به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با نزدیک شدن به زمان برگزاری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران، شرکت مجری این نمایشگاه اقدام به برگزاری نشست خبری با حضور معصومه آقاپور مشاور رئیس جمهور در همکاری‌های اقتصادی، صدیف بیک‌زاده مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران و نمایندگان تشکل‌های صنفی تولیدی قطعات در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران کرد.

در این نشست، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور، برگزاری نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو را فرصتی جدید برای صادرات قطعات ایرانی برشمرد و گفت: برگزاری نمایشگاه‌ های قطعات فرصتی برای نمایش توانمندی های صنعت قطعه سازی کشور است، و برگزاری این رویداد مهم می تواند پایگاهی برای صادرات قطعات به بازارهای بالقوه ای چون روسیه و ازبکستان را برای صنعتگران کشور فراهم نماید.

محمد رضا نجفی منش با اشاره به اینکه بخش خصوصی از توانمندی های بالایی در حوزه تولید و صادرات برخوردار است، افزود: در دوره های قبل، نمایشگاه‌ قطعات به جای اینکه پتانسیل صادراتی داشته باشد عمدتا پایگاهی برای بازاریابی و فروش محصولات واردکنندگان بوده است در حالی که با وجود ظرفیت های صنعت قطعه سازی کشور باید این رویه اصلاح شود.

ازبکستان و روسیه؛ مقصد بعدی برای صادرات قطعات یدکی

وی همچنین به وجود بازارهای بالقوه ای در کشورهای آفریقایی، آسیایی، ازبکستان و روسیه برای صادرات قطعات اشاره و تصریح کرد: برای صادرات قطعات خودرو به کشورهای هدف باید قطعات خودرو را با تخفیف عرضه کرد؛ اقدامی که کشورهای مختلف از جمله ژاپن و هند به کار گرفتند و و در صورت انجام این اقدام، مشتریانی از کشورهای آفریقایی و منطقه خواهیم داشت یا اینکه می‌توان واردات خودرو را منوط به صادرات قطعات خودرو کرد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور در ادامه با اشاره به امکان جذب بازارهای مختلف برای صادرات قطعات یدکی خودرو، تاکید کرد: در حال حاضر در کشور ازبکستان حدود ۴۵۰ هزار خودرو تولید می‌شود اما قصد دارند تولید خود را به یک میلیون دستگاه برسانند بنابراین ازبکستان یکی از کشورهای دارای پتانسیل خرید لوازم یدکی خودرو است که باید آن را جذب کرد.

نشست خبری بیستمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران

نمایشگاه قطعات؛ بستری برای تقویت صادرات غیر نفتی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی

در ادامه این نشست، معصومه آقاپور مشاور رئیس‌جمهور در امور همکاری‌های اقتصادی، با تأکید بر نقش نمایشگاه‌ها در رشد اقتصادی کشور، تلاش تولیدکنندگان قطعات خودرو را در شرایط تحریم‌های ظالمانه، حرکتی قهرمانانه دانست و گفت: امروز تولیدکنندگان و صنعتگران حوزه قطعه سازی کشور قهرمانان ملی صنعت کشور هستند.

وی افزود: نمایشگاه‌ها به‌عنوان شتاب‌دهنده‌های اقتصادی، نقش مهمی در افزایش رقابت‌پذیری و توسعه روابط تجاری دارند و نمایشگاه قطعات خودرو می‌تواند به توسعه صادرات غیرنفتی کمک کند.

مشاور رئیس‌جمهور در امور همکاری‌های اقتصادی در ادامه با قدردانی از اختصاص فضای مناسبی برای شرکت های دانش بنیان در این دوره از نمایشگاه قطعات خودرو تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با برگزاری این نمایشگاه هنر و توانمندی صنعت قطعه سازی ایران را به نمایش بگذاریم.

