اکستریم ال ایکس – XTRIM LX یک کراس اور پر آپشن و خوش چهره و پرچمدار از زیر برند چری یعنی اکسید است که از نظر قوای فنی و ابعاد، فرق زیادی با فونیکس تیگو 8 پرو ندارد؛ اما تا دلتان بخواهد، آپشن و امکانات رفاهی دارد! در ادامه با تمام آنها آشنا خواهیم شد.
برند اکستریم جدیدترین زیرمجموعه شرکت مدیران خودرو به حساب میآید که هدف خود را در واردات یا حتی مونتاژ محصولات پرچمدار چری اکسید یافته است؛ محصولاتی که نسبت به سایر چینیها، یک سر و گردن بالاتر قرار دارند و خصوصا از نظر آپشن و امکانات رفاهی، مالک خود را حسابی ارضا میکنند. قبلا با پرچمدارترین عضو این برند یعنی اکستریم TXL آشنا شده بودیم و اکنون نوبت به دومین خودرو از شرکت XRTIM است.
فهرست عناوین:
معرفی کوتاه اکستریم ال ایکس مدیران خودرو
این خودرو در کشور چین با نام اکسید LX شناخته میشود و همانطور که میدانید، برند EXEED یکی از جدیدترین زیرشاخههای چری است که تمرکز خود را روی توسعه و ساخت خودروهای مدرن، زیبا و پرچمدار، اما با قیمت اقتصادی گذاشته است! هرچند که خرید همین خودروهای اقتصادی هم در کشور ما، برای اکثر مردم به یک رویا تبدیل گشته! به هر حال در ادامه قصد داریم تا زیر و بم جدیدترین محصول گروه مدیران خودرو یعنی اکستریم LX را زیر و رو کنیم و بیشتر با این زیبای چینی آشنا شویم.
مزایا و معایب خرید اکستریم LX
مزایا
- موتور و گیربکس مشترک با محصولات پر فروش چری مثل فونیکس تیگو 8 پرو و پرو مکس
- سیستم انتقال قدرت AWD در مدل 2 لیتری
- آپشنهای کاربردی و زیاد
معایب
- قیمت بالاتر نسبت به رقبای هم اندازه
- پیچیدگی فنی به علت حضور آپشنهای زیاد
مشخصات فنی اکستریم LX
به مانند اکستریم TLX که با دو پیشرانه 1.6 و 2 لیتری توربو شارژ راهی ایران خواهد شد، اکستریم ال ایکس هم دقیقا در دو نسخه مختلف به خیابانهای کشور خواهد آمد.
مشخصات فنی نسخه 1.6 لیتری توربو شارژ
موتور اکستریم LX یک پیشرانه چهار سیلندر توربو شارژ 1.6 لیتری با سیستم پاشش سوخت مستقیم یا همان GDI است که با کد SQRF4J16 شناخته میشود و 197 اسب بخار قدرت در دور موتور 5000 و 290 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 1750 تا 4000 را تقدیم راننده میکند.
مشخصات فنی نسخه 2 لیتری توربو شارژ
اکستریم ال ایکس در نسخه 2 لیتری توربو شارژ، یک کراس اور با سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک یا همان AWD را در اختیار شما قرار میدهد. قوای فنی این نسخه دقیقا همان چیزی است که در فونیکس تیگو 8 پرو مکس شاهدش بودیم. یعنی یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو شارژ با کد SQRF4J20C که 261 اسب بخار قدرت در دور موتور 5000 و 400 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 1750 تا 4000 را به راننده هدیه میدهد.
گیربکس و سیستم انتقال قدرت
گیربکس اکستریم LX فارغ از نوع و حجم موتور، یک گیربکس اتوماتیک 7 سرعته دو کلاچه با سیستم کلاچ خیس یا همان 7WDCT است. این آرایش موتور و گیربکس برای شما آشنا نیست؟ قبلا چنین آرایشی را در فونیکس اف ایکس پریمیوم و فونیکس تیگو 8 پرو و پرو مکس دیده بودیم.
