رپورتاژ – مشکلات گیربکس جک
خودروهای جک، مانند JAC J5، J4، S5، S3 و T8، دارای گیربکسهای اتوماتیک (DCT و CVT) و دستی هستند. هرکدام از این گیربکسها مشکلات خاص خود را دارند. در ادامه رایجترین مشکلات گیربکسهای جک و روشهای رفع آنها بررسی میشود.
مشکلات رایج گیربکسهای اتوماتیک جک (DCT و CVT)
تقه زدن و ضربه در هنگام تعویض دنده از جمله مشکلات رایج است. این مشکل میتواند به علت خرابی یا کثیف شدن سلونوئیدها (شیرهای برقی گیربکس)، کم بودن یا آلوده بودن روغن گیربکس و یا مشکل در واحد کنترل گیربکس (TCU) باشد. برای رفع این مشکل باید سطح روغن گیربکس بررسی و در صورت نیاز تعویض شود، سلونوئیدهای گیربکس تمیز یا تعویض شوند و نرمافزار TCU ریست یا بروزرسانی شود.
تاخیر در تعویض دنده یا گیر کردن دنده نیز از دیگر مشکلات رایج است. این مشکل میتواند ناشی از مشکل در سیستم کنترل الکترونیکی گیربکس (ECU/TCU)، افت فشار روغن گیربکس یا خرابی سنسور سرعت یا موقعیت دنده باشد. راهحل این مشکل شامل دیاگ زدن خودرو برای بررسی کدهای خطا، تعویض روغن گیربکس و بررسی نشتیها و بررسی و تعویض سنسورهای گیربکس در صورت نیاز است.
داغ شدن بیش از حد گیربکس معمولاً به دلیل کیفیت پایین یا کاهش سطح روغن گیربکس، رانندگی در ترافیک سنگین یا سربالاییهای طولانی و مشکل در رادیاتور خنککننده گیربکس اتفاق میافتد. برای رفع این مشکل باید روغن گیربکس بررسی و در صورت نیاز تعویض شود، سلامت رادیاتور روغن گیربکس و سیستم خنککننده بررسی گردد و از رانندگی با شتاب زیاد و دندههای نادرست در ترافیک پرهیز شود.
صدای زوزه یا وزوز از گیربکس نیز میتواند به علت خرابی چرخدندهها یا یاتاقانها، کم شدن روغن گیربکس یا مشکل در تسمه یا پولیهای گیربکس CVT باشد. برای حل این مشکل باید روغن گیربکس بررسی و تعویض شود، وضعیت چرخدندهها و یاتاقانها بررسی شود و در گیربکس CVT تسمه و پولیها تعویض شوند.
لرزش خودرو هنگام حرکت یا تعویض دنده معمولاً به دلیل خرابی مبدل گشتاور (Torque Converter)، مشکل در صفحهکلاچ گیربکس DCT یا عدم تنظیم درست نرمافزاری گیربکس رخ میدهد. این مشکل با تعمیر یا تعویض مبدل گشتاور، بررسی وضعیت صفحهکلاچ و در صورت نیاز تعویض آن و آپدیت و تنظیم مجدد نرمافزار گیربکس برطرف میشود.
روشن شدن چراغ چک گیربکس میتواند ناشی از خطای سنسورها (مانند سنسور فشار روغن یا سرعت دنده)، کثیف شدن یا خرابی شیرهای برقی گیربکس و یا مشکل در ECU/TCU باشد. برای رفع این مشکل باید دیاگ زده شود تا خطاهای گیربکس مشخص شود، سنسورهای خراب تعویض یا تمیز شوند و سلونوئیدهای گیربکس بررسی و در صورت نیاز تعویض شوند.
مشکلات رایج گیربکس دستی جک
سخت جا رفتن دندهها یکی از مشکلات رایج گیربکس دستی است که میتواند به علت کمبود یا کیفیت پایین روغن گیربکس، مشکل در کلاچ (صفحه، دیسک یا سیم کلاچ) یا خرابی سینکرونایزرهای گیربکس باشد. برای رفع این مشکل باید روغن گیربکس تعویض شود، صفحهکلاچ بررسی و در صورت نیاز تعویض گردد و سینکرونایزرهای دنده تعمیر یا تعویض شوند.
صدای تقه یا زوزه از گیربکس دستی معمولاً ناشی از فرسودگی یا خرابی چرخدندهها و یاتاقانها، کمبود یا آلودگی روغن گیربکس یا تنظیم نبودن دندهها است. برای حل این مشکل باید روغن گیربکس تعویض و سطح آن بررسی شود، چرخدندهها و یاتاقانها باز و بررسی شوند و در صورت نیاز دندهها مجدداً تنظیم شوند.
