مینی افسانه‌ای؛ تاریخچه فلفل ریزه انگلیسی

مینی
مینی

مینی یکی از خودروهای نام آشنای بریتانیایی در دنیاست که سال هاست نامش تبدیل به یک برند شده و توسط ب ام و اداره می شود. اما این محتوا به خودروی مینی معروف و محبوب تعلق داشته و تاریخچه این هاچ بک جذاب را در ادامه خواهیم دید.


تیگو 8


تیگو 8

مینی نامی است که تمام عاشقان خودرو آن را به خوبی می شناسند. اما نکته جالب توجه اینجاست که این نام ابتدا برای یک خودروی هاچ بک جمع و جور و ارزان قیمت بود که ابتدا توسط برند BMC تولید میشد اما در قرن جدید میلادی به عنوان یک برند نام آشنا متولد شده از بریتانیا شناخته می شود. 

مینی اکنون جزوی از ب ام و آلمان بوده اما همچنان با حفظ اصالت انگلیسی‌اش با قدرت به حیات خود ادامه داده و آن هاچ بک جذابش با نام مینی کوپر با تیپ ها و مدل های مختلف اکنون در حال تولید و عرضه است. لازم به ذکر است که در دور جدید واردات هم پرشیا خودرو که پیشتر به عنوان نماینده ب ام و در کشور حضور داشت و مینی های مختلفی را هم وارد می کرد دوباره به سراغ این برند جذاب رفته است.

هاچ بک مینی از آن دست خودروهایی است که در جهان مانند فولکس واگن بیتل و رنو ۵ بسیار محبوب شد و سر و صدای زیادی به عنوان یک خودروی جمع و جور ارزان برای خانواده ها به پا کرد. پس از این هم با حضور یک دستگاه مینی فسفری رنگ در کنار مستربین معروف، محبوبیت و شهرت این خودرو چندین برابر شد و نسخه های قدیمی این هاچ بک به عنوان یک خودروی کلاسیک ارزش بسیاری دارد. 

مینی مارک ۱ (۱۹۵۹)

تولد مینی به سال ۱۹۵۹ باز می‌گردد، زمانی که شرکت BMC (British Motor Corporation) بنا به علل مختلفی از جمله بحران های بوجود آمده در دنیا اولین نشل مینی را با نام مینی مارک ۱ تولید کرد. الک ایسیگنویس شاهکاری را طراحی کرد که یک هاچ بک جمع و جور بود اما فضای کابین خوبی داشت. 

طراحی مینی به قدری همه پسند بود که این سبک طراحی در DNA مینی ماندگار شد. مارک ۱ یه خودروی دیفرانسیل جلو بود که موتور به صورت عرضی در کاپوت قرار گرفت تا هم ابعاد کمتر شود و هم پایداری افزایش پیدا کند. در همین نسل بود که در سال ۱۹۶۱ آقای جان کوپر نسخه ای از مینی را که برای رالی بود ساخت و رسما مینی کوپر متولد شد. 

مینی مارک ۲ (۱۹۶۷)

شرکت BMC سرانجام پس از موفقیت بسیار خوبی که با نسل اول مینی خصوصا در دهه ۶۰ میلادی کسب کرد به سراغ نسل دوم این هاچ بک جذاب رفت تا ایرادات قبلی را رفع کرده و نسخه بروزتری را وارد بازار کند. مینی مارک ۲ نتیجه این تصمیم شد که از نظر ظاهری به دلیل محبوبیت بالا دست نخورده باقی ماند. 

مینی مارک ۲ از نظر فنی اما قدرتمندتر از قبل شده بود و حالا در این هاچ بک انگلیسی موتورهایی با حجم ۱ و ۱.۳ لیتر مورد استفاده قرار گرفت و همچنان با تیپ های مختلفی از جمله تیپ معمولی، کوپر و کوپر S هم تولید شدند. این نسل مینی در سگمنت ها و کلاس های مختلفی هم تولید شد که با نام ها و برندهای متفرقه وارد بازار شدند اما همچنان برتری با هاچ بک کوپه بود. 

