طی سال‌های اخیر، پیشرفت تکنولوژی‌ در صنعت خودروسازی افزایش یافته و منجر به کاهش آمار تصادفات جاده‌ای و افزایش میزان امنیت رانندگان شده است. سیستم کمک به حرکت در سرپایینی (HDC یا DBC) نیز تاثیر زیادی در این آمار داشته و برای کمک به رانندگان در کنترل خودرو هنگام حرکت در شیب‌های سرپایینی طراحی شده است.

نحوه کارکرد سیستم کمک به حرکت در سرپایینی (HDC یا DBC)

این فناوری به رانندگان اجازه می‌دهد تا بدون اینکه نیازی به ترمز و پدال گاز داشته باشند، خودرو را در سرعتی یکنواخت و ایمن در شیب سرپایینی کنترل کنند.

برای این که این سیستم بتواند وضعیت جاده، میزان سرعت و شیب را بررسی کند، از حسگرهای خودرو استفاده می‌کند و اطلاعات مربوطه را جمع‌آوری خواهد کرد. پس از فعال شدن این سیستم، فشار ترمز به‌طور خودکار روی چرخ‌های مختلف تنظیم می‌شود و سرعت خودرو نیز کنترل خواهد شد؛ پس راننده تمرکز بیشتری بر روی فرمان دارد.

سیستم کمک به حرکت در سرپایینی (HDC یا DBC) در برابر سایر فناوری‌ها

در ادامه، جدولی برای مقایسه سیستم کمک به حرکت در سرپایینی (HDC یا DBC) با سایر سیستم‌های مرتبط ارائه کرده‌ایم:

ویژگی سیستم کمک به حرکت در سرپایینی (HDC یا DBC) سیستم کنترل شروع به حرکت در سربالایی (Hill Start Assist) سیستم کنترل کشش (Traction Control)
کنترل در شیب سرپایینی بله خیر خیر
کنترل در شیب سربالایی خیر بله خیر
تنظیم خودکار ترمز بله خیر خیر
جلوگیری از لغزش چرخ‌ها بله خیر بله
تمرکز بر روی فرمان بله خیر خیر

کاربرد و مزایا

کمک به حرکت در سرپایینی می‌تواند در مناطق کوهستانی بسیار مفید باشد و در شیب‌های تند و جاده‌های لغزنده امنیت و کنترل بیشتری را برای راننده به ارمغان بیاورد. پس آنها نیز می‌توانند بدون نگرانی از سرعت زیاد در شیب‌ها، تمرکز بیشتری بر کنترل فرمان داشته باشند.

این سیستم به‌طور خودکار و بدون نیاز به دخالت راننده عمل می‌کند، که برای تجربه رانندگی راحت و آرام توصیه خواهد شد. معمولا خودروهای چهارچرخ متحرک (4×4) که برای فعالیت‌های خارج از جاده استفاده می‌شوند، از این سیستم استفاده می‌کنند تا ایمنی و کنترل بهتری در مسیرهای ناهموار داشته باشند.

در شرایط آب و هوای برفی یا باران شدید، HDC/DBC می‌تواند به کاهش خطرات ناشی از لغزش و برخورد کمک کند و اطمینان خاطر و تمرکز راننده را بهبود بخشد.

محدودیت‌های سیستم HDC/DBC

فناوری کمک به حرکت در سرپایینی با چالش‌های زیادی همراه است؛ چرا که این امکان وجود دارد که عملکرد این سیستم در جاده‌های بسیار ناهموار یا لغزنده ایمن نباشد. این سیستم معمولا در خودروهای پیشرفته‌تر یا شاسی‌بلندها نصب می‌شود و امکان نصب آنها در خودروهای کوچک‌تر وجود ندارد. نکته مهم دیگر که برای بسیاری از رانندگان به چالش بزرگی تبدیل شده است، این است که قیمت بالا و پرداخت هزینه نصب و نگهداری زیاد آن ممکن است برای برخی مصرف‌کنندگان دشوار باشد.

آینده این سیستم

در آینده، این فناوری قادر است با استفاده از فناوری‌های جدیدتر به عملکرد بهتری دست یابد و با ادغام با سیستم‌های ناوبری و GPS، دقت و کارایی بهبود یافته‌تری را فراهم کند.

این فناوری‌ها برای پیش‌بینی شرایط جاده و تنظیمات بهتر ترمزها در شرایط مختلف به کار خواهند رفت و با مجهز شدن به سیستم V2V، اطلاعاتی درباره شرایط جاده و سرعت را به دیگر خودروها انتقال خواهند داد.

با وجود این که محدودیت‌هایی مانند وابستگی به شرایط جاده و هزینه‌های مرتبط در سیستم کمک به حرکت در سرپایینی (HDC/DBC) وجو دارد، انتظار داریم که پیشرفت‌هایی در آن در آینده به وجود آید و شاهد بهبود عملکرد و دسترسی گسترده‌تر آن باشیم.





source

توسط khodrocamp.ir