این روزها اخبار واردات خودرو توسط جانبازان بسیار داغ است و بازار و خریداران بسیار مشتاقاند تا از خودروهای جدید استقبال کنند. البته بهتر است بدانیم که تا این لحظه تعداد بسیار زیادی از خودروهای جانبازی ثبت سفارش شدهاند٬ تعدادی خودرو وارد گمرکات کشور شدهاند و البته تعداد معدودی هم موفق به اخذ پلاک ملی شدهاند!
در این مقاله در کنار اشاره به تعداد و نوع خودروها به بررسی تاثیر ورود خودروهای جانبازی بر بازار دیگر خودروها میپردازیم.
خودروهای جانبازی چه تفاوتی با خودروهای عادی دارند؟
بیش از یک سال است که واردات خودرو در جریان است و بیش از ۵۰٫۰۰۰ دستگاه خودرو از طریق ثبتنام در سامانه خودروهای وارداتی به دست مالکین خود رسیده است.
نکتهی مهم دربارهی واردات این است که خودروهایی که تا کنون وارد شدهاند از دو فیلتر بزرگ عبور کردهاند:
۱ـ سقف ارزی(حداکثر ۲۰٫۰۰۰ یورو)
۲- سقف حجم موتوری(حداکثر ۲۵۰۰ سیسی)
حال تفاوت خودروهای جانبازی با خودروهای عادی در این است که سقف ارزی آنها بین ۲۵٫۰۰۰ تا ۳۵٫۰۰۰ یورو است که مختص به درصد جانبازی متقاضیان میباشد.
(جانبازان ۵۰٪ تا سقف ۲۵٫۰۰۰ یورو٬ جانبازان ۷۰٪ تا سقف ۳۰٫۰۰۰ یورو و جانبازان ۷۰٪ ویژه تا سقف ۳۵٫۰۰۰ یورو)
واضح است که هرچند سقف حجم موتور باقی مانده ولی این اختلاف در سقف ارزی واردات که امتیازی ویژه برای جانبازان محسوب میشود سطح و کلاس خودروها را برای واردات به میزان چشمگیری تغییر میدهد.
چه تعداد و چه مدلهایی وارد میشوند؟
آمار واردات خودروهای جانبازی مانند آمار خودروهای عادی دقیق نیست ولی حدود ۳۰٫۰۰۰ واجد شرایط برای سامانهی خودروهای جانبازی حضور داشتند که به احتمال قوی تا به امروز درصد زیادی از واجدین چه از طریق شرکتهای مختلف و چه به صورت شخصی روند واردات خود را انجام دادهاند. البته عدهای هم به طور کلی حوالهی خود را فروختهاند و کل ادامهی کار را به خریدار حواله سپردهاند.
در آخرین اطلاعیه سامانه خودروهای جانبازی ۴۵ مدل مختلف خودرو از ۱۲ برند مطرح دیده میشوند و خودروهایی که تا این لحظه ثبت سفارش شدهاند و یا به احتمال زیاد به زودی با تعداد قابل توجهی ثبت سفارش خواهند شد عبارتند از:
جدول خودروهای جانبازی
قیمت(یورو) | مدل | برند | ردیف |
35,000 | C200 1500cc T | مرسدس بنز | 1 |
35,000 | GLB 1300cc T | مرسدس بنز | 2 |
35,000 | GLA200 1300cc T | مرسدس بنز | 3 |
30,0000 | A180 L 1300c T | مرسدس بنز | 4 |
35,000 | Rav4 2500cc هیبریدی | تویوتا | 5 |
35,000 | هایلندر 2500cc 4wd | تویوتا | 6 |
30,000 | کمری هیبریدی 2500cc | تویوتا | 7 |
30,000 | Rav4 2000cc | تویوتا | 8 |
25,000 | کمری 2000cc | تویوتا | 9 |
25,000 | وایلدلندر 4wd | تویوتا | 10 |
25,000 | ونزا | تویوتا | 11 |
35,000 | 318i 2000cc | BMW | 12 |
35,000 | X2 s drive 2000cc | BMW | 13 |
25,000 | 120i 1500cc | BMW | 14 |
35,000 | سیویک R type 2000cc MT | هوندا | 15 |
30,000 | آکورد هیبریدی 2000cc | هوندا | 16 |
25,000 | CR-V 1500cc T | هوندا | 17 |
25,000 | کولیوس | رنو | 18 |
35,000 | سورنتو 2500cc FWD | کیا | 19 |
30,000 | K8 هیبریدی1600cc | کیا | 20 |
30,000 | ایکس تریل 2500cc 4WD | نیسان | 21 |
30,000 | CX50 2500cc hybrid | مزدا | 22 |
25,000 | CX50 2000cc | مزدا | 23 |
بعد از ورود خودروهای جانبازی چه اتفاقی برای قیمت بازار خودرو میافتد؟
قبل از اینکه به بررسی بازار بعد از ورود خودروهای جانبازی بپردازیم ابتدا باید به این موضوع توجه کنیم که برخی هزینههای واردات این خودروها مانند سود بازرگانی صفر است و این یعنی قیمت تمام شدهی آنها برای وارد کننده(چه شخص چه شرکت) از واردات در حالت عادی ارزانتر تمام میشود.
حال باهم به این سوال جواب میدهیم که اگر حدود ۳۰٫۰۰۰ خودرو با این شرایط وارد بازار شوند چه اتفاقی برای قیمتها پیش میآید؟
قبل از جواب به این سوال به عنوان نمونه این را هم بدانید که رنو کولئوس ۲۰۲۴ که چند روز قبل پلاک ملی دریافت کرد فقط کمی ببشتر از ۲٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان برای مالک خود هزینه برداشت! و این عدد یعنی نصف پول یک کولئوس ۲۰۱۸ کارکرده در بازار! (ثبت سفارشها در هفتهها و ماههای گذشته و با دلار روز پایینتری نسبت به امروز انجام شدهاند)
جواب به سوال قبلی واضح است:
در صورت واردات این تعداد خودروهای جانبازی حتی با در نظر گرفتن سودهای ۱۰۰٪ یا ۲۰۰٪ برای مالکین آنها باز هم بازار خودروهای کارکرده به شدت تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و دچار افت قیمت خواهند شد.
مسلما با ثبت سفارش و ورود بیش از ۳۰۰۰ تویوتا کمری هیبریدی که قیمت تمام شدهی آن کمتر از ۳٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان است بسیاری از خودروهای بین ۳ تا ۶ میلیارد تومان تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و به همین ترتیب هر خودروی جانبازی که تعداد قابل توجهی داشته باشد میتواند رقبای مسن خود را به راحتی با روند کاهش قیمت همراه کند.
source