شورای رقابت کنار کشید؛ خروج خودروهای وارداتی از قیمت‌گذاری دستوری

خودروهای وارداتی
لیست کامل خودروهای وارداتی

شورای رقابت در جلسه‌ای که روز سه‌شنبه، ۲۱ اسفند ۱۴۰۳ برگزار شد، خودروهای وارداتی را از شمول قیمت‌گذاری دستوری خارج کرد.


تیگو 8


تیگو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، پس از گذشت بیش از دو سال از مصوبه شورای رقابت که خودروهای وارداتی را نیز مشمول قیمت‌گذاری کرده بود، این بار این نهاد با اکثریت آرا رأی به خروج این خودروها از قیمت‌گذاری دستوری داد.

اوایل بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱، در حالی که به گفته وزیر وقت صمت، فاطمی امین، قرار بود خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شوند، شورای رقابت با بازگشت مجدد به موضوع قیمت‌گذاری، در اولین تصمیم خود خودروهای وارداتی را مشمول این طرح کرد.

این روند تا آخرین عرضه که از ۱۸ اسفندماه آغاز شد، ادامه داشت. این در حالی بود که افزایش تعرفه واردات به میزان ۱۰۰ درصد در بودجه سال آینده و همچنین افزایش نرخ ارز برای واردات، موجب افزایش قیمت تمام‌شده خودروها شده بود. این مسئله، در کنار قیمت‌گذاری از سوی شورای رقابت، نگرانی‌هایی را برای مصرف‌کنندگان و واردکنندگان ایجاد کرده بود.

با این حال، شورای رقابت در جلسه اخیر خود حکم به خروج خودروهای وارداتی از قیمت‌گذاری دستوری داد.

تصمیم جلسه ۷۳۰ شورای رقابت

خروج خودروهای وارداتی از قیمت‌گذاری دستوری
خروج خودروهای وارداتی از قیمت‌گذاری دستوری

در جلسه شماره ۷۳۰ شورای رقابت که در تاریخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۳ برگزار شد، موضوع اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری (مصوبه شماره ۵۴۳ مورخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ با اصلاحات بعدی) مطرح گردید. اعضای شورا پس از بحث و بررسی، با اتفاق آرا خودروهای وارداتی را از شمول دستورالعمل فوق‌الذکر مستثنی کرده و تصمیمات زیر را به تصویب رساندند:

۱-متن ماده (۲ ) دستور العمل به این صورت اصلاح میگردد: “بازار خودروهای سواری تولیدی و مونتاژی، انحصاری تشخیص و از این پس مشمول این دستورالعمل هستند.”
۲-تبصره (۲) ذیل بند ( ۱-۳) ماده (۳) حذف میگردد.
۳-بند (۵-۱) ماده (۱) به این صورت اصلاح میگردد: “خودرو: خودروهای سواری تولیدی و مونتاژی”.
۴-بند (۶-۱) ماده۱()به این صورت اصلاح میگردد: »عرضه کنندگان خودرو: تولیدکنندگان خودرو”.

اصلاحات مربوط به قیمت‌گذاری خودروهای سواری

۱. مبنای تعیین قیمت خودرو

قیمت خودرو بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها، توسط سازمان حمایت محاسبه شده و به وزارت صمت اعلام می‌شود. وزارت صمت قیمت‌ها را با رعایت مفاد این دستورالعمل به خودروسازان ابلاغ کرده و این قیمت‌ها برای عرضه‌کنندگان لازم‌الاجرا خواهد بود. (مطابق مصوبات ۶۳۰ مورخ ۵ دی ۱۴۰۲ و ۶۳۳ مورخ ۱۶ دی ۱۴۰۲)

تبصره: قیمت محاسباتی در این بند، قیمت عرضه‌کننده خودرو بوده و شامل هزینه‌هایی مانند مالیات بر ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث، عوارض شماره‌گذاری، هزینه‌های پست و سایر هزینه‌های مرتبط نیست.

۲. تعیین قیمت رقابتی خودروها

به‌منظور نهادینه‌سازی فضای رقابتی، برای هر خودرو بر اساس قیمت حداقل سه خودروی خارجی هم‌رده (از نظر کلاس، کیفیت و استاندارد) قیمتی به‌عنوان قیمت پایه رقابتی توسط وزارت صمت استخراج و اعلام می‌شود. وزارت صمت همچنین می‌تواند از ظرفیت نهادهای حرفه‌ای داخلی و مراجع خارجی معتبر برای تعیین ملاک‌های مقایسه استفاده کند.

تبصره: عرضه‌کنندگان خودرو می‌توانند خودروهای هم‌رده محصولات خود در بازار جهانی را به وزارت صمت پیشنهاد دهند.

۳. رتبه‌بندی خودروها بر اساس شاخص رقابت‌پذیری

خودروهای سواری با حداقل سه خودروی مشابه خارجی مقایسه شده و بر اساس شاخص رقابت‌پذیری (فرمول شورای رقابت) رتبه‌بندی خواهند شد.

نامه رئیس شورای رقابت

در پی مصوبه جدید، رئیس شورای رقابت طی نامه‌ای به رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که از این پس شورای رقابت هیچ‌گونه دخالتی در قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی نخواهد داشت.

محمدرضا سید نورانی در این نامه همچنین از اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری (مصوبه ۵۴۳) خبر داد و تأکید کرد که خودروهای تولید داخل همچنان مشمول انحصار و قیمت‌گذاری خواهند بود.

بر اساس این مصوبه، از این پس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به‌عنوان متولی اصلی قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی شناخته خواهد شد.

source

توسط khodrocamp.ir