سکوت اتابک صمت، او را به مجلس کشاند

اتابک در مجلس
اتابک در مجلس

برخلاف دو وزیر صمت دولت سیزدهم، سکان‌دار صمت پزشکیان چندان تحرکی نداشته است. شاید همین عدم دخالت و آشفته تر نشدن اوضاع یک نکته مثبت به شمار بیاید، اما در هر صورت سکوت اتابک صمت او را به مجلس کشاند. آیا این دعوت را باید به منزله پیش زمینه کارت زرد به شمار آورد یا مجلس می خواهد مشکلات را ریشه ای برطرف کند؟


تیگو 8 پلاگین


تیگو 8 پلاگین

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در حالی که، مشکلات ناشی از کمبود و عدم تخصیص ارز و توقف ثبت سفارش ها در ماه های ابتدایی سال این روزها خود را در معوقات و کمبود قطعات نشان داده است، هیچ صدا و راهکاری از سوی وزارت صمت شنیده و دیده نمی شود.

این مسئله در مورد خودروهای برقی به خصوص در کوران آلودگی ها که منجر به تعطیلی تقریباً دو هفته ای کشور شد نیز صادق است. این در حالی است که سال گذشته، علی آبادی پس از تصدی پست وزارت صمت بلافاصله تمام هم و غم خود را معطوف به خودروهای برقی کرد و شخصاً به همراه و معاون اول دولت سیزدهم پیگیر امور بود.

اما در حال حاضر با گذشت نزدیک به ۴ ماه از حضور محمد اتابک در سمت وزارت صمت، چندان تحرکی از سوی آن‌ها دیده نمی شود. در این مدت واردات سرعت گرفته و قیمت محصولات تولید داخل نیز ۳۰ درصد افزایش یافته است، اما این ها اقداماتی بودند که زمینه های آن از دولت قبل آماده شده بود. ضمن این‌که، همچنان هیچ اقدامی در جهت خروج دولت از خودروسازی و خصوصی سازی دیده نمی شود.

این مسائل باعث شده است که مجلس وزیر صمت را برای بررسی وضعیت واردات خودرو، خصوصی‌ سازی و وضعیت فعلی خودروسازی به کمیسیون صنایع و معادن مجلس دعوت کند.

بررسی عرضه خودرو در بورس کالا

موضوعاتی همچون آخرین تحولات صنعت خودرو، خصوصی ‌سازی، عرضه خودرو در بورس کالا، نقش شورای رقابت و سازوکار واردات خودرو از وزیر صمت پیگیری خواهد شد. همچنین ایرادهای سامانه یکپارچه، مشکلات واردات خودرو ناشی از دخالت بانک مرکزی در تأمین ارز و سیاست‌ گذاری وزارت صمت بررسی خواهد شد. یکی دیگر از موضوعاتی که نمایندگان پیگیر آن هستند مسئله عرضه یک برند توسط چندین شرکت است.

پیگیری عرضه یک برند توسط چند شرکت

پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع مجلس در همین رابطه گفت: «یکی از موضوعات مورد پیگیری کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همین مسئله است. اعضای کمیسیون پیام‌ های زیادی از مشتریان در این خصوص دریافت کرده‌اند. برخی از افراد دلسوز در بدنه وزارت صمت نیز نکاتی درباره این موضوع به کمیسیون منتقل و شرکت ‌های رقیب نیز پیام‌ هایی در این زمینه ارسال کردند.

وی همچنین درباره خروج دولت از صنعت خودروسازی می گوید: «دولت یا از خصوصی ‌سازی هراس دارد یا دیگران را نسبت به این موضوع در صنعت خودرو می‌ ترساند.»

البته این‌که دولت می ترسد یا می ترساند دردی از دردهای این صنعت دوا نخواهد کرد. با بدهی و زیان انباشته ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی و افزایش روزانه فاصله ایران با سطح اول خودروسازی جهانی و پررنگ تر شدن حضور شرکت های مطرح در کشورهای همسایه و رقبای منطقه ای، تعلل بیش از این جایز نیست. نه تنها دولت بلکه حاکمیت یک‌بار برای همیشه باید تکلیف خود را با این صنعت روشن کند. در غیر این صورت با اتابک یا بدون او و حضور هر فرد دیگری، اگر قرار باشد در این مسیر حرکت کند، خودروسازی ایران تا ابد به هیچ جا نخواهد رسید.

source

توسط khodrocamp.ir