به گزارش پرشین خودرو، سیستم TCS که مخفف Traction Control System است با کمک حسگرها و ECU در شرایط جاده‌ای لغزنده یا در هنگام شتاب‌گیری شدید به کمک راننده آمده و از دست دادن کشش و لغزش چرخ‌ها جلوگیری و ایمنی رانندگی را افزایش می‌دهد. با این حال، رانندگان باید آگاه باشند که TCS یک سیستم کمکی است و جایگزینی برای مهارت‌های رانندگی صحیح و احتیاط در شرایط جاده‌ای خاص نیست. در خودرو لاماری ایما محصول تولیدی شرکت آرین پارس موتور نیز این سیستم وجود دارد و با توجه به شتاب بالای این خودرو، یکی از مواردی است که به ایمنی راننده و سرنشینان کمک می‌کند.

عملکرد سیستم TCS

سیستم TCS به‌طور خودکار میزان گشتاور موتور را کاهش داده یا قدرت موتور را محدود می‌کند تا از چرخش بی‌رویه چرخ‌ها جلوگیری کند. این عمل معمولاً با استفاده از حسگرهایی انجام می‌شود که سرعت چرخ‌ها را اندازه‌گیری کرده و تفاوت سرعت بین چرخ‌ها را تشخیص می‌دهند. در صورتی که یکی از چرخ‌ها سریع‌تر از دیگر چرخ‌ها بچرخد(که نشان‌دهنده لغزش است)، سیستم وارد عمل می‌شود و یکی از روش‌های زیر را برای اصلاح وضعیت اعمال می‌کند. این ویژگی در محصولاتی مانند لاماری ایما به عنوان خودرویی با شتاب بسیار بالا اهمیت زیادی دارد.

کاهش قدرت موتور: سیستم TCS می‌تواند از طریق کاهش مصرف سوخت یا قطع موقت جریان سوخت به موتور، گشتاور موتور را محدود کند.

ترمز چرخ‌ها: در برخی موارد، سیستم TCS از ترمزها برای کاهش سرعت چرخ لغزنده استفاده می‌کند و به این ترتیب کشش را بهبود می‌بخشد.

اجزاء اصلی سیستم TCS

سیستم TCS از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در کنار یکدیگر عملکرد بهینه‌ای را فراهم می‌آورند.

مهم‌ترین اجزای این سیستم عبارتند از:

حسگرهای سرعت چرخ‌ها (Wheel Speed Sensors):

این حسگرها سرعت چرخ‌ها را اندازه‌گیری کرده و هرگونه تفاوت سرعت بین چرخ‌ها را شناسایی می‌کنند. این تفاوت سرعت معمولاً نشان‌دهنده لغزش چرخ است.

واحد کنترل الکترونیکی (ECU – Electronic Control Unit):

واحد کنترل الکترونیکی، داده‌های دریافتی از حسگرها را تجزیه و تحلیل کرده و تصمیم می‌گیرد که آیا سیستم TCS باید وارد عمل شود یا نه. در صورت نیاز، ECU سیگنال‌هایی برای کاهش قدرت موتور یا فعال کردن سیستم ترمز ارسال می‌کند.

سیستم ترمز (Braking System):

در صورت شناسایی لغزش چرخ‌ها، سیستم TCS از سیستم ترمز برای اعمال فشار به چرخ‌های لغزنده استفاده می‌کند تا کشش را بازگرداند.

سنسورهای گشتاور موتور:

این سنسورها میزان گشتاور تولیدی موتور را اندازه‌گیری کرده و در صورت نیاز، میزان آن را کاهش می‌دهند تا از افزایش لغزش جلوگیری شود.

نحوه عملکرد TCS در شرایط مختلف

شتاب‌گیری در جاده‌های خشک:

در شرایط عادی و در جاده‌های خشک، سیستم TCS معمولاً غیرفعال است، زیرا چرخ‌ها نیازی به کنترل کشش ندارند.

جاده‌های لغزنده (برفی، بارانی، یخ‌زده):

در این شرایط، سیستم TCS به‌طور خودکار وارد عمل می‌شود. وقتی چرخ‌ها شروع به لغزش می‌کنند، سیستم با کاهش قدرت موتور یا استفاده از ترمزها، کشش چرخ‌ها را بهبود می‌بخشد.

شهر و جاده‌های پر پیچ و خم:

در هنگام عبور از پیچ‌ها و تغییرات جهت، سیستم TCS می‌تواند از لغزش پیشگیری کند، به‌ویژه زمانی که راننده شتاب زیادی می‌دهد یا در حال عبور از مسیرهای سخت است.

بیشتر بخوانید: معرفی پرسودترین خودروها برای سرمایه گذاری

مزایای سیستم TCS

سیستم کنترل کشش TCS باعث افزایش ایمنی در محصولات شده و به عنوان یک استاندارد در خودروهایی مانند لاماری استفاده می‌شود. اما در کنار افزایش ایمنی مزایای دیگری نیز در این سیستم وجود دارد.

افزایش ایمنی: سیستم TCS به‌ویژه در شرایط جاده‌ای لغزنده یا در هنگام شتاب‌گیری شدید، از لغزش چرخ‌ها جلوگیری کرده و ایمنی خودرو را افزایش می‌دهد.

کنترل بهتر خودرو: این سیستم به راننده کمک می‌کند تا کنترل بهتری روی خودرو داشته باشد و از وقوع تصادفات ناشی از لغزش چرخ‌ها جلوگیری می‌کند.

کاهش سایش لاستیک‌ها: با جلوگیری از لغزش مفرط چرخ‌ها، سایش غیر ضروری لاستیک‌ها کاهش می‌یابد و عمر لاستیک‌ها بیشتر می‌شود.

افزایش عملکرد در شرایط سخت: در جاده‌های برفی یا یخ‌زده، TCS به راننده کمک می‌کند تا بدون ترس از لغزش خودرو را به‌طور ایمن هدایت کند.

معایب و محدودیت‌ها

کاهش قدرت موتور: در شرایطی که سیستم TCS فعال شود، ممکن است قدرت موتور کاهش یابد که این امر در برخی مواقع ممکن است موجب احساس کاهش شتاب در رانندگی شود.

محدودیت در جاده‌های بسیار لغزنده: در برخی شرایط خاص، مانند جاده‌های یخ‌زده با شیب تند، عملکرد TCS ممکن است به‌طور کامل نتواند از لغزش جلوگیری کند و در این حالت، راننده باید به‌طور دستی کنترل را در دست گیرد.

source

توسط khodrocamp.ir