بازدید بابک زنجانی از ماموت و وعده به قطعه سازان

به نظر باید هلدینگ دات وان را مالک قطعی ۴۲ درصد سهام بلوکی سایپا دانست، چراکه بازدید بابک زنجانی از ماموت با وعده و تلاش برای رفع نگرانی همراه شده است. وی پس از این دیدار به صورت غیرمستقیم هم مالکیت خود را تأیید کرده و هم سعی کرده است نشان دهد همکاری و تقویت قطعه سازان در برنامه های اصلی او جای دارد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، کار بابک زنجانی بعد از پررنگ و جدی شدن زمزمه واگذاری ۴۲ درصد سهام بلوکی سایپا به هلدینگ دات وان به سرعت آغاز شده است. او حالا سعی می کند که پس از کنار زدن رقبا، بخش مهم دیگری از خودروسازی را با خود همراه و نگرانی آنها را کم کند.
زنجیره تأمین از جمله نگران ترین بخش های صنعت خودروسازی در خصوصی سازی اخیر ایران خودرو و سایپا به شمار آورد. آنها در خلال واگذاری مدیریت آبی پوشان جاده مخصوص به بخش خصوصی به طور مرتب مواجه با چالشی به نام انحصار را گوشزد می کردند.
در این میان به نظرمی رسد این نگرانی به گوش بابک زنجانی رسیده است. به همین علت او در ارائه گزارشی درباره دیدارش از کارخانه ماموت سعی کرده است با دیدگاهی مثبت به این دغدغه پاسخ بدهد تا از یک سو، پیام تمام قطعی بودن کار واگذاری را به یکی دیگر از رقبای جدی ارسال کند و از سوی دیگر، با ترسیم فضایی دلسوزانه، نسبت به ادامه همکاری مستمر به آنان اطمینان خاطر دهد.
در همین رابطه، بابک زنجانی پس از بازدید از کارخانه ماموت نوشت: «برای توسعه شبکه جاده ای تریلی های دات وان، از کارخانه یک تولیدکننده بازدید کردم. از بدو ورود نظم عجیبی حاکم بود. کارخانهای که می توانست قدرت ایران را به رخ بکشد، اما قوانین دست و پا گیر (حمایتی) قدرت بازرگانی را از آنها سلب کرده بود.
صاحبان خودروسازی (که) از درب منزلشان خارج می شوند، باید روزانه ۱۰۰ میلیارد تومان دست کم حقوق به پرسنل بدهند، حال آن که کارخانه فعالیتی مؤثر داشته باشد یا خیر.
کار سیاسیون تسهیلگری است، اشخاصی که خودشان زندگی شخصی خودشان را به سختی اداره می کنند، نمی توانند حمایتی برای میلیون ها هموطن داشته باشند.
قطعه سازان خودرو، بازوهای قدرتمند یک خودروساز هستند، قطعه ساز باید تأمین مالی داشته باشد، قطعه ساز نباید دغدغه مالی و کسری حقوق کارگر را داشته باشد.
قطعه ساز نباید از بانک تسهیلات بگیرد و برای یک خودروسازی فشل زندگی خود و خانوادهاش را دچار آسیب کند.
خودروسازی ما وقتی قوی می شود که قطعه سازان را تأمین کند، وقتی قوی می شود که قطعه سازان را به فناوری روز و مدرن توسعه و کمک بدهد. از نظر دات وان قطعه ساز باید بدهکار خودروساز باشد تا کیفیت درستی ارائه بدهد و پاسخگو شود.
خودرو باید ارزان تمام شود، با کیفیت بالا و با تسهیلاتی که همه ملت از آن بهرهمند شوند.
کار مسولان تسهیلات دادن بانکی و بدهکار کردن آن ها برای حمایت نیست، بلکه برداشتن موانع اقتصادی است و جمع کردن دستگاه های حمایتی، چراکه خودروساز باید رقابت کند و در رقابت بازار را تسخیر کند. هیچ بنگاه اقتصادی نیازی به حمایت های کاذب ندارد.
رییس جمهور فقط باید نخ های کلیدی اقتصاد را بکشد و با پولپاشی بنگاه اقتصادی رشد نمی کند.»
این در حالی است که هنوز مزایده فروش ۴۲ درصد سهام بلوکی سایپا برگزار نشده است، اما براساس شنیده ها، کار فروش این سهام به هلدینگ دات وان قطعی و از این پس باید بابک زنجانی را مالک این سهام دانست.
بابک زنجانی خصوصی سازی خودروسازی سایپا ماموت خودرو
source