تکلیف سایت های خارجی ایران خودرو چه خواهد شد؟
![سایت های خارجی ایران خودرو](https://asbe-bokhar.com/wp-content/uploads/2022/08/new-lada-granta-based-on-dena-ikco-1-900x506.jpg)
در سال های اخیر، صنعت خودروسازی کشور همواره در سایه سیاست قرار داشته است. دولت ها از این صنعت به عنوان یک ابزار برای پیشبرد اهداف خود استفاده کرده اند؛ این ابزار در سیاست خارجی هم استفاده شده و منجر به تأسیس سایت های خارجی شده است. با توجه به تغییر مدیریت، تکلیف سایت های خارجی ایران خودرو چه خواهد شد؟
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، با توجه به آغاز مدیریت بخش خصوصی به طور طبیعی نوع نگاه، نحوه مدیریت و چگونگی حضور در بازار بزرگترین خودروساز کشور، این شرکت نیز تغییر خواهد کرد. در حال حاضر، گذشته از احتمال مانع تراشی مخالفان واگذاری این شرکت به بخش خصوصی، خودروسازی کشور همچنان با مشکلاتی مانند قیمت گذاری دستوری، تحمیل نیروی کار مازاد، عدم تعادل میان قیمت مواد اولیه و قیمت نهایی، تزریق نیروهای نورچشمی دست و پنجه نرم می کند، اما این دو شرکت بزرگ مشکل دیگری نیز دارند و آن تحمیل تأسیس سایت های خارجی در سال اخیر بوده است.
سایت هایی که مانند سایت های شهرستانی این خودروساز فاقد توجیه اقتصادی بوده و صرفاً بنا به توصیه های سیاسی تأسیس شده است. سایت هایی که غیر از ایران خودرو خراسان هیچ کدام سوده نبوده و منجر به تقویت صنعت در آن مناطق نشده است. ضمن اینکه از اثر زنجیره تأمین در شرایط نسبتاً بهتر ایران خودرو خراسان نسبت به سایر سایت های شهرستانی نیز نمی توان بی تفاوت عبور کرد.
این وضعیت درخصوص سایت های خارجی ایران خودرو نیز صدق می کند. سایت هایی که بدون توجیه اقتصادی و صرفاً به توصیه و تحکم های سیاست دولت تأسیس و تجهیز شده اند.
ایران خودرو در کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان، بلاروس، ونزوئلا، سنگال و سوریه سایت دارد. سایت هایی که هیچ کدام ثمربخش نبوده و تنها منجر به تحمیل هزینه های بی دلیل و منطق به خودروسازی ایران شده است.
البته مدیران عامل وقت این شرکت ها چاره ای جز توجیه افکار عمومی نداشتند. به عنوان مثال، در سال ۱۳۸۵ منوچهر منطقی مدیرعامل وقت ایران خودرو در خصوص برنامه های توسعه بازارهای صادراتی این شرکت گفته بود: «ایران خودرو قصد دارد تا سال ۲۰۱۰ خطوط تولید سمند را در بلاروس، مصر، سنگال، چین، ونزوئلا و جمهوری آذربایجان راهاندازی کند و به ظرفیت مناسبی برسد.»
احمدی نژاد نیز سال ۱۳۸۸ در سفر به ونزوئلا اعلام کرد: «به زودی کارخانه تولید خودرو در سنگال به خط تولید بدنه و رنگ هم مجهز خواهد شد و ایران یک کارخانه کامل تولید خودروسازی در داکار خواهد داشت.»
اما گذشت سال ها نشان داد نه تنها این سایت ها در زمینه تولید و توسعه بازار موفق به تحقق برنامه ها نشده اند، بلکه هیچ دستاورد و نفع خاصی هم برای شرکت مادر نداشته اند و تنها منجر به تحمیل هزینه های بی دلیل به سهامداران شده اند.
در این شرایط باید دید که مدیریت جدید ایران خودرو در کنار مسائل و چالش هایی که با آن ها مواجه است، چه برنامه ای برای این سایت ها خواهد داشت. سایت هایی که مانند تمام تصمیمات سال های اخیر، نه در زمینه اقتصاد و نه در سیاست خارجی کمکی به کشور نکرده اند.
ایران خودرو سایت های خارجی ایران خودرو
source