چالشهای سیستم های کمک راننده خودروها؛ ناتوانی در شناسایی موتورسیکلتها

آزمونهای IIHS نشان میدهند که پیشرفتهایی در زمینه سیستم های کمک راننده در خودروها و سیستم های ترمز اضطراری وجود دارد، اما در برخی مدل ها مشکلات هنوز اساسی است و برندهای سازنده ناتوان از ساخت یک سیستم ایمن در هنگام برخورد با یک موتورسیکلت در حال حرکت هستند.
تا سپتامبر ۲۰۲۹، خودروهای جدیدی که در ایالات متحده آمریکا و اروپا به فروش میرسند، ملزم به داشتن سیستمهای ترمز اضطراری خودکار (AEB) بهعنوان استاندارد خواهند بود و این فناوری به طور فزایندهای رایج شده است. با این حال، آخرین آزمایشهای مؤسسه بیمه برای ایمنی بزرگراهها (IIHS) نشان میدهد که بسیاری از این سیستمها هنوز در واکنش به موتورسیکلتها مشکل دارند.
مؤسسه IIHS سال گذشته آزمایشهایی را برای تواناییهای پیشگیری از تصادف AEB معرفی کرد که در آن عملکرد این سیستمها در مواجهه با اهدافی که نمایانگر خودروهای ثابت، تریلرها و موتورسیکلتها هستند، مورد آزمایش قرار گرفت. در این آزمایشها، در سرعتهای مختلف و با خودروها و ماکت موتورسیکلتهای ثابت که در مرکز مسیر و به طرفین قرار داده شدهاند، بررسی میشود که سیستمها چگونه عمل میکنند. در آوریل گذشته، اولین نتایج ناامیدکننده بود، بهطوری که تنها یکی از ۱۰ خودروی آزمایششده (یک سوبارو فورستر ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴) موفق به کسب رتبه «خوب» شد، در حالی که دو خودرو «قابل قبول»، سه خودرو «محدود» و چهار خودرو «ضعیف» ارزیابی شدند.
آزمایش گستردهتری که امسال انجام شد و شامل ۳۰ خودرو و SUV مدرن بود، بهبود قابل توجهی را نشان داد، بهطوری که ۱۶ خودرو موفق به کسب رتبه «خوب» شدند، به این معنی که میتوانند «از بروز تصادف جلوگیری کرده یا به طور قابل توجهی آن را کاهش دهند»، حتا در سرعتهای بالاتر تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت. با این حال، هفت خودرو (از جمله آئودی Q7 و Q8، بیوک انویستا، شورولت تاهو و ترکس، کیا سلتوس و نیسان آلتما) با رتبه «ضعیف» ارزیابی شدند و همه آنها حتا در کمترین سرعت آزمایش، یعنی ۵۰ کیلومتر بر ساعت، به ماکت موتورسیکلت برخورد کردند. IIHS اشاره کرد که برخی از خودروهای «ضعیف» تقریباً هیچ کاهش سرعتی قبل از برخورد نداشتند.
خودروهایی که با رتبه «قابل قبول» ارزیابی شدند نیز در برخورد با ماکت موتورسیکلت ها دچار مشکل شدند و همه آنها در آزمایشهای سرعت بالاتر، که در ۷۰ کیلومتر بر ساعت انجام شد، به ماکت موتورسیکلت ها برخورد کردند. در برخی از آنها، شدت برخورد به ۴۰ کیلومتر بر ساعت رسید که نشان میدهد در حالی که سیستم AEB شروع به ترمز کرد، این کار بسیار دیر انجام شد تا از برخورد جدی جلوگیری شود.
IIHS میگوید که برخوردهای عقب به بیش از ۲۰۰ مرگ موتورسیکلتسوار در سال منجر میشود، بنابراین بهبود عملکرد سیستمهای AEB در مواجهه با موتورسیکلتها به جای اهداف بزرگتر، وعده میدهد که جانهای زیادی را نجات دهد. دیوید هارکی، رئیس IIHS، در اشاره به نتایج گفت: «پیشرفت سریع تولیدکنندگان در بهبود این سیستمهای حیاتی جلوگیری از تصادف چشمگیر است. خودروهایی که در این آزمایش جدید موفق هستند، جانها را نجات خواهند داد.»
اما او در مورد عملکرد آنها در برابر موتورسیکلتها افزود: «این نتایج نشان میدهد که جلوگیری از تصادف در سرعتهای بالاتر، به ویژه برخورد با موتورسیکلتها، برای برخی سیستمها چالشبرانگیز باقی مانده است. موتورسیکلتها یک حوزه خاص نگرانی هستند زیرا برخلاف سرنشینان خودروهای مسافری، موتورسواران از آسیبهای ناشی از تصادف محافظت کمی دارند.»
سیستم های کمک راننده مؤسسه IIHS مؤسسه بیمه برای ایمنی بزرگراهها
source