پاسخ واردکنندگان به مدیر پروژه واردات: خودروی برقی نیازی به سامانه ندارد!

راند دوم فروش خودروهای برقی خارج از سامانه
راند دوم فروش خودروهای برقی خارج از سامانه

انجمن واردکنندگان خودرو پس از اظهارات مدیر طرح واردات خودرو مبنی بر ممنوعیت فروش خودروهای برقی خارج از سامانه، طی نامه ای پاسخ ضیغمی را داده و با اشاره به مصوبه شواری رقابت کار خود را قانونی دانسته است. با این پاسخ به نظر می رسد زنگ راند دوم فروش خودروهای برقی خارج از سامانه به صدا درآمده است.


تیگو 8 پلاگین


تیگو 8 پلاگین

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، انجمن واردکنندگان خودرو در پی اظهارنظر مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت فروش خودروهای برقی خارج از سامانه طی نامه ای اقدام به پاسخ کرده است.

فروش خارج از سامانه غیرقانونی است

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت با اشاره به فروش خارج از سامانه برخی خودروهای وارداتی تأکید کرده بود: «هر گونه فروش خودروهای وارداتی و خودروهای برقی خارج از سامانه یا حتا واردات خودرو بدون ثبت سفارش، غیر قانونی است.»

مهدی ضیغمی اعلام کرده بود: «اخیراً برخی واردکنندگان در تعداد بالا از طریق شبکه نمایندگی‌های خود مشغول به ثبت‌نام و دریافت وجه علی‌الحساب از متقاضیان هستند. متأسفانه برخی شرکت‌ها بدون ثبت سفارش با تخصیص ارز اقدام به پیش فروش یا فروش قطعی خودرو می‌کنند که باید به سرعت از این موضوع جلوگیری شود.»

ممنوعیت فروش خودروهای برقی

وی افزوده بود: «این درحالی‌ست که هر گونه فروش خودروهای وارداتی و خودروهای برقی خارج از سامانه یا حتا واردات خودرو بدون ثبت سفارش، غیر قانونی است؛ بر این اساس ضروری است که مشتریان پیش از ثبت‌نام، از شرکت‌های عرضه کننده درخواست رؤیت «مجوز عرضه از سوی وزارت صمت» کنند، چراکه در غیر این صورت این فروش غیر قانونی بوده و تبعات آن بر عهده مشتریان است. ضمن این‌که هر شرکتی که این اقدام را انجام دهد باید منتظر عواقب حقوقی و کیفری باشد.»

بازگشت به مشکلات سال ۱۳۹۷

ضیغمی تصریح کرده بود: «مردم باید بدانند که اگر به هر علتی واردات مجدداً بسته شود، چون این خودروها ثبت سفارش و پشتوانه نداشته‌اند، قطعاً برای دریافت وجوه پرداخت شده به شرکت‌ها همچون سال ۱۳۹۷ دچار مشکلات بسیاری خواهند شد. در حقیقت، فروش خارج از شبکه به صورت وسیع و پیش فروش بدون اخذ مجوز از وزارت صمت غیر قانونی است و منجر به اتفاقات سال ۱۳۹۷ خواهد شد.»

در پی انتشار این خبر، انجمن واردکنندگان خودرو نیز در پاسخ، طی نامه ای به ضیغمی، به مصوبات قانونی استناد و از او خواسته است که به قانون عمل کند.

متن نامه انجمن واردکنندگان خودرو به ضیغمی

«جناب آقای ضیغمی

نماینده محترم تام الاختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه واردات خودرو

موضوع : عطف توجه به مصوبه شماره ۶۵۹ شورای رقابت

با سلام و احترام؛

همان‌گونه که مستحضرید مصوبه شماره ۵۴۳ شورای رقابت ناظر بر وضعیت انحصاری بازار خودروی سواری در کشور و براساس بالا بودن شاخص های تمرکز، تقاضای انباشته در بازار، ممنوعیت انحصاری یا محدودیت واردات طی سال های اخیر؛ پایین بودن قدرت انتخاب مصرف کنندگان؛ برخی احکام قانونی همچون ماده ۱۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۲۴/۷/۱۴۰۰؛ بند (ف) تبصره (۷) قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور و تبصره ۵ قانون اصلاح ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۹/۹/۱۴۰۱، بوده است که وضعیت انحصاری این بازار را شدیدتر ساخته بود، صادر گردید و پس از آن در جلسه ۶۵۹ شواری رقابت ضمن دریافت نظرات مشورتی و پیشنهادات در کارگروه خودرو، به استناد بند ۵ از ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و با توجه به مفاد ماده ۲ و ماده ۷ قانون ساماندهی صنعت خودرو، در جلسه شماره ۵۴۳ مورخ ۱۱/۱۱/۱۴۰۱ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را به شریح ذیل تصویب نمود:

“اعضای شورا به اتفاق آرا تصویب نمودند که خودروهای برقی از شمولیت دستورالعمل بازار خودروهای سواری مصوبه ۵۴۳ و اصلاحات بعدی آن خارج گردد.”

لذا از آن‌جایی‌که عرضه خودروهای برقی و برقی هیبریدی در سامانه عرضه خودرو در تضاد با مصوبه ۶۵۹ شواری رقابت است تقاضا دارد نسبت به اجرای مفاد قانون اهتمام بیش‌تری صورت پذیرد.

هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو ایران»

البته هنوز وزارت صمت واکنشی به این نامه نداشته است و مشخص نیست کدام طرف درست می گوید؛ مدیر طرح پروژه واردات خودرو یا انجمن واردکنندگان خودرو؟

source

توسط khodrocamp.ir