بازی جدید دلال‌ها با خریداران و واردکنندگان؛ تشکیل گروه فشار

واردات خودرو
واردات خودرو

کمبود وعدم تخصیص به موقع ارز علاوه براینکه برخی واردکنندگان و تولیدکنندگان با چالش معوقات مواجه شده‌اند، آن‌ها را وارد بازی جدیدی کرده است که دلال‌ها با فریب خریداران به وجود آورده‌اند. می‌توان گفت که دلال‌ها به گروه‌های فشار بدل شده‌اند. نظر می‌رسد تا پیش ازشدت گرفتن این بازی نهاد‌های نظارتی باید به موضوع ورود کنند.


تیگو 8 پلاگین


تیگو 8 پلاگین

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، برخلاف سرعت گرفتن روند واردات و تحویل‌ها، هنوز بسیاری از شرکت‌ها به دلیل مشکلات ارزی به خصوص در اوایل سال جاری موفق به تحویل به موقع خودرو‌های وارداتی نشده‌اند.

این گروه از فعالان واردات، به همین دلیل در حال حاضر به درستی نمی‌توانند تعهدات خود را ایفا کنند. این در حالی است که سرعت گرفتن روند تسریع واردات و ترخیص خودرو‌های صفرکیلومتر نشان از بهبود اوضاع و به نوعی روی ریل افتادن واردات را دارد.

با این وجود افزایش فشار دلالان باعث به وجود آمده چالش جدید برای برخی شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده شده است.

به بیان دیگر از جمله چالش‌های جدید خودرؤسازان و واردکنندگان خودرو به کشوررا می‌توان تشکیل گروه‌های فشار دلالی دانست.

 این گروه‌های فشار در واقع به این دلیل تشکیل شده‌اند که همه خودرؤسازان و واردکنندگان به سبب عدم اختصاص ارز به موقع و چالش‌های ترخیص محصولات و قطعات از گمرکات کشور، تعهد‌های معوقی دارند که موجب نارضایتی خریداران شده است.

البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که بخش عمده‌ای ازاین دلال‌ها افرادی هستند که خودرو‌های ثبت نامی بسیارزیادی با کد‌های ملی دوستان و آشنایان دارند.

این افراد یا شبکه‌های اجتماعی اقدام به تشکیل گروه می‌کنند یا وارد گروه‌های مجازی خریداران محصولات برند‌های مختلف شده و با جوسازی و انتشار شایعات مختلف خریداران را عصبی می‌کنند.

آن‌ها در مرحله بعدی با توجه به جو ایجاد شد به اعضای گروه پیشنهاد می‌دهند که باید نمایندگانی از طرف آن‌ها انتخاب و با شرکت‌ها مذاکره کنند. دراین گیرودار البته خودشان را نیز کاندیدای نمایندگی گروه کرده

خریداران و مصرف کنندگان واقعی مظلوم هم فکر می‌کنند که نماینده آن‌ها با خودرؤساز و واردکننده به جلسه نشسته تا در مورد حل مشکل آن‌ها سخن بگوید، اما واقعیت اینجاست که نماینده (دلال چند ثبت نامی ) تنها برای تحویل گرفتن خودرو‌های خود چانه زنی می‌کند و حتی به کارکنان آن شرکت پیشنهاد رشوه هم می‌دهد تا هر چه زودتر خودرو‌های خود را تحویل بگیرد.

در شرایطی که خودرؤسازان و واردکنندگان در مسیر فعالیت خود باید تاوان عدم تخصیص به موقع ارز و رفع مشکلات واردات را می‌دهند، حالا در صورت عدم همکاری با نمایندگان خیالی از سوی دلال‌ها تعدید می‌شوند که اگر خودرو‌های آن‌ها را تحویل ندهند، خریداران را با تهییج کردن از طریق گروه‌های مجازی جلوی وزارت صمت و آن شرکت می‌کشانند.

البته تحویل به موقع و ایفای تعهدات وظیفه قانونی شرکت‌های فعال در بازار خودرواست. تولید و واردکننده هم فرقی نمی‌کند. اما در مقابل متولیان امر باید بدانند که دلیل بروز چنین اتفاقی چیست و همچنین با شناسایی خریداران واقعی و دلال‌ها مانع از ایجاد اختلاف و تنش میان خریداران و شرکت‌ها و همچنین بروز شایعات و تنش در بازار خودرو شوند.

source

توسط khodrocamp.ir