کامیون کمپرسی پیلسان؛ معرفی یکی از جایگزین‌های قدرتمندتر از بنز مایلر

پیلسان 440
پیلسان ۴۴۰

کامیون کمپرسی پیلسان یکی از جدیدترین و قدرتمندترین کمپرسی‌های‌ بازار کشورمان است. این کامیون به عنوان یکی از جانشین‌های بنز مایلر شناخته شده اما آیا ارزش خرید دارد؟ 


تیگو 8


تیگو 8

خودروهای کار و تجاری طیف وسیعی از محصولات را شامل شده و یکی از مهمترین شریان های حیاتی هر کشوری است. محصولاتی که به خاطر حمل بارهای مختلف می توانند در تمام نقاط کشور خدمت رسانی کرده و کمک های بزرگی کنند. 

در میان تمام مدل های و انواع مختلف خودروهای کار و تجاری در سراسر دنیا دو مدل بسیار شناخته شده و البته پرکاربرد هستند. یکی از این مدل‌ها کامیون کمپرسی است و بیشتر برای حمل موارد فله‌ای و غیرقابل بسته بندی استفاده می‌شوند. 

پیلسان که یکی از زیرمجموعه‌های نسبتا نوپای گروه صنعتی ماموت بوده که به مونتاژ و عرضه خودروهای کار و تجاری برند شناخته شده سینوتراک چین مشغول است. کامیون کمپرسی پیلسان نیز یکی از همین محصولات بوده که به رقابت با معدود کمپرسی‌های بازار کشورمان پرداخته و موفق هم بوده است. 

کامیون کمپرسی پیلسان و البته دیگر تولیدات این برند خوشنام داخلی از تکنولوژی مان آلمان بهره مند شده و همین مورد سبب شده تا کیفیت آنها نسبت به سایر مونتاژی‌های بازار در برخی بخش‌ها بالاتر باشد. کمپرسی‌ها در ایران تنوع بالای ندارند و نماینده پیلسان یکی از معدود کامیون‌های جدید این دسته بوده که به رقابت مستقیم با بنز مایلر خواهد پرداخت، البته با رقمی بیشتر. 

طراحی ظاهری

کمپرسی پیلسان از نظر چهره شاید چندان طراحی خاص و چشمگیری نداشته باشد اما با توجه به اینکه بازار کشورمان در بخش کامیون‌های کمپرسی بسیار بسته و محدود است این کامیون چهره قابل قبولی دارد. خصوصا اینکه یکی از اصلی ترین رقبایش کمپرسی بنز بوده که از طراحی‌اش حرفی نزنیم بهتر است!

کامیون کمپرسی پیلسان در نمای جلو نسبت به کشنده‌ها ارتفاع بیشتری داشته که البته بخاطر مسیرهای مختلف خصوصا جاده‌های پر فراز و نشیب مکان‌هایی مانند معادن است. چراغ‌های اصلی به صورت موازی‌ و روی هم در دل سپر مشکی رنگ تعبیه شده و در بخش وسط نیز پله برای بالا رفتن و دسترسی به ادوات مختلف قرار داده شده است. 

جلوپنجره این کامیون به صورت تمام مشکی و مستطیلی شکل است که در دل خود نشان پیلسان را جای داده و در بخش بالایی خود یک خط کرومی بزرگ را هم قرار داده است. برخلاف کشنده‌ها در کامیون‌های کمپرسی خبر از سقف بلند نیست و کامیون کمپرسی پیلسان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با کابین سقف کوتاه برای این مدل کاربری تولید شده است. 

کابین

کمپرسی پیلسان در بخش کابین نیز یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار بوده که علاوه بر راحتی و امکانات قابل قبول، ارگونومی بالا و فضای جاداری را هم برای راننده‌ و سرنشین در پی دارد. سبک طراحی کابین و داشبورد این محصول با نسل اول کشنده پیلسان یکی بوده و بنابراین چهره آن برای بسیاری از رانندگان آشناست. 

مقابل راننده تمام ادوات در دسترس بوده و داشبورد با حالتی اختصاصی به سمت راننده طراحی شده است. تمامی کلیدهای کنترل بخش‌های مختلف به صورت فیزیکی بوده و یک سیستم مالتی مدیای معمولی هم که البته وظیفه نمایش دوربین‌های ۳۶۰ درجه را دارد در بخش بالای داشبورد تعبیه شده است. همچنین کلاستر نیز به صورت دوگانه آنالوگ دیجیتال است و تمامی اطلاعات مورد نیاز را به راننده نمایش می‌دهد. 

فضای کابین از نظر ارتفاع چندان بالا نیست که البته برای چنین محصولی نقطه ضعف محسوب نمی‌شود اما در مقابل وجود فضای جادار عقب یکی از محاسن این کامیون در مقایسه با رقبای از رده خارج خود بوده که هم راحتی قابل قبولی دارد و هم امکانات مناسبی. همچنین در بخش‌های مختلف کابین این کامیون کمپرسی فضا برای قرار دادن اشیا به کار رفته است که این هم نکته‌ای حائز اهمیت است. 

مشخصات فنی 

کامیون کمپرسی پیلسان در بخش فنی یکی از بهترین کلمیون‌های کمپرسی حال حاضر بازار کشورمان است که قلب تپنده آن برخلاف انتظار نه تحت لیسانس کامینز بوده و نه ساخت برند یوچای. قلب تپنده کامیون کمپرسی پیلسان و البته دیگر محصولات این برند همگی تحت لیسانس مان آلمان بوده و از تکنولوژی‌های این برند به صورت اختصاصی بهره می‌برند. 

کامیون کمپرسی پیلسان به یک موتور با کد MC11.44-50 مجهز شده که از نوع ۶ سیلندر خطی ۱۱ لیتری بوده و توان تولید ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. ضمنا این موتور استاندارد آلایندگی یورو ۵ را هم دارد و حجم باک آن هم حدود ۶۰۰ لیتر به صورت خالص است. 

گیربکس کامیون کمپرسی پیلسان از نوع دستی ۱۸ سرعته ساخت ZF بوده که به همراه یک اینتاردر پنج حالته سبب می شود تا کنترل این محصول خصوصا در جاده‌های ناهموار با بار بسیار آسان باشد. ضمن اینکه کلاچ این کمپرسی هم از نوع هیدرولیکی است. 

کامیون کمپرسی پیلسان در بحث تعلیق نیز در محور جلو از نوع صلب و فنر تخت ده لایه بوده و محورهای عقب نیز تعلیق دوازده لایه را دارند. ضمن اینکه فنربندی این کمپرسی نیز ساخت مان بوده و دیفرانسل‌های عقب نیز به صورت قدرتی هستند. ظرفیت حمل بار این کمپرسی به همراه وزن کمپرسی مجموعا ۲۶ تن بوده که البته تا ۴۰ تن هم به راحتی و بدون هیچ مشکلی می‌تواند حمل کند. 

امکانات رفاهی و ایمنی

کامیون کمپرسی پیلسان علیرغم اینکه یک محصول جان سخت برای جاده‌های ناهموار و کار در معادن است اما به امکانات قابل قبولی هم مجهز شده که از جمله آنها می‌توان به بخاری درجا، سیستم هشدار خروج از خط، ترمز اضطراری، فرمان مولتی فانکشن، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم مالتی مدیا، آینه‌های جانبی برقی، دریچه سقفی، یخچال و البته کولر درجا اشاره کرد.

source

توسط khodrocamp.ir