جیلی فاریزون هوم تراک هیبرید؛ کشنده چینی با آلایندگی صفر!

جیلی اریزون هوم تراک

جیلی اخیرا در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۵‌ کشنده جدیدی معرفی کرد که مختص بازار اروپاست. این کشنده جدید یک محصول استراتژیک و پاک محسوب می‌شود. 






جیلی یکی از بزرگترین و البته پیشروترین برندهای چینی در دنیاست. برندی که با خرید ولوو و خلق زیرمجموعه‌های مختلفی همچون پولستار، زیکر و اسمارت پای خود را به بازارهای مهم و بزرگی همچون کشورهای اروپایی باز کرد. جیلی علاوه بر خودروهای سواری در بخش‌های دیگری مانند خودروها‌ی کار و تجاری هم چند سالی است که قدم برداشته است. 

جیلی با خلق زیر برند فاریزون رسما وارد دنیای کشنده‌ها شد تا بتواند محصولاتی با استانداردهای روز اروپا تولید کند. اکنون این شرکت در نمایشگاه بین المللی خودرو شانگهای با تمام زیرمجموعه‌های خود از جمله Farizon حضور پیدا کرد تا از جدیدترین دستاوردش که یک کشنده هیبرید البته با آلایندگی صفر رونمایی کند. 

جیلی فاریزون هوم تراک (Farizon Homtruck) نام این کشنده جدید است که از تمام جهات مانند طراحی ظاهری، کابین و البته مشخصات فنی یک محصول مدرن و آینده نگرانه محسوب می‌شود. اما چرا می‌گوییم این کشنده هیبریدی است ولی بدون آلایندگی؟ فاریزون هومتراک یک کامیون هیدروژنی یا همان ویل سوختی است که با موتور برقی ترکیب می‌شود، در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد. 

طراحی ظاهری و کابین

جیلی فاریزون هوم تراک از نظر طراحی ظاهری کاملا یک کشنده آینده نگرانه با طراحی مدرن و امروزی است که در طراحی آن از محصولات ولوو و البته تسلا سمی الگو برداری شده است. در نمای جلوی این کشنده چراغ‌های اصلی بسیار باریک و عمودی طراحی شده و تا روی درب‌ها هم کشیده شده‌اند. جلو پنجره نیز با سبکی خاص در آمیخته با نوارهای LED طراحی شده و چهره کشنده را خاص‌تر کرده‌اند. 

گلگیرهای کشنده بیرون زده از بدنه طراحی شده و در مجموع به همراه دیگر خطوط به کار رفته در بدنه سبب شده تا ضریب آیرودینامیک این کشنده بسیار بهتر از قبل شود. مطابق انتظار در نسخه‌های اولیه این کشنده خبری از آینه‌های جانبی نیست و دور تا دور آن چند دوربین تعبیه شده تا علاوه بر دید واضح راننده از پشت، نقاط کور نیز از بین بروند. 

فاریزون هوم تراک در داخل کابین نیز همچنان مانند نمای بیرونی یک طراحی مینیمال و در عین حال کاملا مدرن و امروزی دارد. داشبورد میانی درست مانند خودروهای امروزی تنها یکسری کلید فیزیکی به حالت پیانویی داشته که برخی بخش‌های مهم کشنده از طریق آنها قابل دسترسی است اما دیگر آپشن‌ها از طریق صفحه نمایش بزرگی و عریضی که در وسط داشبورد تعبیه شده کنترل می‌شوند. 

مقابل راننده نیز یک فرمان دوشاخه بسیار جذاب و زیبا وجود دارد که با کلیدهای کنترلی مختلف و نشان برند فاریزون همراه شده است. پشت فرمان نیز یک کلاستر تمام دیجیتال وظیفه نمایش کامل اطلاعات را برعهده دارد. فضای کشنده جدید جیلی دیگر نقطه قوت آن بوده که از کشنده‌های رایج خصوصا در کشنده‌های بدون دماغ فضای پشتی بیشتری دارد. حتی در پشت سر راننده نیز یک فضای کوچک برای دوش و سرویس بهداشتی تعبیه شده است. 

متریال به کار رفته در جای جای کابین بسیار با کیفیت و لوکس بوده و همچنین وجود امکاناتی مانند تخت های خواب بزرگ، اجاق گاز برقی، یخچال، ماکروویو و … نشان از این دارد که هوم تراک جیلی برای مسافت‌های طولانی گزینه‌ای‌ کامل و عالی است. 

مشخصات فنی جیلی فاریزون هوم تراک

جیلی فاریزون هوم تراک هیبرید

جیلی فاریزون هوم تراک همانطور که اشاره کردیم یک کشنده هیبرید محسوب می‌شود، البته نه از آن هیبرید هایی که می‌شناسیم! در این کشنده به جای استفاده از موتور دیزل سیستم هیدروژن و پیل سوختی به کار رفته و علاوه بر آن یک سیستم برقی نیز برای به حرکت درآوردن کشنده ایفای نقش می‌کند. این یعنی درست مانند خودروهای هیبرید، این مدل از کشنده هوم تراک برای تامین برق باتری‌ها از موتور هیدروژنی استفاده می‌کند و این یعنی آلایندگی آن کاملا صفر است. 

جیلی فاریزون هم تراک به یک پیشرانه هیدروژنی H150 مجهز شده که در ترکیب با موتور برقی توانی حدود ۵۰۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت. ظرفیت پک باتری‌های این کشنده ۸۸ کیلووات ساعت بوده و در مجموع برد مسافتی آن با بار ۵۵۰ کیلومتر اعلام شده است. البته این کشنده نمونه دیزلی هم خواهد داشت.

source

توسط khodrocamp.ir