آلمان‌ها در جنگ خودروسازی به چین می‌بازند؟

برندهای خودروسازی آلمان
برندهای خودروسازی آلمان

فروش جهانی برندهای برتر خودروسازی آلمان، آئودی، ب‌ام‌و و مرسدس بنز، در سال ۲۰۲۴ با کاهش ۵.۴ درصدی همراه بود. کاهش تقاضا در چین و رشد چشم‌گیر برندهای خودروسازی این کشور، چالش بزرگی را پیش روی این غول‌های صنعت خودروسازی قرار داده است.


تیگو 8


تیگو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، سال ۲۰۲۴ سالی سخت برای سه برند بزرگ خودروسازی آلمان، آئودی، ب‌ام‌و و مرسدس بنز، بود. این برندها که تا چند سال پیش به‌عنوان الگوی صنعت خودروسازی شناخته می‌شدند، اکنون با کاهش فروش و از دست دادن بخشی از سهم بازار جهانی خود مواجه هستند.

طبق آمار، مجموع فروش جهانی این سه برند در سال ۲۰۲۴ به ۵.۷۹ میلیون دستگاه رسید که نسبت به سال ۲۰۲۳ کاهشی ۵.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

این آمار، چهارمین سطح پایین فروش در ده سال گذشته محسوب می‌شود. این کاهش در حالی رخ داده است که رکورد فروش این سه برند در سال ۲۰۱۹ با ۶.۲۹ میلیون دستگاه ثبت شده بود و اکنون، تقریباً نیم میلیون دستگاه کم‌تر از آن سال فروش داشته‌اند.

ب‌ام‌و در صدر، آئودی در بحران

در این میان، شرایط برای همه برندها یکسان نیست. ب‌ام‌و با فروش ۲.۲۰ میلیون دستگاه در سال گذشته، سومین سال برتر خود را تجربه کرده و توانسته است فروش سالانه بالای ۲ میلیون دستگاه را از سال ۲۰۱۶ حفظ کند، اما مرسدس بنز، که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ پیشتاز بود، از سال ۲۰۲۲ با کاهش فروش مواجه شده و در سال ۲۰۲۴ نسبت به ۲۰۱۹ حدود ۳۵۵ هزار دستگاه کم‌تر فروخته است.

آئودی نیز با کاهش ۱۲ درصدی فروش در سال ۲۰۲۴ بزرگ‌ترین افت را بین این سه برند تجربه کرده است. این برند که در سال ۲۰۲۳ رکورد فروش ۱.۸۹ میلیون دستگاه را به ثبت رسانده بود، سال گذشته تنها ۱.۶۷ میلیون دستگاه فروش داشت که حتا از سال‌های بحران کرونا نیز کم‌تر است.

چالش بزرگ در بازار چین

چین که تا چند سال پیش اصلی‌ترین عامل موفقیت این برندهای آلمانی بود، اکنون به نقطه ضعف آن‌ها تبدیل شده است. در گذشته، خودروهای لوکس آلمانی نمادی از پیشرفت و جایگاه اجتماعی در میان طبقه مرفه چین بودند، اما با آغاز همه‌گیری کرونا و افزایش تمرکز چین بر تقویت برندهای داخلی وضعیت تغییر کرد.

رشد سریع خودروهای انرژی نوین (NEVs) و پیشرفت‌های چشم‌گیر در زمینه نرم‌افزار و باتری توسط خودروسازان چینی باعث شد سهم بازار برندهای داخلی در چین به بیش از ۶۰ درصد برسد. این موضوع به‌ویژه برای آئودی، ب‌ام‌و و مرسدس بنز، که در ارائه خودروهای الکتریکی رقابتی در این بازار عقب‌مانده‌اند، ضربه بزرگی بود.

آینده مبهم برندهای آلمانی در چین

یکی از دلایل اصلی کاهش فروش این برندها در چین، عدم ارائه خودروهای الکتریکی رقابتی و پیشرفته است. این در حالی است که برندهای چینی با سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین، به سرعت در حال تصاحب سهم بیش‌تری از بازار هستند.

سؤال بزرگ این است که آیا آئودی، ب‌ام‌و و مرسدس بنز می‌توانند خود را با شرایط جدید بازار چین تطبیق دهند و تصویری مدرن‌تر از خود ارائه کنند؟

برندهای آلمانی که روزگاری نقش پیشرو در صنعت خودروسازی جهان داشتند، اکنون در برابر رقابت فزاینده برندهای چینی با چالش‌های جدی مواجه شده‌اند. کاهش فروش جهانی و تغییر الگوهای مصرف در بازارهای کلیدی همچون چین، زنگ خطری برای این غول‌های خودروسازی است. آیا آن‌ها می‌توانند در این رقابت سخت، جایگاه خود را بازیابی کنند؟ تنها زمان پاسخ این پرسش را خواهد داد.

source

توسط khodrocamp.ir