شینیون اسب ایران خودرو برای نوروز ۱۴۰۴

لوگو ایران خودرو
لوگو ایران خودرو

روز گذشته از لوگوی جدید ایران خودرو به صورت ناگهانی و بدون هیچ پیش زمینه ای رونمایی شد. لوگویی که انتقاد های بسیاری به آن وارد است.


فونیکس


فونیکس

شینیون واژه ای فرانسوی chignon du cou به معنی «پس گردن» است. به جمع کردن مو با سنجاق در پشت سر شینیون می‌گویند. اما با نگاهی به لوگوی جدید اسب ایران خودرو، گویی این حیوان نجیب هم برای عید و نوروز ۱۴۰۴ دست بکار شده و با مراجعه به سالن های زیبایی، یال خود را شینیون کرده است. درحالیکه تمام خودروساز های مطرح جهانی در یک روند هماهنگ به سمت مینیمال سازی لوگوهای خود رفته اند، آبی پوشان ایران خودرو، لوگوی بی نقص خود را به بدترین شکل ممکن، تغییر دادند.

لوگوی جدید ایران خودرو

لوگو ایران خودرو
لوگو ایران خودرو

حدودا از پنج الی شش سال پیش روند مینیمال سازی لوگوی بسیاری از خودروسازان استارت خورد. از جمله این خودروسازان مطرح می توان به نیسان، ب ام و، کیا، رنو، سیتروئن و شریک دیرینه ایران خودرو یعنی پژو اشاره کرد. روندی که سبب شد لوگوهای جدید صنعتی تر و در عین زیبایی، ساده سازی شوند. این لوگو ها به سمت تخت شدن، رنگ های مشکی و هنر کمینه پیش رفتند. اما لوگوی جدید ایران خودرو تقریبا عاری از تمام این موارد است.

لوگو ایران خودرو
لوگو ایران خودرو

لوگوی سر اسب ایران خودرو حدود ۲ دهه پیش توسط استاد مرتضی ممیز با خطوطی ساده شکل گرفت. این لوگو به حدی مینیمال و زیبا خلق شده بود که حتی امروز نیز در کنار لوگوی جدید پژو، اگر از آن بهتر و زیباتر نباشد، قطعا پایین تر قرار نمی گیرد.

لوگو ایران خودرو
لوگو ایران خودرو

اما این لوگوی زیبا حالا تقریبا جای خود را به یک اسب شاخ دار با یال های پریشان داده که نه تنها دیگر ساده و صنعتی نیست، بلکه بیشتر مناسب برای یک شبکه کودک با برنامه هایی ویژه خردسالان است. جالب آنکه نمونه مشابه به این لوگوی جدید نیز با یال هایی که قدری کمتر پریشان است، در سایت istock موجود است و انگار طراح نیم نگاه که چه عرض کنیم، نگاهی تمام قد به این عکس داشته و سپس لوگوی ایران خودرو را طراحی کرده است!

از طرف دیگر، طراح لوگوی جدید ایران خودرو، دست از گرادیان آبی / سرمه ای پس زمینه نشسته، تا نشان دهد به دنبال طراحی صنعتی و همسویی با ترند روز نبوده است.

تایپوگرافی ایران خودرو نیز تغییر کرده که نسبت به خود لوگو هرچند ایراد کمتری به آن وارد است اما در این بین یک نکته بسیار جلب توجه می کند. درحالیکه لوگوی اسب ایران خودرو مملو از خطوط نرم و روان است، لوگوتایپ ایران خودرو تمام با خطوط شکسته و گوشه دار شکل گرفته است!
این نکته را می توان یک ناهنجاری بصری مطلق قلمداد کرد.

سخن پایانی

در پایان باید گفت ری برند ایران خودرو به قدری بد و مبتدیانه صورت گرفته است که امیدواریم مانند ری برند سایپا (استفاده از طرح رینگ چانگان به عنوان لوگوی جدید) هرچه زودتر بساط آن جمع شده و لوگوی قبلی بار دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

source

توسط khodrocamp.ir