خواب خودرویی حاکمیت برای ملت ؛ جذب نقدینگی سرگردان؟

با توجه به نامه هایی که به وزیر صمت و رئیس جمهور نوشته شده است، پیش بینی آینده بازار چندان سخت نخواهد بود؛ گرانی قطعی است؛ اما آیا تدوین کنندگان اثرات احتمالی را بررسی نکرده اند؟ به نظر می رسد که آنها با آگاهی کامل برای سال آینده برنامه ریزی کرده اند. در واقع این اقدامات را می توان خواب خودرویی حاکمیت برای ملت دانست.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، آنگونه که از محتوای دو نامه از دو انجمن خودرویی کشور برمی آید، سال آینده بازار خودرو با افزایش شدید قیمت ها مواجه خواهد بود.
از یک سو نرخ ارز محاسبه حقوق ورودی قطعات از ارز ۲۸۵۰۰ تومان یا همان نیمایی به نرخ بازار مبادله ارز و طلا رسیده است. مسئله ای که به ادعای انجمن تولیدکنندگان خودرو منجر به افزایش ۱۵۰ درصدی هزینه گمرکی تولیدکنندگان خواهد شد. ضمن اینکه کاهش ۴ درصدی حقوق گمرکی به ۲ درصد جبران افزایش یکصد و پنجاه درصدی را نکرده است و بهشدت بازار کلیه محصولات صنعتی از جمله خودرو و قطعات یدکی آن را تحتالشعاع خود خواهد داد.
و از سوی دیگر انجمن واردکنندگان با ارسال نامه ای به رئیس جمهور نسبت به عواقب تعرفه ۱۰۰ درصدی هشدار داده و عنوان کرده است: «در شرایطی که بخش زیادی از جامعه تحت فشارهای اقتصادی ناشی از تورم و افزایش هزینههای زندگی قرار دارند، اخباری از احتمال ادامه روند گرانی خودرو در سال آینده نگرانیهای عمومی را تشدید کرده است. این افزایش قیمت نه تنها قدرت خرید مردم را کاهش میدهد، بلکه زندگی اقشار متوسط و کمدرآمد را بیش از پیش دشوار میسازد.»
استقبال از گرانی خودرو؟
اما آیا آنها با اطلاع و آگاهی از این مسائل به استقبال از گرانی خودرو رفته اند؟ آیا نمی دانند که بازار یخزده امروز تنها به امید افزایش عرضه ها محصولات داخلی و خارجی نو و کارکرده ایستاده است؟ آیا آنها از وضعیت امروز بازار، معیشت مردم و فقدان امکان خرید از سوی بخش عمده از مصرف کنندگان واقعی خبر ندارند؟
ابهام در آگاهی حاکمیت؟
این وضعیت باز هم پرسش های دیگری به وجود می آورد و باعث ایجاد ابهام در آگاهی حاکمیت می شود. به عبارت بهتر، تدوین کنندگان و بررسی کنندگان برنامه و بودجه سال آینده، آیا از وضعیت امروز اقتصاد کشور آگاهی دارند؟ اگر دارند به چه علت در مسیری حرکت می کنند که دسترسی مردم به بازار خودرو را مسدود و محدود می کند. اگر به اندازه کافی از شرایط امروز جامعه، نیاز مردم و بازار خودرو اطلاعات و اشراف کامل ندارند، آیا واقعاً می توان به اداره امور به آنها اعتماد کرد؟ آیا واقعاً برای پست و مقامی که در اختیار دارند لیاقت دارند؟
کسب درآمد بیشتر از بازار خودرو
در این شرایط فرض دیگری را نیز می توان مطرح کرد و آن تلاش برای کسب درآمد هر چه بیشتر از بازار خودرو یا باز کردن حساب ویژه روی نقدینگی و سرمایه های سرگردان.
به نظر می رسد حکمرانی اقتصادی کشور به خوبی از وضعیت آگاه است. آنها می دانند که با شدت گرفتن تحریم ها به طور طبیعی درآمدهای ارزی کشور کاهش خواهد یافت، اما در عین حال می توانند بخشی از درآمدهای مورد نیاز از بازار خودرو تأمین کنند.
شاید آنها این گونه فکر می کنند که در هر صورت خریداران خودرو با هر نیتی که باشند، قطعاً توان خرید دارند، بنابراین هزینهاش را باید پرداخت کنند. این درحالی است که هیچ کدام از طرف های درگیر در بازار خودرو نقش و سهمی در وضعیت امروز آن نداشته اند.
در این میان با توجه به عدم تحقق وعده های خودرویی در سال های اخیر و حرکت برخلاف وعده ها، تلاش برای جذب نقدینگی سرگردان و سرمایه هایی که مردم به صورت گوناگون نزد خود نگه می دارند، دور از تصور نیست.
بازار خودرو قیمت خودرو
source