میتسوبیشی اخیراً به دلیل مشارکت احتمالی در فرایند ادغام نیسان و هوندا، در صدر اخبار بوده و این موضوع باعث تضعیف چشم انداز کمپانی شده و این خودروساز ژاپنی پیش بینی سود خالص نگران کننده ای را برای سال مالی منتهی به مارس 2025 منتشر کرد.
میتسوبیشی در ارائه نتایج مالی سه ماهه سوم خود، پیش بینی سود خالص سالانه خود را به 35 میلیارد ین یا تقریباً 226 میلیون دلار بر اساس نرخ ارز فعلی تعدیل کرد. این رقم 76 درصد کمتر از پیشبینی قبلی 144 میلیارد ینی است که در ماه می 2024 منتشر شده بود.
به گفته نیکی آسیا، این تعدیل به دلیل فروش کم در بخش فروش شرکت ها، هزینههای بازاریابی در آمریکای شمالی و افزایش هزینههای تامین کننده به دلیل تورم است.
میتسوبیشی همچنین اهداف فروش خود را برای سال بعد تعدیل کرد و از 895000 دستگاه به 848000 دستگاه کاهش داد. با این حال، این بیش از 815000 دستگاه خودرویی است که سال قبل فروخته شد. بخش اعظم این زیان ها ناشی از کاهش فروش در بزرگترین منطقه بازار میتسوبیشی، یعنی آسیای جنوب شرقی است. به طور خاص، این شرکت در تایلند و اندونزی، جایی که قبلاً موفق بود، به سختی در حال مبارزه است.
به گزارش نیکی آسیا، تاکائو کاتو، مدیر عامل میتسوبیشی روز دوشنبه گفت: “در گذشته تقاضای سالانه یک میلیون خودرو در تایلند وجود داشت. اما در سال های اخیر با وجود عبور از همهگیری کووید-19 هم بهبود قابل توجهی در بازار ایجاد نشده و فروش شرکت در سالهای مالی 2023 و 2024 به دلیل سطح بالای بدهی خانوارها با سرعت بیشتری کاهش یافته است.”
کاتو ادامه داد که نرخ ارز نامطلوب تایلند و افزایش مستمر بدهی خانوارها همچنان تأثیر منفی بر سود خواهد داشت. همه چیز به جایی رسیده است که میتسوبیشی مجبور به تعطیلی دفاتر خود در منطقه شده که شامل بازنشستگی پیش از موعد 300 کارمند میشود.
همه چیز بد نیست اگرچه شایعات قبلاً به کنار گذاشته شدن میتسوبیشی از ادغام هوندا و نیسان اشاره کرده بودند، کاتو میگوید بعید است که میتسوبیشی “اصلاً در آن دخالتی نداشته باشد.” او گفت که شرکت منتظر خواهد ماند تا قبل از تصمیم گیری در مورد زمان و نحوه مشارکت، نتایج این ادغام را ببیند.
او گفت: «نقاط قوت ما در خودروهای پلاگین هیبریدی، حضور در بازار و مجموعه محصولات متمرکز بر وانت بارها است. ما در حال بررسی این هستیم که چگونه میتوان از اینها استفاده کرد و چه نوع حمایتی را میتوانیم در بازار آمریکای شمالی و توسعه هوش مصنوعی در خودرو انتظار داشته باشیم که در هر دوی آنها چندان قوی نیستیم.”
source