خودروی دست دوم ارزان وارداتی، پر! + جدول تعرفهها

بر اساس مصوبه هیئت وزیران، تعرفه واردات خودروهای کارکرده معادل خودروهای نو و صفر کیلومتر محاسبه خواهد شد. به زبان ساده، خودروی دست دوم ارزان وارداتی؛ پر! یعنی حاکمیت اقتصادی کشور برای رسیدن به این نقطه، دو سال مردم را سر کار گذاشته است تا در نهایت از این محل نیز درآمدی کسب کند.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، هیئت وزیران در جلسه ۲۲ اسفند امسال با تصویب تبصره یک ماده ۶ آییننامه اجرایی ماده ۱۱ قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۲۴ تیر موافقت کرد. بر این اساس، سود بازرگانی واردات خودروی کارکرده معادل سود بازرگانی خودروی نو محاسبه میشود.

دو سال بازی روانی با افکار عمومی
اردیبهشتماه سال ۱۴۰۲، مجلس و دولت در یک بازی قیمتی با مونتاژکاران و رو در رو کردن آنها با مصرفکنندگان، موفق شدند بهرغم مخالفتها، واردات خودروهای دست دوم را مصوب کنند. اما این مصوبه بیش از ۱۰ ماه در پیچوخمهای دولت سیزدهم گرفتار ماند و سرانجام در آخرین روزهای فعالیت این دولت، توسط سرپرست وقت، محمدرضا مخبر، ابلاغ شد.
البته پزشکیان بهسرعت مصوباتی را که در دوران انتقال دولت ابلاغ شده بود، ملغی کرد. با این حال، انتشار خبر واردات خودروهای کارکرده و ایجاد امید برای کاهش قیمت خودرو، بازار را در انتظار فرو برد و باعث رکود شد.
اواخر تیرماه سال جاری نیز رئیس وقت سازمان توسعه تجارت، مهدی ضیغمی، پس از تصویب آییننامه واردات خودروهای کارکرده، درباره تعرفه این خودروها گفته بود: «ترجیح ما این است که همین تعرفههای فعلی مصوب شوند؛ البته باید در این خصوص به یک جمعبندی برسیم، اما بعید میدانم تعرفهها افزایش یابد. تصورم این است که شرکتهای واردکننده خودرو به این موضوع معترض باشند و تقاضای افزایش میزان تعرفه واردات خودروهای کارکرده را داشته باشند تا در حقیقت، به واردات خودروهای نو آسیبی وارد نشود. اما پیشنهاد من این است که همین تعرفهها مصوب شود.»
رویای نافرجام خودروهای وارداتی ارزان
با این حال، به نظر میرسد این بار هم حکمرانی اقتصادی نتوانسته به وعدههایش عمل کند. به بیان دیگر، طی این مدت مردم را فریب دادهاند. حالا واردات خودروهای کارکرده خارجی برای کاهش قیمتها در بازار خودرو به یک رویای نافرجام تبدیل شده است.
چرا که تعرفه خودروهای نو و صفر در بودجه سال آینده ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. نرخ ارز نیز روند صعودی دارد. بنابراین، این واردات نیز صرفاً به محلی برای افزایش درآمدهای دولت بدل خواهد شد.
تعرفه خودروهای وارداتی
نوع خودرو | حقوق ورودی (درصد) |
خودرو سواری با حجم موتور تا ۱۰۰۰ سی سی جرقه ای – احتراقی – بنزینی | ۲۰ |
خودرو سواری با حجم موتور ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی سی جرقه ای – احتراقی – بنزینی | ۷۰ |
خودرو سواری با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی جرقه ای – احتراقی – بنزینی | ۹۵ |
خودرو سواری با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی جرقه ای – احترافی – بنزینی | ۱۳۵ |
خودرو سواری با حجم موتور ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی سی جرقه ای – احتراقی – بنزینی | ۱۶۵ |
خودرو سواری با حجم موتور بیشتر از ۳۰۰۰ سی سی جرقه ای – احتراقی – بنزینی | ۱۷۵ |
خودرو سواری با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سی سی دیزل یا نیمه دیزل | ۷۰ |
خودرو سواری با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی دیزل یا نیمه دیزل | ۹۵ |
خودرو سواری با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی دیزل یا نیمه دیزل | ۱۳۵ |
خودرو سواری با حجم موتور ۲۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی دیزل با نیمه دیزل | ۱۶۵ |
خودرو سواری با حجم موتور بیش از ۳۰۰۰ سی سی دیزل یا نیمه دیزل | ۱۷۵ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه ای احتراقی ۱۵۰۰ سی سی و کمتر ( بنزین هیبرید) | ۱۵ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه ای احتراقی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی (بنزین ٫ هیبرید) | ۳۰ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه ای احتراقی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی ( بنزین هیبرید) | ۵۰ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه ای احتراقی بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی (بنزین هیبرید) | ۱۴۰ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی ۱۵۰۰ سی سی و کمتر ( دیزل ٫ هیبرید) | ۱۵ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی ( دیزل ٫ هیبرید) | ۳۰ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی ( دیزل هیبرید) | ۵۰ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی ( دیزل ٫ هیبرید) | ۱۴۰ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه ای احتراقی ۱۵۰۰ سی سی و کمتر ( بنزین هیبرید) ( قابل شارز با منبع خارجی) | ۱۵ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرفه ای احتراقی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی ( بنزین هیبرید) ( کامل شارژ با منبع خارجی) | ۱۵ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه ای احتراقی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی ( بنزین ٫ هیبرید) ( قابل شارژ با منبع خارجی) | ۳۰ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه ای احتراقی بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی ( بنزین هیبرید) ( قابل شارژ با منبع خارجی) | ۱۳۵ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی ۱۵۰۰ سی سی و کمتر ( دیزل ٫ هیبرید) ( قابل شارژ با منبع خارجی ) | ۱۵ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی ( دیزل ٫ هیبرید) ( قابل شارژ با منبع خارجی) | ۱۵ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی ( دیزل ٫ هیبرید) ( قابل شارژ با منبع خارجی) | ۳۰ |
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی ( دیزل ٫ هیبرید) ( قابل شارژ با منبع خارجی) | ۱۳۵ |
سایر وسایل نقلیه تنها با موتور برقی برای نیروی محرکه | ۱۵ |
سایر وسایل نقلیه | ۱۳۵ |
تعرفه واردات خودرو واردات خودرو دست دوم
source