خدمات نوروزی؛ وظیفه ای که امتیاز شده است

ارائه خدمات پس از فروش در تمام شرایط یکی از وظایف اصلی فعالان بازار خودرو محسوب می شود. آنها ملزم به انجام این کار هستند، اما به نظر می رسد خدمات نه چندان مطلوب باعث شده است که خدمات نوروزی از وظیفه به یک امتیاز بدل شود.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، تقریباً و بدون استثنا بیشتر شرکت های فعال در بازار خودرو، اعم از واردکننده و تولیدکننده پیش از سال جدید، در طول تعطیلات و حتا پس از اتمام ایام نوروز اقدام به انتشار گزارش هایی مبتنی بر ارائه خدمات نوروزی کرده اند.
برخی از کمپین هایی خبر داده اند که پیش از نوروز آغاز شده است. برخی از دیدارها و بازرسی ها در دوران تعطیلات خبر داده اند. بعضی دیگر از شرکت ها نیز گزارشی از عملکرد نوروزی خود تهیه کرده است و برای انتشار و آگاهی عمومی در اختیار رسانه ها قرار داده اند.
براساس این گزارش ها، تمام مشتریانی که از خدمات نوروزی این شرکت ها استفاده کرده اند نیز رضایت حداکثری داشته اند، به نحوی که، منجر به ثبت میزان رضایت بیش از ۹۰ درصدی شده است.
البته بخشی از این درصدها درست است و نمی توان به آن خرده ای گرفت، اما مرجعی که آن را اعلام کرده، دقیقاً ذینفع همین گونه اخبار است. به بیان دیگر حکایت این میزان رضایت، حکایت ماست شیرین است.
این در حالی است که یکم، ارائه خدمات پس از فروش در تمام زمان ها و تحت هر گونه شرایط وظیفه شرکت هاست. آنها باید تأکید می شود که باید در تمام احوال مراقبت مشتریان خود باشند. بنابراین ارائه خدمات به بهترین شکل ممکن، نه تنها امتیاز نیست، بلکه حقی است که مشتریان با خرید از آن شرکت برای خود ایجاد کرده اند.
دوم اینکه به نظر می رسد در دورانی که بسیاری از مشتریان از کمبود قطعات و طولانی شدن فرآیندها و در برخی موارد گران تر بودن نسبت به غیر نمایندگی با چالش در این زمینه مواجه شده اند، دریافت خدمات سریع در ایام نوروز به یک امتیاز ویژه بدل شده است.
در واقع اینگونه که شرکت ها اقدام به انتشار اخبار خدمات نوروزی خود کرده اند به نظر مشتریان با الطاف خاص مواجه بوده اند.
آیا این روند در سایر کشورها جاری است؟ آیا برندهای برتر خودروساز اقدام به کمپین ها مشابه ایران می کنند؟ آیا مثلاً تویوتا و بنز درخصوص انجام وظیفه خود، تلبیغ می کنند؟
همین گونه مسائل و بزرگ نمایی هایی از این دست نشانده فاصله زیاد خودروسازی ایران با سطح اول دنیاست. جایی که خدمات پس از فروش به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل وفادارسازی مشتریان، با برنامه ها و فلسفه های خاصی اجرایی می شود، اما در ایران به دلیل کمبودها و عقب ماندگی ها به یک اعتبار و امتیاز تبدیل می شود.
امداد نوروزی خدمات پس از فروش خودرو
source