کامیونتی بدون کابین و راننده! تحولی در حمل بار با خودروهای خودران زلوس (Zelos)
شرکت زلوس، یکی از پیشگامان فناوری خودروهای خودران، قدم بزرگی در توسعه و تجاریسازی خودروهای خودران سطح ۴ شهری برداشته است. این شرکت با ارائه راهکارهای نوآورانه، نقش مهمی در کاهش هزینههای لجستیک شهری و گسترش فناوری خودران در بازارهای جهانی ایفا میکند.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، شرکت زلوس، با تمرکز بر توسعه خودروهای خودران سطح ۴، موفق به جلب توجه سرمایهگذاران بزرگ مانند Blue Lake Capital و CDH BAIFU شده و با جذب سرمایه ۱۰۰ میلیون دلاری، جایگاه خود را بهعنوان یکی از پیشروان صنعت خودروهای خودران تقویت کرده است. این سرمایهگذاری یکی از بزرگترین رویدادهای تأمین مالی در حوزه خودروهای خودران در سالهای اخیر بوده و چشمانداز روشنی برای آینده این شرکت رقم زده است.
زلوس توانسته است راهکاری منحصربهفرد برای تجاریسازی فناوری خودران ارائه دهد. مدل فروش «کلید در دست» که در آن خودروهای آماده استفاده به مشتریان تحویل داده میشود، این شرکت را به اولین شرکت خودران شهری تبدیل کرده که عملیات خود را بهصورت سودآور اجرا میکند.
فناوری پیشرفته در خودروهای زلوس
زلوس با توسعه داخلی تمامی سختافزارها و نرمافزارهای موردنیاز، سه پلتفرم کلیدی را ایجاد کرده است: پلتفرم هوشمند، پلتفرم خودرویی و پلتفرم الکتریکی. آخرین مدل خودروهای این شرکت به سیستم محاسباتی Orin Drive با توان پردازشی بیش از ۵۰۰ TOPS مجهز شده است که به بهبود قابلیتهای محاسباتی و پردازش دادهها کمک میکند.
این خودروها با استفاده از فناوریهای پیشرفته مانند شبکههای عصبی و معماری اختصاصی ZOE 2.0، توانایی شناسایی و تشخیص موانع ثابت و متحرک، عناصر نقشه و تصمیمگیری در شرایط پیچیده مانند بارندگی، برف، تونلها و تقاطعهای پیچیده را دارند.
اولین خودروی تولید انبوه خودران سطح ۴ جهان
زلوس در سهماهه پایانی سال ۲۰۲۳، با معرفی سری Z5، اولین خودروی تولید انبوه خودران سطح ۴ جهان را روانه بازار کرد. این خودرو بهطور خاص برای حملونقل شهری و لجستیک طراحی شده و میتواند کاربردهای متنوعی مانند حمل محصولات تازه، داروها و حملونقل بین انبارها را پوشش دهد.
علاوه بر این، زلوس در سال ۲۰۲۴ چهار مدل جدید دیگر به نامهای Z2، Z5، Z8 و Z10 را معرفی کرد که هر یک برای سناریوها و ظرفیتهای مختلف طراحی شدهاند. بهعنوان مثال، مدل Z2 برای محیطهای باریک و داخلی طراحی شده، در حالی که مدل Z10 با ظرفیت و دوام بالا برای حملونقل در فواصل طولانی و مناطق صنعتی مناسب است.
عملیات گسترده و حضور جهانی
در حال حاضر، بیش از هزار خودروی خودران زلوس در بیش از ۱۳۰ شهر فعالیت میکنند و تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون محموله را جابهجا کردهاند. این خودروها با کاهش ۶۲ درصدی هزینههای عملیاتی، نقش مهمی در بهبود بهرهوری در لجستیک شهری ایفا کردهاند.
زلوس همچنین بهدنبال گسترش عملیات خود در بازارهای بینالمللی است. این شرکت اولین مجوز خودروی لجستیک خودران را از سازمان حملونقل زمینی سنگاپور دریافت کرده و عملیات خود را در جادههای عمومی این کشور آغاز کرده است. همچنین زلوس در تدوین استانداردهای فنی برای خودروهای خودران و همکاری با مقامات محلی برای تنظیم مقررات این حوزه نقش داشته است.
چالشها و مسیر آینده زلوس
یکی از مهمترین چالشهای زلوس، رقابت با سایر شرکتهای فعال در حوزه خودروهای خودران است. شرکتهایی مانند WeRide و Haomo AI نیز در حال توسعه خودروهای مشابه هستند و رقابت در این حوزه بسیار شدید است. با این حال، زلوس با تمرکز بر توسعه فناوریهای نوآورانه و ارائه راهحلهای کاربردی، توانسته است جایگاه خود را در این صنعت حفظ کند.
این شرکت همچنین در تلاش است تا محصولات خود را برای بازارهای جهانی گسترش دهد و سفارشهایی از کشورهایی مانند مالزی، ژاپن و خاورمیانه دریافت کرده است.
بر این اساس میتوان گفت که زلوس با ترکیب فناوریهای پیشرفته و مدلهای تجاری کارآمد، توانسته است نقش کلیدی در توسعه خودروهای خودران ایفا کند. این شرکت با جذب سرمایههای کلان و ارائه محصولات متنوع، نهتنها در بازار داخلی چین، بلکه در سطح جهانی نیز بهعنوان یکی از پیشروان این صنعت شناخته میشود.
زلوس نمونهای موفق از شرکتی است که با تکیه بر نوآوری و هوش مصنوعی، توانسته است تحول بزرگی در حملونقل شهری و لجستیک ایجاد کند و نویدبخش آیندهای هوشمندتر و کارآمدتر در حوزه خودروهای خودران باشد.
خودرو خودران زلوس
source