
تویوتا GR یاریس (GR Yaris) که از ابتدا برای افراد اهل سرعت و هیجان ساخته شده بود، حالا قرار است یک بار دیگر خودش را به رخ بکشد! این خودرو در واقع نسخهای ویژه برای شرکت در مسابقات رالی قهرمانی جهان (WRC یا World Rally Championship) است و ذات وحشی آن از همان ابتدا در دیانای این ماشین بوده. اما تویوتا اینبار هم قانع نشده و تصمیم گرفته GR یاریس را از همیشه خشنتر، تندتر و وحشیتر کند!
تغییرات ظاهری؛ یک جنگجوی واقعی!
بر اساس تصاویر منتشرشده توسط رسانههای خارجی، نسخه جدید GR یاریس حسابی مسلح شده!
برخی از تغییرات:
- سپر جلو با طراحی بسیار تهاجمیتر و دهانهی ورودی هوای بسیار بزرگتر که انگار آماده بلعیدن جاده است!
- کیتهای آیرودینامیک جدید در دو طرف بدنه که ظاهری مسابقهایتر به خودرو داده و آماده ورود به پیست است.
- دهانههای بزرگ در بخش جلو علاوه بر ظاهر خشن، نقش حیاتی در خنک کردن موتور و سیستم ترمز دارند؛ چرا؟ چون این ماشین از یک موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ (۱.۶T) استفاده میکند که حسابی داغ میکند و سیستم خنککننده باید پاسخگوی این گرمای شدید باشد.
همچنین:
- تیغهها و رکابهای کناری هم احتمالاً به آیرودینامیک خودرو کمک کرده و باعث میشوند خودرو در پیچها چسبندگی بیشتری به سطح جاده داشته باشد.
- در بخش عقب نیز انتظار داریم رکابهای کناری، یک اسپویلر (بالچه) بزرگتر و جزئیات خشنتری را ببینیم.
هدف کلی این تغییرات:
تا جایی که میشود خودرو را خشنتر و شبیه خودروهای مسابقهای ساخت!
پیشرانه؛ قلب آتشین در بدنهای کوچک
GR یاریس از همان اول به لطف موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ سه سیلندر خودش معروف شد.
در نسخه جدید، این موتور:
- در نسخههای پیشین تا حدود ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد.
- همراه با سیستم چهارچرخ متحرک GR-FOUR که در شرایط مختلف معجزه میکند.
- جعبهدنده دستی که به راننده اجازه میدهد کاملاً خودرو را تحت کنترل بگیرد.
مشخصات فنی (بر اساس نسخههای پیشین):
مشخصات |
مقدار |
حجم موتور |
۱۶۱۸ سیسی |
تعداد سیلندر |
۳ |
قدرت |
حدود ۳۰۰ اسب بخار |
سیستم انتقال قدرت |
چهارچرخ متحرک (GR-FOUR) |
جعبهدنده |
۶ سرعته دستی |
نوع سوخت |
بنزینی توربوشارژ |
داخل کابین؛ ساده اما اسپرت
هرچند در گزارش رسانههای خارجی اطلاعات دقیقی از داخل کابین نیامده، اما احتمال زیادی دارد که:
- همان طراحی اسپرت نسخه قبلی را ادامه دهد.
- با بهبود جزئی در متریال (جنس مواد بهکاررفته) و اضافه شدن جزئیاتی مثل فرمان جدید یا لوگوهای اختصاصی همراه شود.
چرا مردم عاشق GR یاریس هستند؟
خیلی ساده — چون این خودرو برخلاف اکثر ماشینهای امروزی که بیشتر به سمت راحتی و امکانات دیجیتال رفتهاند، همچنان احساس ناب رانندگی مکانیکی را حفظ کرده است.
ویژگیهای کلیدی که این خودرو را در دل علاقهمندان خاص کرده:
- حس دنده عوض کردن واقعی
- ارتباط مستقیم با جاده
- گوش دادن به صدای موتور
- شوق سرعت و شتاب در یک بدنه کوچک و جمعوجور
در دنیایی که هر روز تعداد هاچبکهای اسپرت و خاص کمتر میشود، GR یاریس همچنان سرسختانه سر جایش ایستاده و برای عاشقان رانندگی یک گزینه بینظیر است.
جمعبندی؛ زیبای خشن
تویوتا با این ارتقای جدید، GR یاریس را بیش از پیش به یک نماد قدرت و عملکرد در بین هاچبکهای اسپرت تبدیل کرده است.
حتی اگر هنوز معلوم نباشد این ظاهر خشن، چه مقدار به عملکرد فنی آن کمک میکند، ولی فقط دیدن این ماشین برای بالا رفتن ضربان قلب علاقهمندان کافی است!
مسلماً با این تغییرات قیمت هم افزایش پیدا میکند.
اما واقعاً چه کسی از علاقهمندان جدی GR یاریس به این تفاوت قیمت توجه میکند؟
آنها به دنبال همین خشونت ظاهری و عملکرد بیپروا هستند، و برای این شور و لذت، خرج کردن کمی بیشتر هیچ اهمیتی ندارد.
منبع ترجمه: bitauto
source