مینی مارک ۳ (۱۹۷۰)

شاید تعجب برانگیز باشد که چرا تنها یک سال میان دو نسخه مختلف مینی زمان وجود دارد اما در واقع مینی در این نسل به صورت مستقل راهش را ادامه داد و با شرکت های تابعه BMC یعنی آستین و موریس خداحافظی کرد. مینی مارک ۳ از نظر ظاهری همچنان بدون تفاوتی بزرگ باقی ماند و زیبایی خود را حفظ کرد. 

مینی مارک ۳ در بخش فنی هم همچنان با همان اسپم فنی به راه خود ادامه داد اما در این نسل با تیپ کوپر تولید نشد. نماینده مینی در میان اسپرت پوشان پسوند GT را به خود گرفت و کوپر از دور کنار رفت. 

مینی مارک ۴ (۱۹۷۶)

شش سال پس از عرضه نسل سوم خودروی مینی و کسب موفقیت های بسیار در تمام بازارها، چهارمین نسل این هاچ بک جمع و جور در سال ۱۹۷۶ میلادی متولد شد. مینی در این نسل از نظر چهره چندان تفاوت خاصی با قبل پیدا نکرده بود و تنها چراغ های عقب دستخوش تغییراتی شد. 

داخل کابین این نسل مینی اما کمی تغییر کرد و از نظر عایق بندی و متریال هم مارک ۴ بسیار بهتر از قبل شد تا کابین علاوه بر راحتی، سکوت بیشتری هم داشته باشد. از نظر فنی هم این نسل بدون تغییر به حیات خود ادامه داد تا اینکه نوبت به نسل جدید برسد. 

مینی مارک ۵ (۱۹۸۴)

مینی در سال ۱۹۸۴ میلادی در یک پوست اندازی مهم به نسل پنجم خود رسید. مینی مارک ۵ از نظر طراحی کمی متفاوت شده و ابعاد خودرو هم بزرگتر از قبل بود. ضمن اینکه پوزه خودرو کمی بزرگتر و کشیده تر شد اما همچنان همان طراحی قبلی جذاب حفظ شده بود. 

مینی مارک ۵ در بخش فنی هم دستخوش تغییراتی در بخش های مختلف شد. موتور و گیربکس ها بدون تغییر باقی ماندند اما سیستم ترمز، کلاچ و برخی قسمت های دیگر بهبود پیدا کردند. البته که همچنان موتور کاربراتوری در مینی به کار رفته بود. 

مینی مارک ۶ (۱۹۹۰)

با ورود به دهه ۹۰ میلادی مینی هم وارد نسل ششم خود شد و در این نسل شاهد تغییرات بزرگی نسبت به قبل بود. طراحی این خودرو همچنان دست نخورده از نسل قبل باقی مانده بود اما برای اولین بار رسما نسخه کانورتیبل این خودرو هم روانه بازار شد. 

مینی مارک ۶ حالا در بخش فنی موتور کاربراتوری را کنار گذاشته و میزبان سک موتور انژکتوری شد. همین مورد سبب شد تا مینی مصرف سوخت کمتر و سواری بهتری از قبل پیدا کند. 

مینی مارک ۷ (۱۹۹۶)

شش سال پس از عرضه مارک ۶، مینی از نسل جدید این هاچ بک رونمایی کرد اما نکته مهم اینجا بود که در واقع مارک ۷ آخرین نسل مینی با این فرم و طراحی کلاسیک بود و از بسیاری جهات با نشل های پیشین تقاوت های مختلفی را تجربه کرده بود. 

