بسته شدن سقف ارزی برای جلوگیری از تکرار سال 97
محدودیت تخصیص ارز برای واردات خودرو با انتقاد واردکنندگان خودرو مواجه شده است. در این شرایط به نظر می رسد بسته شدن سقف ارزی برای جلوگیری از تکرار اتفاقات سال ۹۷ صورت گرفته باشد. شاید محدودیت ارزی و جلوگیری از انحصار نیز بیربط نباشد، اما مانند سال های پیش از تحریم، دیگر بدون ثبت سفارش خودرویی فروخته نخواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، واردات خودرو به کشور به تازگی با برخی محدودیت ها و دستورالعمل ها همراه شده است. اواخر ماه گذشته بود که اعلام شد از این پس ارز واردات خودرو ابتدا به شرکت هایی تعلق می گیرد که خودروی ارزان تر وارد کنند. یعنی اگر دو شرکت یک محصول از یک برند را وارد می کنند، ارز به شرکتی تخصیص پیدا می کند که آن خودرو را ارزان تر خریداری کرده باشد. اخیراً نیز بانک مرکزی برای واردات سقف ارزی قرار داده است.
در همین رابطه، مشاور انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به مانع جدید بانک مرکزی بر سر راه واردات خودرو، نسبت به بسته شدن سقف ارزی واردکنندگان خودرو انتقاد کرد گفت: «این موضوع در تئوری ربطی به سازمان توسعه تجارت ندارد و به بانک مرکزی برمیگردد، اما در عمل و نتیجه نهایی این موضوع عدم ثبت سفارش خودروست که اکثر فعالان واردات خودرو با آن مواجه شدهاند.»
مهدی دادفر توضیح داد: «برای هر شرکت واردکننده خودرو یک سقف ارزی تعیین شده و به نوعی بودجه واردات خودرو تقسیم و تخصیص شده است.»
وی اضافه کرد: «مثلاً اگر شرکتی تا ۱۰ میلیون دلار امکان واردات خودرو داشته باشد و ثبت سفارش انجام داده باشد، تا زمانی که خودروهای ثبت سفارش شده را وارد نکند، تسویه حساب انجام ندهد و تعهداتش را ایفا نکند، با این پیام که سقف اعتباری شما به اتمام رسیده و پرونده فعلی قابل پشتیبانی است مواجه میشود و قادر به ثبت سفارش جدید نخواهد بود.»
مشاور انجمن واردکنندگان خودرو گفت: «شرکتهایی که از سقف اعتبار خود استفاده نکردهاند، میتوانند خودرو ثبت سفارش کنند، اما در حال حاضر، شرکتهای فعال واردکننده خودرو با این محدودیت برای واردات خودرو مواجه هستند.»
در این شرایط از یک منظر این موضوع می تواند مانع از افزایش حجم واردات و همچنین به عنوان یک سرعتگیر در مسیر بسیاری از شرکت های فعال تر عمل کند. شرکت هایی که برخی از آنها نیز تا امروز پیشتاز بوده و بیشترین حجم واردات خودرو را به خود اختصاص داده اند.
اما از منظر دیگر به رغم اینکه نباید محدودیت در مسیر واردات وجود داشته باشد، باید به ایجاد تعهدات معوق و تکرار حوادث سال ۹۷ نیز توجه داشت. هنوز هم بسیاری از حوالهداران آن سال ها نه تعیین تکلیف و نه موفق به خرید خودرو شده اند. ضمن اینکه با پولی که آن سال ها پیش خرید کرده بودند، الان موتورسیکلت هم نمی توانند بخرند.
بنابراین شاید مشاور انجمن واردکنندگان نسبت به بسته شدن سقف ارزی انتقاد کرده است، اما در مقابل، دولت هم باید مقابل پیش فروش و یا در واقع خالی فروشی ها باشد. ضمن اینکه شرکت ها باید ابتدا ایفای تعهد کرده و بعد از آن دوباره نسبت به دریافت ارز اقدام کنند، بنابراین باید زمینه افزایش سرعت در ترخیص نیز فراهم شود.
در هر صورت شاید بسته شدن سقف ارزی برای برخی شرکت های واردکننده ناخوشایند بوده و مانع از افزایش فعالیت های آنان شود، اما همین مسئله می تواند مانع از تکرار اتفاقات سال ۹۷ و بلاتکلیفی مردم و صد البته پیش فروش و خالی فروشی ها شود.
ارز واردات خودرو واردات خودرو واردکنندگان خودرو
source