البته سیستم انتقال قدرت اکستریم ال ایکس در نسخه 1.6 لیتری، دیفرانسیل جلو یا همان FWD است اما در نسخه 2 لیتری GDI با سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک یا همان AWD طرف هستیم. مصرف سوخت اکستریم LX هم در حالت ترکیبی، از 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر تجاوز نمیکند و شتاب صفر تا صد آن هم فقط 8.8 ثانیه است و حداکثر سرعت آن روی 200 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. به علاوه بد نیست اشاره کنیم که شرکت چری اکسید، این خودرو را در داخل چین، 3 سال گارانتی کرده است.
تجهیزات ایمنی، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی
در ادامه سعی میکنیم تا لیست کاملی از آپشنها، تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی اکستریم LX را در اختیار شما قرار دهیم:
- سیستم تعلیق مک فرسون مستقل در محور جلو و مولتی لینک مستقل در محور عقب
- سیستم ترمز تمام دیسک با دیسکهای خنک شونده در محور جلویی
- ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز
- ترمز پارک برقی
- رینگهای 19 اینچی آلومینیومی با لاستیکهای 255/55
- ترمز کمکی
- سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری
- رادار هشدار خروج از خط
- سیستم هشدار برخورد و تصادف از عقب و جلو
- ترمز اضطراری
- هشدار باز کردن دربهای خودرو DOW
- رادار هشدار عبور ترافیک عقب RCTA
- دستیار باقی ماندن بین خطوط
- 6 ایربگ
- هشدار بستن کمربندهای ایمنی
- سنسور پایش و کنترل فشار باد لاستیکها
- ایزوفیکس
- سنسور پارک در سپر جلو و عقب
- دوربین 360 درجه با نمای پرنده
- دوربین دنده عقب
- کروز کنترل فعال
- اتوهلد
- دستیار کنترل حرکت در سربالایی و سرپایینی
- استارت کی لس و استارت ریموتی
- قابلیت ورود بدون کلید به کابین
- 3 حالت رانندگی مختلف شامل حالتهای اسپرت، اکو و استاندارد
- سقف پاناروما با سانروف برقی و قابلیت آنتی ترپ
- شیشه بالابرهای آنتی ترپ (سیستم تشخیص مانع) و پاور ویندوز
- ریلهای سقفی
- فرمان تلسکوپی با قابلیت تنظیم ارتفاع
- فرمان دی کالت با غربیلک مولتی فانکشن
- مولتی مدیا دیجیتال لمسی 12.3 اینچی
- کلاستر دیجیتال 12.3 اینچی
- گرم کن فرمان
- صندلی برقی راننده با تنظیم 6 حالته و صندلی برقی شاگرد با تنظیم 4 حالته مجهز به گرمکن و مموری
- صندوق پران برقی با حسگر حرکت پا و قابلیت تنظیم ارتفاع
- ایمبولایزر
- سنسور تشخیص چهره راننده
- دستیار اجرای فرمانهای صوتی
- شارژر وایرلس 50 واتی و شارژر فندکی و USB
- صندلیهای اسپرت
- زیر آرنجی برای سرنشینهای ردیف جلو و عقب
- قابلیت تا کردن صندلیهای ردیف دوم به صورت 40:60
- پشتیبانی از سرویسهای اندروید اتو و اپل کارپلی
- سیستم صوتی سونی با 9 اسپیکر
- سیستم نورپردازی کابین با 64 رنگ داینامیک
- سیستم روشنایی تمام ال ای دی در چراغهای جلو و چراغ خطرها
- دی لایت و اتولایت
- سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله با فیلتر تصفیه هوا و دریچههای اختصاصی در ردیف دوم
- آینههای برقی تاشو با گرمکن و قابلیت تنظیم خودکار در زمان دنده عقب
- سنسور باران
- مجهز به پردازنده پرچمدار کوالکام اسنپدراگون 8155
- 6 دوربین نظارتی
- تریم تمام چرم
طراحی ظاهری و ابعاد
اندازه و ابعاد اکستریم LX شامل 4538 میلی متر طول، 1848 میلی متر عرض و 1699 میلی متر ارتفاع میشود و فاصله محورهای آن هم به 2670 میلی متر میرسد. وزن خالص کراس اور اکستریم ال ایکس تقریبا 1470 کیلوگرم است و ظرفیت یا همان حجم صندوق عقب آن هم به تنهایی، به 351 لیتر میرسد که این عدد با تا کردن صندلیهای ردیف دوم، تا 1175 لیتر هم جهش میکند.
