تاج گذاری بابک زنجانی در حوزه حمل‌ونقل و تاکسیرانی

بابک زنجانی در حوزه حمل‌ونقل و تاکسیرانی
بابک زنجانی در حوزه حمل‌ونقل و تاکسیرانی

بابک زنجانی، تاجر پرحاشیه‌ای که به دلیل اختلاس کلان در صنعت نفت سال‌ها در زندان به سر می‌برد، با فعالیت‌های گسترده در حوزه حمل‌ونقل بار دیگر خبرساز شده و با امضای قراردادهای میلیاردی، گویی در این صنعت تاج‌گذاری کرده است.






به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بابک زنجانی، نامی که در دهه ۹۰ با پرونده فساد مالی عظیم در صنعت نفت ایران به تیتر یک اخبار تبدیل شد، حالا با چرخشی غیرمنتظره در کانون توجهات قرار گرفته است. این بازرگان، که به اتهام بدهی بیش از ۲.۷ میلیارد یورویی به وزارت نفت و اخلال در نظام اقتصادی در سال ۱۳۹۲ بازداشت و به اعدام محکوم شده بود، پس از تخفیف حکم به ۲۰ سال حبس و همکاری در بازگرداندن اموال، ظاهراً از پشت دیوارهای زندان به میدان فعالیت‌های اقتصادی بازگشته است. این بار، زنجانی با سرمایه‌گذاری‌های کلان در صنعت حمل‌ونقل، از تاکسیرانی و راه‌آهن تا هواپیمایی، نه‌تنها خود را احیا کرده، بلکه به نظر می‌رسد در این حوزه «تاج‌گذاری» کرده است.

از اختلاس نفتی تا سرمایه‌گذاری‌های حمل‌ونقل

زنجانی، که پیش‌تر به دلیل نقشش در دور زدن تحریم‌های نفتی در دولت محمود احمدی‌نژاد و عدم بازپرداخت مبالغ هنگفت حاصل از فروش نفت به خزانه دولت محکوم شده بود، حالا با هلدینگ «دات‌وان» در صنعت حمل‌ونقل خبرساز شده است. بر اساس گزارش‌ها، شرکت «آوان ریل»، منتسب به زنجانی، در ۳۱ فروردین ۱۴۰۴ تفاهم‌نامه‌ای به ارزش ۶۴ هزار میلیارد تومان (معادل حدود ۷۱۳ میلیون دلار) با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی امضا کرد. این قرارداد، که با حضور فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، به امضا رسید، شامل سرمایه‌گذاری در ۶۰۰ دستگاه نفتکش ریلی و ۱۰ رام قطار مسافری است که به گفته زنجانی، «جایگاه ریلی کشور را تغییر خواهد داد».

اما این تنها فعالیت زنجانی در حمل‌ونقل نیست. او در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که به‌زودی شرکت هواپیمایی «دات‌وان» را راه‌اندازی خواهد کرد و با ادعای تغییر صنعت هوایی کشور، حتی از برنامه‌ریزی برای واردات ۳۲ فروند هواپیما خبر داد.

نکته دیگر این است که به گفته وی، پنجاه هزار تاکسی برقی دات‌وان سفر، در خیابان‌های تهران، کرج، کیش، قشم و اصفهان فعال خواهند شد که این تعداد، رقم قابل توجهی است.

فعالیت‌های اقتصادی از پشت میله‌ها؟

زنجانی، که پیش‌تر مدیرعامل گروه سورینت بود و امپراتوری اقتصادی‌اش از هتل‌داری و طلاسازی تا بانکداری در مالزی و امارات را در بر می‌گرفت، حتی در دوران حبس نیز ظاهراً از فعالیت بازنمانده است. در سال ۱۴۰۳، حکم اعدام او با موافقت رهبر انقلاب به ۲۰ سال حبس تخفیف یافت و قوه قضائیه اعلام کرد که با همکاری زنجانی، اموال قابل‌توجهی از خارج به ایران بازگردانده شده است.

با این حال، فعالیت‌های اخیر زنجانی، از جمله راه‌اندازی صرافی ارز دیجیتال «بیت‌بانک» و سرمایه‌گذاری‌های حمل‌ونقلی، این پرسش را مطرح کرده که چگونه فردی که رسماً در زندان است، می‌تواند چنین پروژه‌های عظیمی را هدایت کند؟ برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که زنجانی «تحت نظر» و خارج از زندان فعالیت می‌کند، ادعایی که قوه قضائیه به‌صورت رسمی تکذیب کرده اما شواهد غیررسمی آن را تقویت می‌کنند.

در مقابل، منتقدان هشدار می‌دهند که این فعالیت‌ها ممکن است به تکرار چرخه فساد منجر شود. پرونده زنجانی، که با اتهاماتی چون پولشویی، جعل اسناد بانکی و کلاهبرداری از شرکت ملی نفت همراه بود، هنوز ابهامات زیادی دارد. به گفته یک نماینده سابق مجلس، ۹۰ درصد اموال زنجانی در خارج از کشور است و بخش عمده دارایی‌های داخلی او متعلق به دیگران بوده، که بازگرداندن کامل بدهی‌ها را دشوار کرده است.

آینده زنجانی و حمل‌ونقل ایران

فعالیت‌های زنجانی در حمل‌ونقل، از جمله برنامه‌ریزی برای تقویت شبکه سوخت‌رسانی و توسعه زیرساخت‌های تاکسیرانی، ریلی و هوایی، می‌تواند در صورت اجرا، تأثیراتی مثبت بر اقتصاد ایران داشته باشد. با این حال، نبود شفافیت در نحوه بازگشت او به فعالیت‌های اقتصادی و نقش نهادهای نظارتی، پرسش‌های زیادی را ایجاد کرده است. آیا زنجانی واقعاً بدهی‌هایش را تسویه کرده و حالا به‌عنوان یک کارآفرین بازسازی‌شده عمل می‌کند، یا این تنها نمایشی برای تطهیر گذشته اوست؟

تا زمانی که قوه قضائیه و دولت توضیحات روشنی درباره وضعیت حقوقی زنجانی و چگونگی فعالیت‌هایش ارائه ندهند، این پرسش‌ها بی‌پاسخ خواهند ماند. آنچه مسلم است، این است که زنجانی با قراردادهای کلان و ادعاهای بزرگ، بار دیگر خود را به‌عنوان بازیگری کلیدی در اقتصاد ایران مطرح کرده و در صنعت حمل‌ونقل، گویی تاجی بر سر نهاده است. اما این تاج، برای بسیاری، یادآور پرونده‌ای است که هنوز زخم‌هایش بر پیکر اقتصاد کشور است.

source

توسط khodrocamp.ir