کانسپت یاماها XMAX SPHEV ؛ اولین موتورسیکلت هیبرید برند ژاپنی

در حالی که، خودروهای برقی هنوز نتوانستهاند به طور کامل بر جادهها تسلط پیدا کنند، خودروهای هیبریدی که موتورهای برقی و موتورهای احتراق داخلی را ترکیب میکنند، به طور گستردهای در میان تولیدکنندگان خودرو و مشتریان محبوب شدهاند. شرکتهای موتورسیکلت نیز به این موضوع توجه کردهاند؛ به عنوان مثال، کاوازاکی با مدلهای هیبریدی Ninja 7 و Z7 به این عرصه وارد شده است و به نظر میرسد یاماها نیز میتواند به زودی به این جمع بپیوندد.
یاماها ویدیویی را منتشر کرده است که نمونه اولیه هیبریدی XMAX SPHEV خود را نشان میدهد. این مدل به شکل یک اسکوتر سایز متوسط طراحی شده است و از یک سیستم هیبریدی سری-موازی استفاده میکند که میتواند قدرت موتور احتراق داخلی و رانش الکتریکی را به روشهای مختلف ترکیب کند.
یاماها نیز مانند هیبریدهای کاوازاکی میتواند به عنوان یک موتور تمام برقی با صفر آلایندگی عمل کند، به ویژه در شهرهایی با مناطق بدون آلایندگی. همچنین میتواند از موتور احتراق داخلی برای حرکت مستقیم چرخ عقب استفاده کند، درست مانند یک اسکوتر معمولی. علاوه بر این، میتواند از موتور بنزینی به عنوان یک ژنراتور استفاده کند، به گونهای که موتور از چرخ جدا شده و در عین حال با سرعت ثابت و با سوخت مؤثر و آلایندگی کم برای شارژ باتری کار کند. یا مانند کاوازاکیها، میتواند خروجی هر دو موتور الکتریکی و موتور احتراق را ترکیب کند تا عملکردی بیشتر از آنچه هر یک از این دو سیستم به تنهایی قادر به ارائه آن هستند، داشته باشد.

چیدمان، که در ویدیوی یاماها به تصویر کشیده شده، شامل یک موتور ساده تک سیلندر است که سیلندر آن موازی با زمین است. این موتور از طریق یک کلاچ و یک سیستم تسمهای به چرخ عقب متصل شده و در انتهای دیگر میل لنگ آن به یک ژنراتور وصل است. موتور الکتریکی در قسمت عقب قرار دارد و مستقیماً به چرخ عقب متصل شده و به عنوان یک ژنراتور دیگر عمل میکند تا اثر ترمز بازیافتی را فراهم کند و باتری را در حین کاهش سرعت شارژ کند. خود باتری در قسمت جلو موتور، بین پاهای راکب، همراه با یک اینورتر و الکترونیک کنترل قرار دارد.
دقیقاً مانند یک خودروی هیبرید، مزایای موتور سیکلت شامل قابلیت کاهش مصرف سوخت و آلایندگی است، اما با باتری کوچکتر و سبکتری نسبت به یک وسیله نقلیه تمام برقی. این موتورسیکلت میتواند با استفاده از موتور احتراق داخلی، مشابه یک موتورسیکلت معمولی کار کند و موتور الکتریکی به آن کمک کند (هیبرید موازی)، و این موتور همچنین میتواند باتری را مانند یک افزاینده دامنه، شارژ کند (هیبرید سری)، به همین دلیل این سیستم به عنوان هیبرید سری-موازی شناخته میشود.

در حال حاضر، به نظر میرسد کاوازاکی تنها شرکت بزرگ موتورسیکلتسازی است که یک هیبرید در بازار دارد، اما یاماها به مدت حداقل ۲۰ سال بر روی هیبریدها کار کرده است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۰۵ این شرکت موتورسیکلت کانسپت Gen-Ryu را در نمایشگاه موتورسیکلت توکیو معرفی کرد که از موتور چهار سیلندر R6 به همراه یک باتری و انتقال هیبرید استفاده میکرد، و در سال ۲۰۰۹ یک هیبرید نزدیک به تولید به نام HV-X در همان رویداد رونمایی شد که ویدیویی از عملکرد آن نیز به نمایش درآمد.
کانسپت یاماها XMAX SPHEV یاماها
source