در طراحی ظاهری اکستریم LX سعی شده است تا جای ممکن، از فاکتورهای خودروهای آمریکایی مثل رنجرور استفاده شود. قسمت جلو پنجره و چراغهای ال ای دی، دقیقا از همین موضوع حکایت دارند و سپر جلویی هم تقریبا سعی دارد تا طرحی یکپارچه را ارائه دهد. در نمای کناری، رینگهای 19 اینچی با نوع جدیدی از طراحی و ستونهای دو رنگ را داریم و جذابترین بخش در این قسمت، در شیب زیبای ستون C و نمای کوپه مانند آن جلوه میکند.
نمای عقب در ماشین اکستریم ال ایکس مدیران خودرو با علامت AWD، هرکسی را مجذوب خود میکند و به برتری خود را نسبت به دیگر چینیهای بازار، به رخ میکشد. همچنین چراغ خطرهای یک تکه، سیستم اگزوز دو کاناله با سر اگزوز کرومی، اسپویلر دو تکه و دیفیوزر دو رنگ و چراغ خطر سوم هم از جذابیتهای این بخش به حساب میآیند.
طراحی کابین و داشبورد
برخلاف اتاق و داشبورد اکستریم TLX که از طراحی کلاسیک بهره میبرد، در این خودرو با یک طرح اسپرت طرف هستیم. کابین و داشبورد اکستریم LX میزبان جدیدترین فاکتورهای روز دنیا در علم طراحی هستند؛ این فاکتورها شامل فرمان دی کات با غربیلک دو پره، نمایشگرهای دوال اسکرین و … میشوند.
روی داشبورد اکستریم LX دو نمایشگر دوال اسکرین را داریم که به ترتیب، شامل مولتی مدیا لمسی 12.3 اینچی و کلاستر دیجیتال 12.3 اینچی میشوند. تمام تنظیمات خودرو از حالتهای رانندگی تا باز و بسته کردن سانروف، تنظیم صندلیها و … را میتوانید از طریق مولتی مدیا اکستریم ال ایکس اجرا کنید. همچنین این بخش از دستیار اجرای فرمانهای صوتی بهره میبرد تا نیاز شما را به لمس صفحه کمتر کند.
کنسول وسط اکستریم ال ایکس هم با طراحی پیانویی و رگههایی از رنگ زرد، نمای خاصی را ارائه میدهد. این قسمت میزبان دکمهی تعیین حالت دنده است؛ بله این ماشین، اهرم دنده ندارد. همچنین سلکتور انتخاب حالت رانندگی، کلید اتوهلد و ترمز پارک برقی و شارژر وایرلس هم در این قسمت دیده میشود.
صندلیهای خودرو XTRIM LX هم برقی هستند و از تنظیم 6 حالته بهره میبرند. سیستم نورپردازی 64 رنگ و سقف پاناروما با سانروف دو تکه برقی هم از جذابیتهای اتاق اکستریم LX به حساب میآیند.
قیمت اکستریم LX و تاریخ ورود به بازار
شرکت اکستریم که زیر مجموعه مدیران خودرو به حساب میآید، فعلا در مورد قیمت نهایی اکستریم ال ایکس هیچ بیانیهای منتشر نکرده. اما اگر به سراغ چینیها برویم، متوجه میشویم که قیمت خودرو XTRIM LX در نسخه 1.6 لیتری استاندارد (کم آپشنترین نسخه) از 17.5 هزار دلار شروع میشود و در نسخه 2 لیتری فول آپشن AWD به نزدیک 21 هزار دلار میرسد. با یک حساب و کتاب ساده متوجه میشویم که قیمت اکستریم LX در ایران، احتمالا از 1 میلیارد و 600 میلیون تومان شروع شود و نهایتا به 2 میلیارد و 300 میلیون تومان برسد.
با توجه به اینکه شرکت چری از نظر ثبت سفارش، هیچ محدودیتی برای این خودرو ندارد، پیشبینی میکنیم که فروش اکستریم ال ایکس از اوایل سال آینده و تحت عاملیت مدیران خودرو شروع شود. برای اطلاع از شرایط فروش اکستریم ال ایکس مدیران خودرو، پیشنهاد میکنیم تا بخش اخبار خودرو گجت نیوز را دنبال کنید.
source