هزینه تعمیر گیربکس جک
تعویض روغن گیربکس بین ۳ تا ۷ میلیون تومان، تعمیر یا تعویض سنسورها و سلونوئیدها بین ۵ تا ۱۵ میلیون تومان، تعمیر یا تعویض مبدل گشتاور بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان، تعویض تسمه CVT بین ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان، تعمیر کامل گیربکس بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان و تعویض کامل گیربکس بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد. برای جلوگیری از هزینههای سنگین، بهتر است بهمحض مشاهده اولین علائم خرابی، گیربکس بررسی شود.
نکات مهم برای جلوگیری از مشکلات گیربکس جک
تعویض بهموقع روغن گیربکس (هر ۴۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ کیلومتر)، اجتناب از رانندگی خشن، شتابگیری و ترمزهای ناگهانی، گرم کردن خودرو در هوای سرد قبل از حرکت، بررسی نشتیهای روغن گیربکس و دیاگ زدن گیربکس هر ۲۰,۰۰۰ کیلومتر از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از مشکلات گیربکس است.
گیربکس خودروهای جک، بهویژه مدلهای اتوماتیک (DCT و CVT)، حساس هستند و در صورت عدم نگهداری صحیح، دچار مشکلات جدی میشوند. با تعویض منظم روغن، پرهیز از رانندگی خشن و دیاگزدن دورهای، میتوان از بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد.
تعمیر گیربکس جک
گیربکس خودروهای جک (مانند JAC J5، J4، S5، S3 و T8) معمولاً در دو نوع اتوماتیک CVT و دستی عرضه میشوند. هر کدام از این گیربکسها ممکن است دچار مشکلاتی شوند که در ادامه به عیبیابی، روشهای تعمیر و هزینههای احتمالی میپردازیم.
۱. علائم خرابی گیربکس جک
اگر گیربکس خودروی جک شما یکی از مشکلات زیر را دارد، نیاز به بررسی و تعمیر دارد:
🔴 تقه زدن یا ضربه هنگام تعویض دنده
🔴 تاخیر در تعویض دنده یا گیر کردن در یک دنده خاص
🔴 داغ شدن بیش از حد گیربکس (افزایش دمای روغن)
🔴 لرزش و کشیدن خودرو در هنگام حرکت
🔴 سر و صدای غیرعادی (زوزه، سوت یا ضربه)
🔴 نشتی روغن گیربکس (لکههای قرمز یا قهوهای زیر خودرو)
🔴 روشن شدن چراغ چک گیربکس یا موتور
🔴 عدم حرکت خودرو در حالت D یا R (در گیربکسهای اتوماتیک)
۲. تشخیص مشکل گیربکس جک
برای عیبیابی گیربکس، مراحل زیر را دنبال کنید:
🔹 بررسی روغن گیربکس
✅ اگر روغن گیربکس کم شده، رنگ آن تیره است یا بوی سوختگی دارد، باید تعویض شود.
🔹 دیاگ زدن گیربکس
✅ با دستگاه دیاگ، میتوان خطاهای سنسورها، سلونوئیدها و ECU گیربکس را بررسی کرد.
🔹 بررسی صداهای غیرعادی
✅ صدای زوزه یا وزوز ممکن است به دلیل خرابی چرخدندهها یا یاتاقانها باشد.
✅ صدای تقه زدن معمولاً به دلیل خرابی سلونوئیدها یا فشار نادرست روغن گیربکس است.
🔹 تست عملکرد دندهها
✅ اگر خودرو در حالت D یا R حرکت نمیکند، ممکن است مشکل از توربین مبدل گشتاور، باندهای گیربکس یا ECU باشد.
۳. روشهای تعمیر گیربکس جک
🔧 الف) تعویض یا تنظیم روغن گیربکس
✅ مدلهای اتوماتیک (CVT و DCT): باید هر ۴۰,۰۰۰ تا ۶۰,000 کیلومتر روغن گیربکس تعویض شود.
✅ مدلهای دنده دستی: هر ۶۰,۰۰۰ تا ۸۰,۰۰۰ کیلومتر نیاز به تعویض روغن دارند.
✅ اگر روغن کیفیت پایینی دارد، گیربکس ضربه میزند یا داغ میشود، باید آن را تعویض کنید.
🔧 ب) تعمیر سنسورها و شیرهای برقی (Solenoids)
✅ در گیربکسهای اتوماتیک، شیرهای برقی (سلونوئیدها) وظیفه کنترل فشار روغن و تعویض دنده را دارند.
✅ خرابی این قطعات باعث گیر کردن دنده یا تعویض ناهماهنگ آن میشود.
✅ در بسیاری از موارد، تعویض سلونوئیدها مشکل را حل میکند.
