نامه دوم خودروسازان به رئیس جمهور/ ادامه مخالفت با کاهش تعرفه واردات خودرو

نامه دوم خودروسازان به رئیس جمهور در ادامه نامه اول منتشر شد. نامه ای که باز هم فحوای کلام آن با چاشنی یادآوری وظایف قانونی به جلوگیری از کاهش تعرفه ها تأکید و اصرار دارد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، ۴ روز پس از نامه اول انجمن خودروسازان به رئیس جمهور مبنی بر مخالفت با کاهش تعرفه واردات خودرو، دومین نامه به همین مضمون و با چاشنی یادآوری وظایف قانونی و نظرسنجی و مشاوره با فعالان ذینفع نیز منتشر شده است.
همانند متن اول آنها در این نامه از پزشکیان با ارائه و اشاره به مواد قانونی و استدلال های خاص درخواست کرده اند که از کاهش تعرفه واردات خودرو جلوگیری شود.
متن نامه دوم انجمن خودروسازان ایران که با امضای احمد نعمت بخش دبیر این انجمن به رئیس جمهور پزشکیان ارسال شده است:
جناب آقای پزشکیان
ریاست جمهوری اسلامی ایران
موضوع: نرخ سود بازرگانی و حقوق گمرکی خودروهای سواری وارداتی و قطعات
با سلام
احتراماً پیرو نامه شماره ۱۴۰۴۰۲/۲۰۶۶۲ مورخ ۱۴۰۴/۰۲/۲۷ به استحضار عالی می رساند متأسفانه ظاهراً پیشنهاد کاهش نرخ سود بازرگانی و حقوق گمرکی خودروهای سواری وارداتی از سوی وزارت محترم صمت آن هم در سال موسوم به سرمایه گذاری برای تولید و جهت طرح در هیئت محترم وزیران موجبات بهت و شگفتی کارآفرینان و تولیدگران عرصه صنعت را فراهم آورده است، بنابراین طرح موضوع مذکور بهدلایل ذیل کاملاً مخالف صریح قوانین و مقرارات و سیاستهای دولت در حمایت از بخش خصوصی و ارتقای تولید داخلی و از آن مهمتر برخلاف منویات و تأکیدات مقام معظم رهبری در جهت جذب سرمایه گذار بخش خصوصی برای ارتقا و توسعه صنعت است.
دلایل:
اولاً وزارتخانه صمت موظف است تا قبل از طرح پیشنهاد مذکور در هیئت محترم وزیران براساس مواد ۲ و ۳ و ۱۱ و ۱۴ و ۱۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب کار و ماده ۲و ۳ آیین نامه لزوم ثبت و اطلاع رسانی مقررات در پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات مرتبط با محیط کسب و کار و ابلاغیه سرپرست محترم ریاست جمهوری شماره ۴۴۷۹۹ مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ نسبت به اخذ نظرات ذینفعان و اتاقهای بازرگانی و انجمن های تخصصی اقدام می نمود که در این راستا از هیچ یک از شرکتهای خودروسازی به عنوان ذینفع و این انجمن و سایر انجمن های تخصصی خودرو دعوتی بهعمل نیامده و نظرخواهی نشده است.
ثانیاً نظر به اینکه سال ۱۴۰۴ از سوی مقام معظم رهبری سال سرمایه گذاری برای تولید نام گذاری و هدف از این اقدام مهم نیز در وهله اول ایجاد انگیزه و اطمینان به سرمایه گذاران داخلی جهت ارتقای سرمایه گذاری در عرصه های مختلف صنعت بالاخص صنعت خودرو در وهله دوم ایجاد ثبات و امنیت اقتصادی است. بر این اساس اقدام مذکور در جهت کاهش نرخ سود بازرگانی خودروهای سواری وارداتی نه تنها اقدامی کاملاً مخالف با سیاست مذکور است، بلکه موجبات تضعیف عرصه صنعت و کاهش سرمایه گذاری را بهدلایل عدم اطمینان از بازگشت سرمایه بهوجود خواهد آورد.
ثالثاً صنعت خودرو در حال حاضر با مشکلات عدیده ای همچون انحصاری بودن تعیین قیمت دستوری گرانی نرخ مواد اولیه تولید داخل در مقیاس با نرخهای جهانی و شرایط پیچیده تخصیص نرخ ارز برای واردات مواد یا قطعات زبانده بودن شرکتهای خودروساز روبهرو بوده و از آنجایی که با حمایتهای مقام معظم رهبری و حضرتعالی از اواخر سال گذشته برای اولین بار پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شاهد اعطای مدیریت بزرگترین خودروساز کشور از سوی دولت به سهامدار بخش خصوصی بوده ایم، لذا می طلبد همه ارکان نظام با حمایت از این تدبیر داهیانه زمینه را برای ظهور و بروز بخش خصوصی در این صنعت فراهم آورده تا با این اقدامات شاهد هدفمند کاهش ریسک در توسعه صنعت بالاخص صنعت خودرو باشیم.
لذا با عنایت به مراتب طرح این پیشنهادات قطعاً از نظر کلیه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در این صنعت مردود بوده و از آن مقام معظم تقاضا داریم تا ضمن تداوم حمایت از حضور بخش خصوصی در حوزه مدیریت شرکت های بزرگ و مادر تخصصی کشور دستور فرمایید تا از هرگونه پیشنهاداتی که موجبات تضعیف عرصه صنعت و تولید داخلی را فراهم و بدون پشتوانه فکری و نظری فعالیتهای اقتصادی تولیدکنندگان این عرصه باشد جهت طرح در هیئت محترم وزیران خودداری شود.


تعرفه واردات خودروسازان مسعود پزشکیان واردات خودرو
source