی مواجه کرده است.

براساس گزارش‌های منتشرشده، تولید داخلی بنزین سوپر در پالایشگاه‌های ایران، به دلیل نیاز بالا به تولید بنزین معمولی، در دستور کار نیست. به عبارت دیگر، دولت اجازه نمی‌دهد که پالایشگاه‌ها بنزین سوپر تولید کنند و به آن‌ها تکلیف شده است که تولید حداکثری بنزین معمولی را در دستور کار قرار دهند. این وضعیت، وابستگی کشور به واردات بنزین سوپر را افزایش داده، اما روند واردات نیز با موانع متعددی روبه‌رو است.

طی سال‌های اخیر، مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بارها وعده از سرگیری واردات بنزین سوپر را داده‌اند، اما این وعده‌ها تاکنون به نتیجه نرسیده است. در سال ۱۴۰۲، اعلام شد مذاکراتی با شرکت‌های خارجی برای تأمین بنزین سوپر در جریان است، اما مشکلات ارزی و تحریم‌ها مانع نهایی شدن قراردادها شد. در ابتدای ۱۴۰۴ نیز، یکی از مقامات وزارت نفت از برنامه‌ریزی برای واردات این سوخت تا پایان سال خبر داد، اما همچنان جزییات مشخصی ارائه نشده است.
این وعده‌های بی‌سرانجام، متقاضیان بنزین سوپر را سردرگم کرده است که چرا سوختی که مورد نیاز بسیاری از خودروهاست تا این حد محدود در کشور عرضه می‌شود.

چالش‌های واردات و تأثیرات آن

این در حالی است که واردات بنزین سوپر با موانع متعددی مواجه است. تحریم‌های اقتصادی، محدودیت‌های ارزی و نبود زیرساخت‌های کافی برای توزیع سوخت وارداتی، از جمله چالش‌های اصلی هستند. به گفته کارشناسان، هزینه بالای واردات بنزین سوپر، که با نرخ ارز آزاد محاسبه می‌شود، دولت را در تأمین بودجه لازم مردد کرده است و دولت تصمیم دارد این واردات را به بخش خصوصی واگذار کند. این در حالی است که قیمت بنزین سوپر در جایگاه‌ها، حتا در صورت عرضه، به دلیل نرخ ارز بالا، برای بسیاری از مصرف‌کنندگان غیرقابل تحمل خواهد بود.

علاوه بر این، نبود نظارت دقیق بر کیفیت سوخت‌های موجود، مشکلات دیگری را به وجود آورده است. برخی جایگاه‌ها با ادعای عرضه بنزین سوپر، سوخت معمولی یا مکمل‌های تقلبی را با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسانند.
کمبود بنزین سوپر، رانندگان خودروهای وارداتی و اسپرت را مجبور به استفاده از بنزین معمولی با اکتان پایین‌تر (۸۷) کرده است که می‌تواند به موتورهای حساس این خودروها آسیب برساند. خرابی انژکتورها، کاهش راندمان موتور و افزایش مصرف سوخت، از جمله تبعات استفاده از سوخت نامناسب است که هزینه‌های تعمیرات سنگینی را به مالکان تحمیل می‌کند.

برای رفع این بلاتکلیفی، دولت باید اقدامات فوری و شفافی انجام دهد. رفع ناترازی و ایجاد توان تولید بنزین سوپر در پالایشگاه‌ها، تخصیص بودجه مشخص برای واردات و ایجاد سامانه‌ای برای نظارت بر کیفیت و توزیع این سوخت، از جمله راهکارهای پیشنهادی است. علاوه بر این، اطلاع‌رسانی دقیق درباره زمان‌بندی و نحوه اجرای طرح‌های واردات، می‌تواند از سردرگمی مردم بکاهد.

در این بین برخی کارشناسان همچنین پیشنهاد می‌دهند که دولت با ارائه یارانه‌های هدفمند برای بنزین سوپر، فشار مالی بر مصرف‌کنندگان را کاهش دهد. این اقدام می‌تواند از آسیب به خودروها و افزایش هزینه‌های تعمیرات جلوگیری کند.

source

توسط khodrocamp.ir