در بهار سال 2022، الزام خودروسازان روس به رعایت آلایندگی یورو 5 برداشته شد. اکنون این استاندارد دوباره به روسیه بازگشته است. به همین علت شرکت خودروسازی گاز (GAZ) که ون سوبول را از اواخر دهه 90 عرضه می‌کند، سوبول NN و گازل NN را با نسخه بروزرسانی شده از پیشرانه دیزل سری G عرضه خواهد کرد.

این پیشرانه 2.5 لیتری با کد فنی G51C می‌تواند 150 اسب‌بخار قدرت و 420 نیوتن‌متر گشتاور را از طریق گیربکس شش سرعته دستی به محور عقب ارسال کند. البته در نسخه باری و مینی بوس گازل یعنی مدل‌های نکست و سیتی، گشتاور به 330 نیوتن متر کاهش یافته است و جعبه دنده هم از نوع 5 سرعته دستی خواهد بود.

بنابر اعلام رسانه‌های روس، دستیابی به استاندارد آلایندگی یورو 5 در این پیشرانه به لطف تغییر دریچه گاز، نصب توربوشارژر برقی، مبدل کاتالیست و فیلتر دوده جدید و همچنین تغییر در سیستم اگزوز، حاصل شده است. طبق اعلام سازنده، بخشی از دودهای خروجی اگزوز به منیفولد ورودی ارسال می‌شود، که در نهایت به کاهش آلایندگی اکسید نیتروژن منجر خواهد شد. البته یونیت کنترل پیشرانه هم بر رفتار دریچه گاز نظارت دارد. پیشرانه مجهز به سامانه EGR، از وجود محلول AdBlue در کاتالیزور اگزوز بی‌نیاز می‌شود.

بد نیست به این نکته اشاره کنیم که نسخه فیس‌لیفت سوبول در میانه دهه 80 و توسط ایران خودرو به کشورمان وارد شد و تحت نام غزال در اختیار ناوگان تاکسی قرار گرفت، اما پس از بروز مشکلات فنی و مخصوصا عدم سازگاری با هوای گرم در بسیاری از مناطق کشور، معلوم شد که سوبول گزینه مناسبی برای بازار ایران نبوده است. توافق سازمان استاندارد و پلیس راهنمایی و رانندگی برای عدم تخصیص پلاک به خودروهای با آلایندگی بالا، به توقف مونتاژ غزال منجر شد. بنابراین مشکل آلایندگی بالا از دیرباز در این خودرو وجود داشته است.

گاز به تازگی نسخه چهار چرخ محرک از ون سوبول NN را هم در روسیه عرضه می‌کند. ویژگی جدید این مدل نسبت به مدل قبلی، اضافه شدن سامانه چهار چرخ محرک نیمه دائم با جعبه انتقال الکترونیکی، ضریب دنده 2.82 و قفل دیفرانسیل عقب است. فاصله کف این خودرو تا سطح زمین، 220 میلیمتر اعلام شده است.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

source

توسط khodrocamp.ir