حضور گسترده تولیدکنندگان و فروشندگان قطعات یدکی در بیستمین نمایشگاه قطعات

در ادامه این نشست سید احمد حسینی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان قطعات یدکی خودرو، حضور گسترده تولیدکنندگان و فروشندگان قطعات یدکی و تخصیص فضاهای ویژه برای آنان را از جمله تغییرات مثبت این دوره از نمایشگاه قطعات خودرو دانست و گفت: همکاران ما در سه دوره گذشته برگزاری این رویداد نمایشگاهی را مورد تحریم قرار داده بودند اما با پیگیری‌هایی که توسط کمیسیون تخصصی و اتحادیه تهران و انجمن‌های ذیربط انجام شد و تغییری که در این دوره صورت گرفت، این اولین دوره از نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو بخش خصوصی است که در سال ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت اجرای طرح شناسه کالا و قطعات، این اقدام را گامی مهم در راستای استانداردسازی صنعت قطعات یدکی دانست و تأکید کرد: برگزاری نمایشگاه قطعات فرصتی را برای حضور تولیدکنندگان و اصناف در حوزه قطعات فراهم می کند که محصولات خود را معرفی کنند.  

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران در ادامه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص رفع موانع از سر راه فعالان بخش خصوصی و به تعبیری سرداران جنگ اقتصادی اشاره و تصریح کرد: بزرگ‌ترین حمایتی که دولت از فعالان خصوصی می تواند داشته باشد بحث رفع موانع و کاهش نقش تصدی گری و بازگشت به نقش تنظیم گری است.

رشد سایر صنایع به رشد صنعت خودرو وابسته است

همچنین صدیف بیک‌زاده مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران گفت: برای رشد ۸ درصدی اقتصاد در برنامه هفتم توسعه باید از ظرفیت بازارهای هدف صادراتی مانند بریکس و اوراسیا استفاده کرد.‌

وی تاکید کرد: به منظور رشد ۲۳ درصدی صادرات در برنامه هفتم توسعه نیز بر توجه به زیر بخش‌های مختلف در حوزه صنعت، معدن، کشاورزی و سایر موارد تاکید شده است.

این مقام مسئول در وزارت صمت با تاکید بر اینکه بازاریابی‌های داخلی و بین‌المللی در رشد اقتصادی ضروری است، افزود: رویدادهایی در حوزه بهبود شرایط اقتصادی در نظر گرفته شده است که برگزاری نمایشگاه خودرو و قطعات از مهمترین موارد است.

بیک زاده همچنین با بیان اینکه رشد سایر صنایع به رشد صنعت خودرو وابسته است، گفت: این بخش از صنعت سهم قابل توجهی از اشتغال را به خود اختصاص داده است.‌

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در پایان به زمان برگزاری و مهمانان شرکت کننده در نمایشگاه قطعات خودرو ۱۴۰۴ تهران اشاره و تصریح کرد: بیستمین نمایشگاه قطعات و مجموعه های خودرو تهران از ۸ تا ۱۱خردادماه  ۱۴۰۴ با حضور بیش از ۷۰۰ شرکت خارجی از ۹ کشور و ۵۰۰ شرکت داخلی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می شود و در این دوره سالن‌ ویژه ای برای شرکت‌های دانش بنیان و نوآور اختصاص یافته است.

علی محتشم امیری مدیرعامل شرکت مجری برگزاری نمایشگاه قطعات خودرو تهران، نیز در پایان این نشست گفت: این رویداد بزرگ که یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های تخصصی صنعت خودرو در ایران محسوب می‌شود، قرار است در فضایی به وسعت ۴۵ هزار متر مربع، شامل فضای مسقف و باز، برگزار شود.

به گفته وی، ثبت‌نام برای حضور در این دوره از نمایشگاه از ۱۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ آغاز شده و تاکنون ۵۰۰ شرکت داخلی و بین‌المللی پیش‌ ثبت ‌نام کردند و نزدیک به ۴۰ درصد از غرفه‌های نمایشگاه جانمایی شده است.

در پایان این نشست از  پوستر بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو رونمایی شد.

source

توسط khodrocamp.ir