حراج یکی از خاص ترین و جذاب ترین شورولت کوروت های تاریخ

کوروت SS پروژه XP-64
کوروت SS پروژه XP-64

یکی از مشهورترین و تاریخی‌ترین کوروت‌های جهان در حال آماده‌سازی برای حراج است و برنده مزایده باید مبلغ زیادی پرداخت کند، تا آن را به مجموعه‌اش اضافه کند.


تیگو 8


تیگو 8

کوروت SS پروژه XP-64 که در سال ۱۹۵۷ ساخته شده، اولین خودروی مسابقه‌ای طراحی شده به‌طور خاص توسط جنرال موتورز است و پروژه‌ای شخصی از مهندس و راننده مشهور، زورا آرکوس-دنتوف، است که اغلب به عنوان «پدر کوروت» شناخته می‌شود.

با انحصار و تاریخ بی‌نظیر، تنها کوروت SS که توسط جنرال موتورز تکمیل شده، نوآوری‌های اسپرت و توانایی‌های مهندسی دوران خود را در بر می‌گیرد. RM Sotheby’s پیش‌بینی می‌کند که این نماد کوروت در زمان عرضه در حراج در ماه مارس، بین ۵ تا ۷ میلیون دلار قیمت خواهد خورد.

پس از دیدن اولین کوروت در نمایشگاه موتوراما جنرال موتورز در سال ۱۹۵۳، زکاری «زورا» آرکوس-دنتوف، متولد بلژیک، نامه‌ای به مدیر ارشد مهندسی شورولت، اد کول، نوشت و تمایل خود را برای کار در برنامه کوروت اعلام کرد. او در آن بهار به‌عنوان مهندس دستیار در برنامه کوروت شروع به کار کرد. دو سال بعد، هیاهو حول کوروت اصلی در حال کاهش بود و نیاز به یک تزریق نیروی جدید و اسپرت احساس می‌شد تا آن را نجات دهد. تا آن زمان، مهندسان یک جعبه‌دنده دستی و موتور به‌روزرسانی شده‌ای را اضافه کرده بودند، هرچند که کوروت اصلی هنوز در معرض خطر متوقف شدن بود.

آرکوس-دنتوف می‌دانست که اثبات قابلیت‌های کوروت با عملکرد و مسابقه، کلید ادامه حیات آن خواهد بود. در پایان آن سال، او یک خودروی آزمایشی کوروت ۱۹۵۴ را با موتور جدید V8 307 در زمین آزمایش جنرال موتورز در مسابقه به سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت راند. یک ماه بعد، او یک کوروت ۱۹۵۶ را که دارای موتور V8 و میل‌سوپاپ سفارشی دنتوف بود در مسابقه Flying Mile در Daytona Beach راند و به سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت رسید، که این موضوع به خودرو و موتور جدیدش بازخورد خوبی داد.

مدتی بعد، در سال ۱۹۵۶، مسابقه ۱۲ ساعته سبیرینگ برگزار شد که پنج کوروت در آن شرکت کردند. این مسابقه چالش‌برانگیز بود و فراری در مقام‌های اول و دوم و یک جگوار D-Type در مقام سوم قرار گرفت، اما رانندگان آماتور و علاقه‌مندان به موفقیت کوروت توجه کردند و فروش‌ها این موضوع را منعکس کرد. با این حال، جنرال موتورز به یک خودروی مسابقه‌ای پشتیبانی‌شده از کارخانه و طراحی‌شده به‌طور خاص نیاز داشت تا با رقابت شدید فراری، جگوار، مازراتی و آستون مارتین مقابله کند.

XP-64؛ مدلی که خانواده کوروت را متحول کرد

در اوایل اکتبر ۱۹۵۶، مدیر کل شورولت، اد کول، زورا آرکوس-دنتوف را مأمور ساخت یک خودروی مسابقه‌ای شورولت کرد. این پروژه که به‌طور داخلی به نام پروژه XP-64 شناخته می‌شد، پس از تأیید مقامات ارشد جنرال موتورز به نام کوروت سوپر اسپرت (SS) نام‌گذاری شد و منجر به تولید دو خودرو گردید: یکی کوروت SS کاملاً تکمیل‌شده برای رقابت و نمایش، و دیگری یک خودروی آزمایشی و پروتوتایپ با بدنه حداقلی که به عنوان “The Mule” شناخته می‌شد.

پس از مطالعه رقبا، گفته می‌شود که مرسدس بنز ۳۰۰ SL الهام‌بخش شاسی لوله‌ای سفارشی کوروت SS بود که از لوله‌های کروم-مولیبدن ساخته شده است و وزن آن به طرز شگفت‌انگیزی ۹۰ کیلوگرم بود. سیستم تعلیق جلوی مستقل، طراحی تعلیق عقب de Dion با چسبندگی بالا و یک سیستم ترمز نوآورانه با دیسک جلو و کاسه عقب با واحدهای کمک خلأ مستقل به کار گرفته شد تا قدرت موتور V8 283 با میل‌سوپاپ عملکردی خود کنترل شود. هر سیلندر لوله خروجی خود را داشت که به خروجی‌های جانبی درست در جلو چرخ‌های جلو متصل می‌شد. قطعات آزمایشی آلومینیومی برای کاهش وزن به کار رفت و یک سیستم انژکتور سوخت جدید به نام Ramjet به این موتور کمک کرد تا از مرز ۱ اسب بخار در هر اینچ مکعب عبور کند و بیش از ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند، در حالی که، این موتور ۳۶ کیلوگرم سبک‌تر از موتوری بود که در یک کوروت تولیدی به کار رفته بود.

کل پروژه XP-64 تنها در ۵ ماه به پایان رسید و سپس در مسابقه ۱۲ ساعته سبیرینگ ۱۹۵۷ توسط رانندگان مشهور جان فیچ و پیرو تاروفی رانده شد. هر چند مهندسان از این خودروی مسابقه‌ای آزمایشی چیزهای زیادی آموختند، موفقیت محدود در مسابقات و تغییرات محیط کسب‌وکار در نهایت به پایان برنامه XP-64 در مدت کوتاهی پس از آن منجر شد.

از سال ۱۹۶۷، XP-64 در موزه پیست موتور ایندیاناپولیس زندگی می‌کند و در ۵۷ سال گذشته از بازنشستگی خود لذت برده است. هیچ‌کس نمی‌داند کوروت سوپر اسپرت افسانه‌ای به کجا خواهد رفت، هر چند قیمت مورد انتظار برای این فرصت منحصر به فرد در مالکیت یک قطعه آزمایشی از تاریخ مسابقات موتوراسپرت که توسط یک افسانه طراحی و ساخته شده، به طرز عجیبی به نظر می‌رسد که ارزش هزینه کردن را دارد. XP-64 در حراج رسمی Moda Miami در تاریخ ۱ و ۲ مارس ۲۰۲۵ به نمایش گذاشته خواهد شد.

source

توسط khodrocamp.ir