🔧 ج) تعمیر یا تعویض توربین مبدل گشتاور (Torque Converter)
✅ اگر خودرو در حالت D یا R حرکت نمیکند یا هنگام حرکت لرزش دارد، ممکن است مشکل از توربین گیربکس باشد.
✅ در این شرایط، باید گیربکس باز شده و توربین تعویض شود.
🔧 د) تعمیر گیربکس CVT در مدلهای جک (مانند J4 و S3)
✅ در گیربکسهای CVT، تسمه فولادی و پولیهای متحرک وظیفه تعویض دنده را دارند.
✅ خرابی تسمه CVT یا استهلاک پولیها باعث لرزش و افت قدرت خودرو میشود.
✅ در این حالت، تعویض تسمه یا تعمیر واحد کنترل CVT (TCU) لازم است.
🔧 هـ) تعمیر چرخدندهها و یاتاقانهای داخلی گیربکس
✅ اگر گیربکس صداهای غیرعادی مانند زوزه یا تقه تولید میکند، ممکن است چرخدندهها یا یاتاقانها خراب شده باشند.
✅ در این شرایط، گیربکس باید باز شده و قطعات آسیبدیده تعویض شوند.
🔧 و) تعویض کامل گیربکس (در شرایط حاد)
✅ اگر گیربکس بهشدت آسیب دیده باشد، تعویض آن با گیربکس استوک یا نو ممکن است اقتصادیتر باشد.
✅ قبل از تعویض، حتماً استعلام قیمت و ضمانت قطعات را بررسی کنید.
نگهداری از گیربکس جک
۱. تعویض بهموقع روغن گیربکس:
-
گیربکس دستی: هر ۵۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ کیلومتر -
گیربکس اتوماتیک DCT و CVT: هر ۴۰,۰۰۰ تا ۵۰,۰۰۰ کیلومتر
۲. پرهیز از رانندگی خشن:
-
از شتابگیری و ترمزهای ناگهانی خودداری کنید. -
در ترافیک طولانی، دنده را در حالت N (خلاص) قرار دهید.
۳. گرم کردن خودرو در هوای سرد:
-
قبل از حرکت، ۲ تا ۳ دقیقه درجا کار کند تا روغن گیربکس گرم شود.
۴. استفاده صحیح از دنده:
-
هنگام ایستادن طولانی، دنده را در N بگذارید. -
هنگام پارک کردن، ابتدا ترمز دستی بکشید و سپس دنده را در P بگذارید.
۵. بررسی نشتیهای روغن گیربکس:
-
بهصورت دورهای زیر خودرو را بررسی کنید و در صورت مشاهده روغن، به تعمیرگاه مراجعه کنید.
۶. دیاگ زدن و بررسی خطاهای گیربکس:
-
هر ۲۰,۰۰۰ کیلومتر یکبار دیاگ بزنید تا مشکلات احتمالی زودتر شناسایی شوند.
۷. توجه به علائم هشداردهنده:
-
تقه زدن، تاخیر در تعویض دنده، لرزش و صدای زوزه نشانه مشکلات گیربکس است.
۸. عدم بکسل کردن خودروهای اتوماتیک:
-
در صورت بکسل کردن، دنده در N باشد تا گیربکس آسیب نبیند.
۹. سرویس دورهای در تعمیرگاه معتبر:
-
هر ۴۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ کیلومتر، سرویس و تنظیم نرمافزاری انجام شود.
نتیجه:
با تعویض منظم روغن، رانندگی صحیح، بررسی نشتیها و دیاگزدن دورهای میتوان از مشکلات گیربکس جک جلوگیری کرده و عمر آن را افزایش داد.
تعمیرگاه تخصصی گیربکس پرشین
تعمیر گیربکس اتوماتیک و دندهای (دستی) انواع خودروهای چینی، ژاپنی، کرهای و ایرانی در تعمیرگاه تخصصی گیربکس پرشین با ضمانت یکساله توسط کارشناسان خبره انجام میشود.
بهرهمندی از نیروی متخصص، باتجربه، کارآزموده و حرفهای، استفاده از ابزار و دستگاههای مدرن و بهروز در امر تعمیر، تعویض و سرویس گیربکس اتوماتیک و دندهای، ارائه خدمات با ضمانتنامه معتبر، تنها بخشی از مزیتهای تعمیرگاه تخصصی گیربکس پرشین نسبت به سایر مراکز تعمیر گیربکس هستند.
برای دریافت بهترین خدمات تعمیر گیربکس اتوماتیک جک با کارشناسان ما تماس بگیرید:
میلاد کورد: 09129098950
وبسایت: persian-gearbox.com
https://persian-gearbox.com/?p=2000
source