به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، اگر هنوز شک دارید که موتور های بنزینی به این زودی ها از بین نمیروند باید بدانید که شرکت آلمانی تأمین کننده قطعات خودرو ZF اخیراً از برنامه های این کمپانی برای معرفی سیستم جدید افزایش برد خودرو های الکتریکی رونمایی کرده است و گفته که تولید این سیستم از سال 2026 شروع میشود.
افزایش دهنده برد الکتریکی دقیقاً همان چیزی است که از اسم آن مشخص است، این سیستم مثل یک خودرو تمام برقی عمل میکند، با یک یا چند موتور الکتریکی که از یک پک باتری بزرگ تغذیه میشوند. قسمت افزایش دهنده بر خودرو هم یک موتور بنزینی کوچک و جمع و جور است که داخل خودرو نصب شده و در صورت نبودن ایستگاه شارژ، پک باتری را شارژ میکند. موتور بنزینی را میتوانید مثل یک ژنراتور داخلی در نظر بگیرید که به چرخ ها متصل نیست.
سیستم های افزایش دهنده برد تکنولوژی جدیدی نیستند. اولین خودرو رایج با این سیستم Chevrolet Volt بود و بعد از آن BMW i3 عرضه شد. در بازار اروپا مزدا حتی در کراساوور تمام برقی MX-30 از یک موتور چرخشی برای افزایش برد استفاده کرد. اما این نوع سیستم ها حالا خیلی رایج نیستند چون بیشتر خودروهای برقی امروزی میتوانند از نظر برد با خودرو های بنزینی رقابت کنند.
با این حال کمپانی ZF هنوز یک خلأ در بازار میبیند.
معاون ارشد بخش تحقیق و توسعه شرکت ZF در سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که، با اینکه میانگین برد مسافت خودرو های تمام برقی حدود 500 کیلومتر است اما ترس از تمام شدن شارژ همچنان بر تصمیم خریداران تأثیر میگذارد.
کمپانی ZF معتقد است که پیشرانه های افزایش برد یافته گزینه بهتری نسبت به پلاگین هایبرید ها هستند چون هزینه تولید پایینتری دارند بلکه چرخه توسعه آنها در زمان کمتری انجام میشود و البته زنجیره تأمین سادهتری دارند. از آنجایی که موتور بنزینی به چرخ ها وصل نیست، همیشه میتواند در دور بهینه کار کند و این باعث کاهش مصرف سوخت و آلایندگی میشود.
سیستم پیشرانه جدید افزایش دهنده برد ZF در 2 نسخه eRE و eRE+ عرضه میشود.
نسخه اول، یک موتور الکتریکی با مبدل یکپارچه و مجموعه چرخ دنده سیارهای دارد. در نسخه دوم، یک کلاچ هوشمند و دیفرانسیل هم اضافه میشود که به سیستم اجازه میدهد هم به عنوان ژنراتور و هم به عنوان پیشرانه کمکی استفاده شود. توان خروجی این سیستمها برای eRE بین 93 تا 147 اسببخار و برای eRE+ بین 93 تا 201 اسببخار بسته به نیاز مشتری قابل تنظیم است.
کمپانی ZF تنها شرکتی نیست که به افزایش تقاضا برای این سیستم ها پی برده است. شرکت آمریکایی Dodge هم قصد دارد با پیکاپ جدید Ramcharger که از موتور Pentastar V-6 به عنوان افزایش دهنده برد استفاده میکند، به تقاضای بازار پاسخ دهد. شرکت Scout Motors که تحت حمایت فولکسواگن است هم سال گذشته تأیید کرد که پیکاپ و شاسیبلند آیندهاش به سیستم افزایش دهنده برد مسافت مجهز خواهند بود.
با همه این تفاسیر اینگونه به نظر میرسد که کمپانی های اروپایی و آمریکایی اصلا از اخبار خودرو جهان به خصوص کشور چین آگاه نیستند، حتی با اینکه مدت زمان زیادی است که با کمپانی های مختلف چینی همکاری میکنند. برند های مطرح چینی مثل BYD مدت هاست از پیشرانه های افزایش برد یافته یا EREV روی محصولات پرتیراژ خود استفاده میکنند و روز به روز تولید کنندگان بیشتری محصولات خود را به این نوع پیشرانه مجهز میکنند. شاید برند های اروپایی یا آمریکایی اولین بار این تکنولوژی را معرفی کرده باشند اما مسلما این برند های چینی هستند که آنها را به تولید انبوه رساندهاند و همچنان پیشگام تکنولوژی این صنعت به شمار میآیند.
source