درهای بسته روسیه برای خودروسازی ایران

معاهده روسیه و ایران
معاهده روسیه و ایران

هر چند معاهده جدید میان روسیه و ایران باعث تعمیق طرفین در حوزه های گوناگون از جمله امنیتی، اقتصادی و صنعتی خواهد شد، اما این معاهده می تواند باعث ارتقای صنعت خودروسازی کشور نیز شود؟ آیا حضور پرتعداد و پرقدرت خودروسازان چینی به هر دو طرف فرصت عرضه اندام خواهد داد؟ و آیا درهای بسته روسیه برای خودروسازی ایران فرصت ورود به بازارهای دیگر را فراهم خواهد کرد؟


تیگو 8


تیگو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، عصر جمعه ۲۸ دی ماه، معاهده «مشارکت جامع راهبردی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در قالب یک مقدمه و ۴۷ ماده» به امضای مسعود پزشکیان و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهور دو کشور رسید.

در این معاهده طرفین با تکیه بر پیوندهای عمیق تاریخی، نزدیکی فرهنگ‌ها و ارزش‌های معنوی و اخلاقی آن‌ها، اشتراک منافع، پیوندهای مستحکم حسن همجواری و فرصت‌های گسترده همکاری در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی، بشردوستانه، علمی، فنی و سایر زمینه‌ها را فراهم کنند.

در این معاهده هر چند اشاره مستقیم به صنعت خودروسازی نشده است، اما در ماده ۱۸ آن به سرمایه گذاری مشترک اشاره شده است. سرمایه ای که می تواند در دولت ثالث نیز انجام شود.

ماده ۱۸ مشارکت جامع راهبردی ایران و روسیه

۱. طرف‌های متعاهد به توسعه همکاری‌های تجاری، اقتصادی و صنعتی، ایجاد مزیت‌های اقتصادی متقابل از جمله سرمایه گذاری‌های مشترک، تأمین مالی زیرساخت ها، تسهیل سازوکارهای تجارت و کسب و کار، همکاری در امور بانکی، ترویج و تأمین متقابل کالا، کار، خدمات، اطلاعات و محصولات فعالیت‌های فکری از جمله حقوق انحصاری مربوطه، مساعدت خواهند داشت.

۲. طرف‌های متعاهد با آگاهی از ظرفیت‌های سرمایه گذاری خود می توانند سرمایه گذاری‌های مشترکی را در اقتصاد دولت‌های ثالث داشته باشند و بدین منظور گفت‌وگوهایی در چارچوب سازوکارهای تخصصی چندجانبه داشته باشند.

در این شرایط از یک منظر این اتحاد می تواند موجب هم افزایی و بیش‌تر شدن فرصت های همکاری میان طرفین شود. اما از طرف دیگر به نظر می رسد که با توجه به تحریم و وابسته بودن هر دو کشور چندان بر صنعت خودروسازی تأثیر خاصی نخواهد داشت.

چراکه در حال حاضر بازار خودروی روسیه نیز پیرو تحریم ها، به طور کامل در اختیار خودروسازان چینی قرار گرفته است. بازاری که قرار بود ایران سهم قابل توجه و مناسبی را از آن به دست بیاورد. حتا حضور سریع خودروسازان و قطعه سازان ایرانی هم نتوانست مانع از سلطه چینی ها بر این بازارها شود.

البته این معاهده در شرایط عادی می توانست دروازه ورود خودروسازی ایران به کشورها همسایه روسیه باشد، اما تحریم درهای کشور روسیه را هم بسته است. به بیان دیگر، خود این کشور نیز نمی تواند به راحتی از مرزهایش برای داد و ستد استفاده کند. پس باز هم فرصت ویژه اقتصادی در اختیار چین قرار خواهد گرفت. چراکه نه صنعت خودروسازی روسیه آن‌چنان قوی و قدرتمند است که بتواند منجر به خروجی جدید و تازه شود و نه خودروسازی ایران این توان و بنیه را دارد.

بنابراین اگر سرمایه گذاری مشترکی هم در این زمینه و در کشور ثالث بخواهد انجام شود، مقصدی جز چین نخواهد داشت. در این شرایط مشخص نیست که چرا سیاست‌مداران و دستگاه دیپلماسی با توجه به احتمال افزایش فشارها بر ایران توسط دولت جدید آمریکا، سرعت عادی سازی روابط و انعقاد این گونه معاهده ها با کشورهایی غیر از روسیه و چین را در دستور کار قرار نمی دهند؟

source

توسط khodrocamp.ir