برند دنزا در سال 2010 توسط مرسدس بنز و بی وای دی تاسیس شد. البته مرسدس پس از مدتی این شراکت را رها کرد تا دنزا به یکی از زیرمجموعه‌های بی وای دی تبدیل شود. طبق اطلاعات CAAM، فروش 33 هزار دستگاهی دنزا در فاصله ژانویه تا مارس 2025، با 39 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو شده است.

مدیر بخش طراحی بی وای دی آقای وولفگانگ اِگِر که سابقه همکاری با آلفارومئو، سئات، لانچیا، آئودی و لامبورگینی را در کارنامه دارد، در نمایشگاه خودرو شانگهای 2025 از محصول جدید دنزا به نام Z رونمایی کرده است.

دنزا Z مخصوصا در نمای عقب به فنگ چنگ بائو Super 9 شباهت دارد، خودرویی که سال گذشته در نمایشگاه پکن رونمایی شد. نمای جلو و مخصوصا فرم چراغ‌های جلوی دنزا Z هم محصولات لامبورگینی را تداعی می‌کند.

با وجود خودداری بی وای دی از اعلام مشخصات فنی دنزا Z، می‌دانیم که سامانه فرمان سیمی، تعلیق تطبیقی و قابلیت فرمانپذیری چرخ‌ها در این خودرو وجود دارد. از نظر تئوری، عرضه نسخه هیبرید EREV از دنزا Z هم دور از ذهن نیست.

رسانه‌های چینی از احتمال تجهیز دنزا Z به سامانه خودران کامل با قابلیت جمع شدن فرمان و پدال‌ها خبر می‌دهند. البته باید توجه داشت که این سامانه فعلا در چین مجاز نیست و به نظر نمی‌رسد که در آینده نزدیک هم مجوز پیدا کند.

فعلا درباره تولید دنزا Z نمی‌توان اطمینان داشت، هرچند که به نظر می‌رسد طراحی آن تکمیل شده است.

در پایان بد نیست به این نکته اشاره کنیم که برند دنزا قصد دارد در اروپا و با Z9 GT به مصاف با پورشه تایکان اسپرت توریسمو برود.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

source

توسط khodrocamp.ir