بازگشت سوبارو WRX STI با گیربکس CVT/ ماشین مسابقه‌ای با جعبه دنده نامحبوب

پس از سه سال وقفه و شایعات درباره توقف تولید نسخه STI از WRX، سوبارو در نمایشگاه اتومبیل توکیو مدل S210 را معرفی کرد. این نسخه ویژه با طراحی و ویژگی‌های جدید، تنها با گیربکس CVT عرضه خواهد شد. 


تیگو 8


تیگو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، پس از اعلام توقف تولید نسخه STI از WRX در سال ۲۰۲۲، سوبارو اکنون با تغییر تصمیم خود نسخه جدید WRX STI را معرفی کرده است. این خودرو که با نام S210 شناخته می‌شود، در نمایشگاه اتومبیل توکیو ۲۰۲۵ به نمایش درآمد. سوبارو این مدل را به‌عنوان یکی از محصولات برجسته خود در سری Subaru Tecnica International معرفی کرده و آن را “اوج خودروهای کامل STI” نامیده است. 

مشخصات فنی و عملکرد

WRX S210 بر اساس نسخه JDM WRX S4 STI Sport R EX ساخته شده است و از یک موتور ۲.۴ لیتری توربوشارژ بهره می‌برد که توان آن به ۲۹۶ اسب بخار و گشتاور آن به ۳۷۵ نیوتن‌متر رسیده است. این قدرت نسبت به مدل استاندارد WRX عرضه‌شده در بازار آمریکا ۲۵ اسب بخار و ۲۶ نیوتن‌متر بیشتر است. 

با وجود این افزایش قدرت، خروجی S210 هنوز با مدل S209 که در سال ۲۰۱۹ در بازار آمریکا عرضه شد فاصله دارد. S209 با ۳۴۱ اسب بخار و ۴۵۰ نیوتن‌متر گشتاور، عملکرد قوی‌تری داشت و به یک گیربکس شش‌سرعته دستی مجهز بود. اما در نسخه جدید S210 خبری از گیربکس دستی نیست. این خودرو به “Subaru Performance Transmission” مجهز شده که در واقع یک نوع گیربکس CVT است که با هدف افزایش جذابیت این نوع گیربکس بازطراحی شده است. 

قدرت اضافی در S210 از طریق سیستم اگزوز بهینه‌شده و دریچه‌های ورودی هوای متفاوت حاصل شده است. مهندسان سوبارو همچنین واحد کنترل الکترونیکی (ECU) موتور را به‌روزرسانی کرده‌اند. این موتور در ۵ هزار و ۷۰۰ دور در دقیقه به حداکثر قدرت و در ۲ هزار دور در دقیقه به بیشترین گشتاور خود می‌رسد. 

ویژگی‌های مکانیکی و طراحی بدنه WRX S210 

WRX S210 با ویژگی‌های مکانیکی برجسته‌ای مجهز شده است که عملکرد این خودرو را در دسته خودروهای اسپرت به سطح بالاتری ارتقا می‌دهد. یکی از این ویژگی‌ها، چرخ‌های ۱۹ اینچی BBS فورج‌شده است که به دلیل سبکی و استحکام بالا، تجربه رانندگی پویاتری ارائه می‌دهد. این چرخ‌ها با تایرهای میشلن پایلوت اسپرت 4S به ابعاد ۲۵۵/۳۵R19 همراه شده‌اند که چسبندگی مناسبی در جاده‌های خشک و خیس ایجاد می‌کنند. 

برای بهبود قدرت ترمزگیری و کنترل خودرو در شرایط مختلف، این مدل از ترمزهای جلو Brembo بهره می‌برد. سیستم ترمز پیشرفته این خودرو به راننده امکان می‌دهد در سرعت‌های بالا نیز با اطمینان کامل ترمزگیری کند. 

یکی دیگر از ویژگی‌های فنی قابل‌توجه، دمپرهای الکترونیکی کنترل‌شده است. این دمپرها به‌طور هوشمند تنظیم می‌شوند و کیفیت سواری و پایداری خودرو را بهبود می‌بخشند. نتیجه این طراحی، تجربه رانندگی نرم‌تر و کنترل بهتر خودرو در پیچ‌ها و سطوح ناهموار است. 

برای ارتقای دوام و عملکرد گیربکس CVT این خودرو، سوبارو از یک خنک‌کننده مخصوص گیربکس Subaru Performance Transmission استفاده کرده است. این سیستم خنک‌کننده با مدیریت دمای گیربکس، دوام و کارایی آن را در شرایط سخت رانندگی تضمین می‌کند. 

در بخش طراحی بدنه، WRX S210 از کیت آیرودینامیکی خاصی بهره می‌برد که شامل یک اسپویلر عقب فیبرکربنی و تزئینات مشکی‌رنگ در قسمت‌های مختلف بدنه است. این کیت نه‌تنها عملکرد آیرودینامیکی خودرو را بهبود می‌بخشد، بلکه ظاهر آن را نیز جذاب‌تر و مدرن‌تر کرده است. طراحی بدنه این مدل نشان‌دهنده توجه دقیق به جزئیات و تمایل به ارائه یک محصول خاص برای طرفداران سوبارو است. 

طرراحی کابین لوکس و اسپرت 

کابین WRX S210 با صندلی‌های ویژه Recaro که از جنس فیبرکربن ساخته شده‌اند، فضایی اسپرت و لوکس ارائه می‌دهد. این صندلی‌ها قابلیت تنظیم در هشت جهت را دارند. کمربندهای ایمنی قرمز، تزئینات مشکی پیانویی و پلاک شماره‌گذاری‌شده داخل کابین از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد این خودرو هستند که نشان می‌دهند با یک مدل خاص از سری STI روبه‌رو هستیم. 

تولید محدود و قیمت‌گذاری 

سوبارو اعلام کرده که تنها ۵۰۰ دستگاه از WRX S210 تولید خواهد شد. این تعداد محدود، همراه با ارتقاء‌های متعدد و طراحی خاص، باعث خواهد شد که این مدل یکی از خودروهای کلکسیونی و باارزش بازار باشد. 

پیش‌فروش این خودرو از بهار سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد، اما قیمت رسمی آن هنوز اعلام نشده است. با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد و تولید محدود، انتظار می‌رود قیمت این خودرو بسیار بالاتر از مدل‌های استاندارد WRX باشد. 

WRX S210 نشان‌دهنده بازگشت نسخه STI به خانواده WRX است، اما این بازگشت با تغییرات قابل‌توجهی همراه بوده است. حذف گیربکس دستی و استفاده از گیربکس CVT ممکن است برای برخی از طرفداران این برند ناامیدکننده باشد، اما ارتقاء‌های فنی و طراحی خاص این خودرو، آن را به یک گزینه جذاب برای عاشقان سوبارو تبدیل کرده است. 

باید منتظر ماند و دید که این نسخه جدید چگونه در بازار ظاهر خواهد شد و آیا می‌تواند انتظارات طرفداران پرشور سری STI را برآورده کند یا خیر. 

source

توسط khodrocamp.ir