تسلا سالها است که یک خودروساز پیشرو در دنیای خودروهای الکتریکی در مقیاس جهانی بوده است، بنابراین خبر بزرگی است که این سازنده آمریکایی سرانجام از رهبری خارج شود. به نظر میرسد یک خودروساز کوچکتر چینی، نه تنها با ورود به بخش رقابتی خودروهای برقی چین، بلکه در اولین سال تولید خود از تسلا پیشی گرفته است.
در حالی که خودروسازان قدیمی در سالهای اخیر در چین با مشکل مواجه بودهاند، شیائومی به سرعت خود را به عنوان یک برند مسلط تثبیت کرده است. بر اساس دادههای به دست آمده از انجمن خودروهای مسافری چین، سدان SU7 شیائومی در اولین سال تولید خود از تسلا مدل 3 پیشی گرفت.
تنها در ماه آوریل، 7058 مدل SU7 در مقابل 5065 دستگاه تسلا مدل 3 از نمایندگی خارج شدند. با این حال، در ماههای آوریل تا ژوئن، تسلا 38446 دستگاه از مدل 3 را فروخت که به راحتی از SU7 پیشی گرفت. داستان بین جولای و سپتامبر یکسان بود و 52052 دستگاه مدل 3 فروخته شد که فروش SU7 را با بیش از 12000 دستگاه در مدت مشابه تحت الشعاع قرار داد.
در اواخر سال، شیائومی با فروش نزدیک به 70000 مدل SU7 در ماههای اکتبر، نوامبر و دسامبر شاهد افزایش فروش خود بود. این به راحتی به تسلا مدل 3 رسید که در سه ماه آخر سال 2024 بیش از 52000 دستگاه فروش داشت.
در ابتدای ژانویه، شیائومی تنها 23000 مدل SU7 فروخت که نسبت به مدل 3 تسلا با فروش 8009 برتری زیادی پیدا کرد. به طور کلی، بین آوریل 2024 و ژانویه 2025، شیائومی 162384 دستگاه از SU7 فروخت، در حالی که تسلا تنها 152748 دستگاه از مدل 3 را در مدت مشابه به فروش رساند.
شیائومی قصد دارد خودروی دیگری از تسلا را شکست دهد. ممکن است شیائومی برند جدید این بلوک باشد، اما این خودروساز چینی در حال حاضر روی رقیب دیگری از تسلا کار میکند. در دسامبر سال 2024، شیائومی اولین رونمایی خود را به YU7 به عموم مردم نشان داد و این سازنده چینی را برای رودررو شدن با تسلا مدل Y همراه کرد.
تسلا مدل Y همچنان پرفروشترین خودروی برقی جهان است، بنابراین به راحتی نمیتوان آن را از دور خارج کرد. برای بدتر شدن شانس شیائومی، تسلا مدل Y با فروش 480309 دستگاه در سال 2024، پرفروشترین خودروی جدید چین بود.
با این حال، در حالی که برندهای خارجی در چین عجیب و غریب تلقی میشوند، موفقیت شیائومی با SU7 نسبت به تسلا مدل 3 یک داستان ضعیف است. شیائومی با فرمول ساده و اثبات شده قیمت گذاری SU7 نسبت به مدل 3 در حالی که تجهیزات استاندارد بیشتری را ارائه میکند، به موفقیت دست یافت. اگر شیائومی همان فرمول را در YU7 پیادهسازی کند، میتواند شانس مبارزه با تسلا مدل Y را داشته باشد.
در حالی که ایلان ماسک به یک چهره بحث برانگیز در دنیای غرب تبدیل شده است، اما این موضوع در آسیا بسیار دور از ذهن است. به گزارش کانال نیوز آسیا، ماسک کانون جذابیت مردم چین است. به نظر میرسد فروش تسلا از این کنجکاوی مثبت نیز پشتیبانی میکند. در حالی که بسیاری از خودروسازان کاهش فروش را تجربه کردند، فروش تسلا در سال 2024 در چین نسبت به سال قبل 8.8 درصد افزایش یافت.
جالب اینجاست که ماسک ثابت کرده که در چین یک ستاره است. خانه داغ Qimen، جایی که ماسک در سفر سال 2019 خود به پکن در آن غذا خورد، هنوز هم مشتریانی را میبیند که پس از گذشت بیش از پنج سال از او پیروی میکنند. در حالی که کارکنان از گفتن داستان برای مشتریان کنجکاو خسته شده بودند، رستوران حتی خلاصهای از بازدید ماسک را در محل قرار داد.
ورود ماسک به سیاست ممکن است موقعیت او را در میان مردم چین تضعیف کرده باشد، با این حال، برخی از آنها این سوال را دارند که او تا چه اندازه بر رئیس جمهور ترامپ کنترل دارد. در حالی که برخی معتقدند سیاست چیزی نیست که او در آن برتری داشته باشد، برخی دیگر امیدوارند که ماسک همچنان گزینه خوبی برای چین باشد.
این روزها BYD جهان را تسخیر کرده و با سرعتی سریع در بازارهای سراسر جهان گسترش یافته است. اکنون شیائومی، یک خودروساز چینی بسیار کوچکتر، در حال پیشرفت است. با پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز شیائومی SU7 از تسلا مدل 3 در اولین سال تولید خود، زمان آن رسیده است که ببینیم آیا YU7 میتواند راه برادر خود را ادامه دهد یا خیر.
source