سانگ یانگ موسو (Musso) یک خودروی شاسیبلند بود که در فاصله سالهای 1993 تا 2005 روی خط تولید قرار داشت. این خودرو که توسط Ken Greenley طراحی شده بود، را میتوان حاصل همکاری مرسدس بنز و سانگ یانگ دانست، چراکه پیشرانههای M104 و M111 این برند آلمانی را به همراه داشت. سانگ یانگ موسو که در فاصله سالهای 2003 تا 2007 در ایران هم مونتاژ میشد، توانست در سالهای 1994 و 1996 جایزه بهترین طراحی را از نمایشگاه خودرو بیرمنگام دریافت کند.
سانگ یانگ در سال 2002، نسخه پیکاپ موسو را با لقب اسپرت، عرضه کرد. پس از قطع تولید این خودرو، نسخه پیکاپ اکتیون در برخی کشورها با نام موسو عرضه شد.پس از چند سال حضور موسو در کلاس پیکاپ و همچنین تعویض نام سانگ یانگ به KGM (متعلق به شرکت KG Mobility)، اکنون خودروساز کرهای از تاسیس یک برند زیرمجموعه به نام موسو خبر داده است که مدلهای پیکاپ را تحت پوشش قرار خواهد داد.
با توجه به اینکه کلمه موسو در زبان کرهای به کرگدن معنی میشود، اصلا عجیب نیست که در تبلیغات موسو هم از تصویر این حیوان نیرومند استفاده شده است. بنابر اظهار تیم تبلیغات KGM، کرگدن میتواند نمادی از قدرت و اعتماد به نفس باشد.
برخلاف انتظار، نخستین محصول موسو یک پیکاپ شاسی مستقل نخواهد بود بلکه یک پیکاپ برقی است که براساس کانسپت KGM O100 و شاسی مونوکوک شکل گرفته است. کانسپت مذکور، نخستین بار در سال 2023 به نمایش درآمد.
بنابر تصویری که KGM منتشر کرده است، این خودرو با نام موسو EV و با چهره شبیه به کی جی ام تورس عرضه خواهد شد. اما در تصویر دیگری که درواقع چند طرح اولیه است، با خودرویی به مراتب متفاوت روبرو هستیم که به پیکاپهای آمریکایی شباهت دارد. به نظر میرسد که این خودرو، محصول بعدی برند موسو باشد.
ظاهرا KGM قصد دارد موسو EV را تا قبل از پایان سه ماهه اول رونمایی کند. همانطور که اشاره شد، این خودرو از زیرساخت مشترک با تورس EVX بهرهمند است. در حال حاضر تورس EVX در کره جنوبی با یک موتور برقی با 207 اسببخار قدرت و مجموعه باتری 73.4 کیلووات ساعت به فروش میرسد.
هنوز مشخص نیست که آیا کی جی ام برنامهای برای صادرات موسو EV به سایر کشورها دارد یا خیر.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
source