هوندا و نیسان ادغام می‌شوند

خبرها حاکی از آن است که مدیران هوندا و نیسان در آخرین گفت‌وگوهای خود، ادغام این دو شرکت را در دستور کار قرار داده‌اند.


تیگو 8 پلاگین


تیگو 8 پلاگین

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بر اساس گزارش‌های منتشر شده در روز سه‌شنبه از سوی یک روزنامه ژاپنی، شرکت‌های خودروسازی هوندا و نیسان به‌زودی مذاکرات رسمی ادغام خود را آغاز خواهند کرد. طبق این گزارش، در صورت موفقیت‌آمیز بودن این ادغام، ممکن است میتسوبیشی نیز به‌عنوان شریک در این همکاری سه‌جانبه وارد شود.

در سال ۲۰۲۳، مجموع فروش این دو خودروساز ژاپنی به بیش از هشت میلیون خودرو رسید. در صورت ادغام این دو شرکت، مجموعه جدید به‌عنوان سومین خودروساز بزرگ جهان از نظر حجم فروش شناخته خواهد شد. شرکت‌های تویوتا و گروه فولکس‌واگن به‌ترتیب با فروش ۱۱.۲ میلیون و ۹.۲ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۳، در جایگاه‌های اول و دوم قرار دارند.

طبق گزارش‌ها، هوندا و نیسان به‌زودی یک توافق‌نامه‌ تفاهم (MOU) را امضا خواهند کرد و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، خودروسازان ادغامی تحت یک شرکت هلدینگ فعالیت خواهند کرد.

همکاری‌های پیشین و روابط موجود

شرکت‌های هوندا و نیسان پیش از این نیز روابط نزدیکی داشته‌اند و از ماه مارس سال جاری همکاری‌های مشترکی در زمینه توسعه خودروهای الکتریکی (EV) و نرم‌افزارها آغاز کرده‌اند. شرکت میتسوبیشی نیز در ماه اوت به این همکاری پیوسته است. نیسان هم‌اکنون ۳۴ درصد از سهام میتسوبیشی را در اختیار دارد و این دو شرکت همچنین از پلتفرم‌ها و فناوری‌های مشترک خود در قالب اتحاد فعلی بهره می‌برند که شامل رنو نیز می‌شود. علاوه بر این، میتسوبیشی در گذشته نیز با هوندا همکاری‌هایی داشته است، از جمله در زمینه اجاره باتری خودروهای الکتریکی از طریق یک شرکت مشترک به نام “آلتنا”.

هدف از ادغام، کاهش هزینه‌ها و رقابت در بازار خودروهای الکتریکی

خودروسازان ژاپنی در تلاش هستند تا با کاهش هزینه‌ها و افزایش رقابت‌پذیری در بازار جهانی، به‌ویژه در زمینه خودروهای الکتریکی، با رقبای بین‌المللی خود، به‌ویژه رقبای چینی، رقابت کنند. چینی‌ها در سال گذشته توانستند ژاپن را پشت سر گذاشته و به بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شوند.

در این میان نیسان با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. این خودروساز در ماه اکتبر اعلام کرد که قصد دارد حدود ۹ هزار نفر از کارکنان خود را اخراج کند که معادل ۶.۷ درصد از نیروی کار جهانی آن است. علاوه بر این، نیسان قصد دارد ظرفیت تولید خود را به میزان ۲۰ درصد کاهش دهد تا بتواند با کاهش فروش خود، به‌ویژه در ایالات متحده و چین، مقابله کند. همچنین، روزنامه فایننشال تایمز در ماه نوامبر گزارشی منتشر کرد که در آن به نقل از یک منبع داخلی گفته شده است که نیسان تنها حدود ۱۲ تا ۱۴ ماه فرصت دارد تا بقا خود را تضمین کند.

ادغام در صنعت خودروسازی ژاپن و تلاش برای بقا

ادغام‌های اخیر در صنعت خودروسازی ژاپن نشان‌دهنده تلاش این شرکت‌ها برای هم‌افزایی در برابر چالش‌های جهانی است. در ماه مه گذشته، تویوتا، مزدا و سوبارو نیز اعلام کردند که در زمینه موتورهای احتراق داخلی با یکدیگر همکاری خواهند کرد. این نوع همکاری‌ها در صنعت خودروسازی ژاپن برای کاهش هزینه‌ها و افزایش رقابت‌پذیری در مقابل رقبای جهانی، به‌ویژه چین و اروپا، ضروری به نظر می‌رسد.

در نتیجه، مذاکرات احتمالی ادغام میان هوندا و نیسان می‌تواند نقطه عطفی در صنعت خودروسازی ژاپن باشد. اگر این ادغام به نتیجه برسد، این دو شرکت با استفاده از منابع مشترک خود قادر خواهند بود تا در دنیای رقابتی امروز، به‌ویژه در زمینه تولید خودروهای الکتریکی، موقعیت خود را تقویت کنند و در برابر تهدیدهای جهانی مقاوم‌تر شوند. این اتحاد همچنین می‌تواند زمینه‌ساز رشد و توسعه پایدار در صنعت خودروسازی ژاپن باشد.

source

توسط khodrocamp.ir