سایپا آریا، محصول جدیدی از گروه خودروسازی سایپا، به زودی وارد بازار خواهد شد. این خودرو که به عنوان نسخه هاچبک خودروی شاهین شناخته می‌شود، با طراحی به‌روز و ویژگی‌های فنی متفاوت، به یکی از گزینه‌های مورد توجه در بازار خودروهای شهری تبدیل خواهد شد. سایپا آریا مدت ها قبل به طور رسمی به عنوان یک کراس‌اوور معرفی شده بود، هرچند که ابعاد و فرم بدنه آن بیشتر به یک هاچبک شباهت دارد.

حالا پس از گذشت چند سال تصاویر جدید از نسخه نهایی این خودرو (اختصاصی خودروبانک) منتشر شده و این خودرو را در نسخه قابل عرضه به بازار نشان می دهد.

پلتفرم و طراحی سایپا آریا

سایپا آریا بر روی پلتفرم SP100 طراحی شده است، پلتفرمی که پیش‌تر در خودروی شاهین مورد استفاده قرار گرفته بود. این پلتفرم امکان استفاده از پیشرانه‌های متنوع و به‌روزرسانی‌های فنی را برای خودرو فراهم می‌کند. طراحی خارجی سایپا آریا با خطوط مدرن و چراغ‌های LED جذاب، به آن ظاهری متفاوت و به‌روز بخشیده است. سپرهای برجسته و خطوط بدنه نیز ظاهری اسپرت به خودرو داده‌اند که در جذب نگاه مشتریان نقش مهمی ایفا می‌کند.

سایپا آریا

مشخصات فنی

سایپا آریا با پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی و کد موتور 4J20V عرضه خواهد شد. این موتور که تحت لیسانس میتسوبیشی تولید شده، قادر است ۱۴۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند. قدرت این پیشرانه از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. همچنین، آریا دارای فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و استاندارد آلایندگی یورو ۶ است، که به بهینه‌سازی مصرف سوخت کمک می‌کند. این میزان قدرت برای خودرویی در این کلاس، عملکرد مناسبی ارائه می‌دهد و می‌تواند نیازهای روزمره رانندگان شهری را به خوبی برآورده کند.

همچنین، سایپا در نظر دارد نسخه‌های آینده این خودرو را به پیشرانه‌های جدیدتری مجهز کند. یکی از گزینه‌های احتمالی، پیشرانه سه سیلندر توربوی تیوان است که توان و بهره‌وری بهتری دارد. این تغییرات می‌توانند موجب بهبود عملکرد و کاهش مصرف سوخت در مدل‌های آتی آریا شوند.

گیربکس و انتقال قدرت

سایپا آریا به دو نوع گیربکس مجهز خواهد شد؛ یک گیربکس دستی پنج سرعته و یک گیربکس اتوماتیک CVT شش سرعته. گیربکس CVT با تغییرات پیوسته نسبت‌های دنده، تجربه رانندگی نرم‌تری را فراهم می‌کند و مصرف سوخت را بهینه‌تر می‌سازد.

source

توسط khodrocamp.ir