رونمایی کانسپت کیا تاسمان ویکندر

اگر این پیکاپ را از دور ببینید، احتمالاً فکر می‌کنید یکی از ماشین‌های غول‌پیکر لِگو تکنیک (Lego Technic) زنده شده! اما این طراحی عجیب‌وغریب درواقع نسخه مفهومی از یک وانت واقعی به نام کیا تاسمان ویکندر (Kia Tasman Weekender) است؛ محصولی کره‌ای که قصد دارد در نقش رقیبی برای فورد رنجر رپتور (Ford Ranger Raptor) ظاهر شود.

این مدل مفهومی که در نمایشگاه خودروی سئول ۲۰۲۵ معرفی شده، تفاوت‌های زیادی با نسخه تولیدی دارد و به نظر می‌رسد کیا یکی از مهم‌ترین ایرادهای طراحی قبلی را رفع کرده است: گلگیرهای بیرون‌زده حالا به رنگ بدنه درآمده‌اند که ظاهر کلی خودرو را بسیار دل‌چسب‌تر و هماهنگ‌تر کرده است.

تغییرات ظاهری و قابلیت‌های آفرود بیشتر

کانسپت کیا تاسمان ویکندر

تفاوت‌های طراحی این نسخه مفهومی نسبت به مدل تولیدی فقط به رنگ گلگیرها محدود نمی‌شود:

  • گلگیرها بسیار پهن‌تر شده‌اند که حس قدرت بیشتری به خودرو می‌دهد.
  • تایرهای ۳۵ اینچی بی‌اف گودریچ (BF Goodrich) مخصوص مسیرهای ناهموار روی خودرو نصب شده‌اند.
  • گوشه‌های سپر جلو تراش خورده تا زاویه ورود بهتر و قابلیت عبور از موانع بهبود یابد.
  • یک وینچ (دستگاه کشنده) در جلو نصب شده، برای مواقعی که خودرو گیر می‌کند.
  • دسته‌دنده‌های قدرتمند روی ستون B نصب شده‌اند که بالا رفتن از خودرو را ساده‌تر می‌کنند.
  • در قسمت عقب یک جعبه بزرگ برای حمل تجهیزات قرار گرفته.
  • تنها چیزی که کم دارد، اسنورکل (Snorkel) یا لوله هوای بلند برای عبور از رودخانه است؛ هرچند این مورد به‌صورت آپشن برای مدل تولیدی قابل سفارش است.

کانسپت کیا تاسمان ویکندر

بازطراحی چراغ‌ها و نمای جلو

یکی دیگر از تغییرات ظریف و هوشمندانه در نمای جلو اتفاق افتاده. در این نسخه مفهومی:

  • چراغ‌های جلو دیگر تا لبه‌های بدنه کشیده نشده‌اند.
  • این موضوع بخشی به دلیل بزرگ‌تر شدن گلگیرهاست و بخشی هم به دلیل اضافه شدن نوار پلاستیکی مشکی در جلوی خودرو.
  • این تغییر هم به زیبایی ظاهر کمک کرده و هم احتمال آسیب به چراغ‌ها هنگام عبور از مسیرهای سخت را کاهش داده.

مشخصات فنی: ظاهر خشن، موتور آشنا

با وجود طراحی خشن و تجهیزات آفرودی کامل، موتور نصب‌شده روی این نسخه مفهومی، همان نمونه‌ای است که در مدل تولیدی هم استفاده می‌شود:

نوع پیشرانه

حجم موتور

قدرت (اسب‌بخار)

گشتاور (نیوتن‌متر)

دیزلی توربوشارژ

۲.۲ لیتر

۲۰۷ اسب‌بخار

۴۴۰ نیوتن‌متر

بنزینی

۲.۵ لیتر

۲۷۷ اسب‌بخار

۴۲۰ نیوتن‌متر

نکته قابل توجه این است که کیا فعلاً استفاده از موتور ۶ سیلندر را منتفی دانسته، چون با قوانین سخت‌گیرانه آلایندگی در برخی بازارها همخوانی ندارد. البته رقبا در این سگمنت هنوز موتورهای شش سیلندر ارائه می‌کنند.

آیا تاسمان به بازار آمریکا خواهد آمد؟

بر اساس صحبت‌های مدیرعامل کیا، آقای هو سونگ سونگ (Ho Sung Song)، این شرکت در حال بررسی جدی عرضه یک پیکاپ برای بازار آمریکا است. با این حال، خودرویی که در حال بررسی است همین تاسمان نخواهد بود.

کیا وعده داده که اطلاعات بیشتری از تاسمان را فردا در رویداد “روز سرمایه‌گذاران” (Investor Day) منتشر خواهد کرد.

جمع‌بندی

پیکاپ مفهومی تاسمان ویکندر را می‌توان ترکیبی از طراحی جسورانه، قابلیت‌های آفرودی جدی و نگاهی تازه به وانت‌های متوسط دانست. شاید هنوز برای تولید نهایی آماده نباشد، اما نشان می‌دهد که کیا با ذهنی باز وارد دنیای پیکاپ‌ها شده و قصد دارد حتی رقبای سنتی مثل فورد را به چالش بکشد. حالا باید دید چقدر از این ویژگی‌ها به نسخه نهایی راه پیدا می‌کند و چه واکنشی از بازار خواهد گرفت.

منبع ترجمه: motor1

source

توسط khodrocamp.ir