مینی مارک ۷ همچنان از همان اسپک فنی نسل قبل بهره می برد اما در برخی بخش ها مانند سیستم انژکتور، ترمز و انتقال قدرت بهبود هایی پیدا کرد. در بخش امکانات هم جالب است بدانید که برای اولین بار در این خودرو از کیسه هوای راننده استفاده شده بود و همچنین عایق بندی کابین هم بهتر از قبل شده بود. 

مینی جدید نسل ۱ (۲۰۰۰)

مینی پس از بیش از ۴۰ سال در یک پوست اندازی بزرگ پس از اینکه ب ام و برند مینی را خریداری کرد در سال ۲۰۰۰ به عنوان یک خودروی هاچ بک مدرن وارد نسل جدید خود شد. طراحی این خودرو کاملا بر اساس مینی کلاسیک بود اما حالا یک هاچ بک مدرن و بزرگتر از قبل وارد میدان شد. 

مینی جدید در بخش فنی نیز دستخوش تغییرات زیادی شد و حالا به موتورهای ۱.۴ و ۱.۶ لیتری مجهز شد که برای ب ام و بودند. ضمن اینکه مجددا نسخه های کروک و کوپر هم بازگشتند تا مینی جدید جذاب تر از حالت معمولی باشد. 

مینی نسل ۲ (۲۰۰۶)

نسل دوم مینی جدید در سال ۲۰۰۶ میلادی رونمایی شد تا همچنان موفقیت نسل قبل خود را ادامه دهد. طراحی ظاهری این نسل نسبت به نسل قبل تفاوت هایی جزئی پیدا کرده بود و در اصل یک فیس لیفت محسوب می شد. داخل کابین هم بروز رسانی هایی را نسبت به قبل تجربه کرده بود. 

ب ام و برای اولین بار بر روی این هاچ بک جذاب بریتانیایی علاوه موتورهای تنفس طبیعی از موتورهای توربوشارژ هم استفاده کرد تا رفته رفته مینی را اسپرت تر از قبل کند. البته این موتورها تنها بر روی مینی کوپر S به کار رفته بود. این نسل هم همچنان نمونه‌ی رودستر را هم داشت. 

مینی نسل ۳ (۲۰۱۳)

مینی و ب ام و در سال ۲۰۱۳ سومین نسل هاچ بک کوپه دلربایشان را معرفی کردند. طراحی ظاهری این نسل هم قبل از فیس لیفت و هم بعد از فیس لیفت چهره بسیار جذاب و مدرنی داشت که مورد تحسین بسیاری از افراد قرار گرفت.  

در بخش فنی هم سومین نسل مینی هاچ بک همچنان از موتورهای ب ام بهره می گرفت و هم پیشرانه های تنفس طبیعی و هم توربوشارژ بر روی این هاچ بک قرار گرفت. مینی در این نسل نسخه چهار درب را هم روانه بازار کرد. 

مینی نسل ۴ (۲۰۲۳)

مینی کوپر 2025
مینی کوپر ۲۰۲۵

آخرین نسل مینی هاچ بک البته تا کنون در سال ۲۰۲۳ رونمایی شد تا دوباره شاهد یک هاچ بک اسپرت و جذاب البته با حفظ اصالت خود باشیم. طراحی ظاهری این خودرو بسیار اسپرت تر از قبل شده بود و جذابیت بصری آن بیشتر شده بود. نکته جذاب طراحی این نسل درست مانند نسل های پیشین فرم چراغ های عقب بود که به شکل پرچم انگلیس است. 

این نسل مینی با تیپ ها و پیشرانه های مختلفی تحت عنوان مینی کوپر وارد بازار شده که قدرتمند ترین نسخه بنزینی آن ۲۱۵ اسب بخار قدرت دارد که در دسته هاچ بک های اسپرت قرار می گیرد. لازم به ذکر است که این خودرو قرار است بزودی دوباره به دست مردم کشورمان برسد و پرشیا خودرو متولی واردات آن است.

source

توسط khodrocamp.ir