انصراف میتسوبیشی از ادغام با هوندا و نیسان
در حالی که هوندا و نیسان برای تشکیل یک هلدینگ مشترک خودروسازی در تلاشاند، میتسوبیشی تصمیم گرفته در این ادغام بزرگ شرکت نکند و مسیر مستقل خود را ادامه دهد. این تصمیم در حالی گرفته شده که نیسان بزرگترین سهامدار میتسوبیشی است و همچنان احتمال دخالت غیرمستقیم میتسوبیشی در این پروژه وجود دارد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، ماه گذشته، هوندا و نیسان با امضای یک یادداشت تفاهم برای بررسی امکان ادغام، مسیری تازه در صنعت خودروسازی ژاپن آغاز کردند. هرچند این همکاری در بیانیه رسمی شامل میتسوبیشی نبود، اما سند دیگری که همزمان منتشر شد، به توافق دومی اشاره کرد که در آن میتسوبیشی نیز امکان «مشارکت و بهرهبرداری از همافزایی» در این ادغام را بررسی میکرد.
اکنون، بر اساس گزارش روزنامه ژاپنی یومیوری، میتسوبیشی تصمیم گرفته از این ادغام کنارهگیری کند و مستقل باقی بماند. طبق این گزارش، میتسوبیشی ابتدا به پیوستن به هلدینگ جدید علاقه نشان داد، اما در نهایت مسیر مستقل را ترجیح داد.
با این حال، میتسوبیشی بیانیهای صادر کرد که در آن نه این خبر را تأیید کرد و نه آن را رد کرد و تنها اعلام کرد که همچنان در حال ارزیابی گزینههای موجود است.
پیچیدگیهای سهامداری و دخالت رنو
وضعیت سهامداری در این میان پیچیدهتر از آن چیزی است که به نظر میرسد. نیسان بهعنوان بزرگترین سهامدار میتسوبیشی، ۲۴ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. از سوی دیگر، رنو، شریک استراتژیک نیسان، ۱۵ درصد از سهام نیسان را در اختیار دارد و بالعکس.
در همین حال، بلومبرگ گزارش داده است که هوندا به هیچ عنوان خواهان دخالت رنو در این ادغام نیست. زمانی که هوندا و نیسان در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۴ این همکاری را اعلام کردند، رنو تنها اظهار داشت که «تمام گزینهها را بر اساس منافع گروه و سهامدارانش بررسی خواهد کرد.»
تصمیمگیری نهایی میتسوبیشی
انتظار میرود که میتسوبیشی تصمیم نهایی خود را درباره این ادغام در اوایل ماه آینده اعلام کند. احتمال میرود این اطلاعیه مهم در تاریخ ۳ فوریه، همزمان با ارائه گزارش مالی سهماهه سوم سال مالی میتسوبیشی، منتشر شود.
حتی اگر میتسوبیشی تصمیم بگیرد بهطور کامل مستقل باقی بماند، احتمال دارد هلدینگ جدید هوندا-نیسان سهمی غیرمستقیم در این شرکت داشته باشد، بهویژه با توجه به روابط سهامداری پیشین بین نیسان و میتسوبیشی.
کارلوس گوسن، مدیرعامل سابق نیسان و رنو، در اوت ۲۰۲۴ اعلام کرده بود که هوندا قصد دارد با یک «تصاحب پنهان» نیسان و میتسوبیشی را کنترل کند. به گفته او، هوندا به دلیل بزرگی نسبت به دو برند دیگر، در موقعیت قدرت قرار میگیرد و کنترل امور را به دست خواهد گرفت.
در این میان، تویوتا، بهعنوان بزرگترین خودروساز جهان، کاملاً از مذاکرات این ادغام خارج مانده است. آکیو تویودا، رئیس هیئتمدیره تویوتا، اعلام کرده بود که به دلیل قوانین ضدانحصار، ادغامی در این ابعاد برای تویوتا امکانپذیر نخواهد بود. تویوتا هماکنون سهامهایی در شرکتهای سوبارو (۲۰ درصد)، مزدا (۵ درصد) و سوزوکی (۵ درصد) دارد و مالکیت کامل شرکت دایهاتسو را نیز در اختیار دارد.
با کنار رفتن میتسوبیشی از این ادغام، پروژه تشکیل یکی از بزرگترین هلدینگهای خودروسازی جهان با تمرکز بر هوندا و نیسان ادامه خواهد یافت. با این حال، پیچیدگیهای سهامداری و رقابت در بازار جهانی همچنان چالشهایی جدی برای این ادغام بزرگ محسوب میشوند.
میتسوبیشی نیسان هوندا
source