تویوتا هایس؛ همه چیز درباره ون جذاب ژاپنی

تویوتا هایس
تویوتا هایس

تویوتا هایس یکی از تولیدات مهم تویوتا بوده که در دسته ون ها قرار میگیرد. این خودرو درست مشابه دیگر محصولات تویوتا به جان سختی و کیفیت بالا مشهور بوده و بسیار محبوب است.


تیگو 8 پلاگین


تیگو 8 پلاگین

تویوتا هایس یکی از تولیدات مهم تویوتا بوده که در دسته ون ها قرار میگیرد. این خودرو درست مشابه دیگر محصولات تویوتا به جان سختی و کیفیت بالا مشهور بوده و بسیار محبوب است. 

هایس یکی از شاخص ترین ون ها در سراسر دنیاست. خودروهای مقرون به صرفه و جان سخت از تویوتا که سال هاست بر روی خط تولید این برند ژاپنی بزرگ حضور داشته و نسل های مختلفی از آن تا کنون وارد بازار شده است. 

تویوتا هایس (HiAce) که البته نام صحیح آن های ایس (Hi Ace) بوده اما حالا دیگر به هایس رواج پیدا کرده در ایران هم حضور پررنگی داشته و همانند دیگر محصولات تویوتا در ایران مردم روی خوشی به آن نشان داده و می دهند. یکی از نقاط قوت هایس تویوتا، ایجاد کاربری های مختلف بر روی آن بوده و همین مورد سبب شده تا نه تنها مردم بلکه ارگان ها نیز به سراغ این ون ژاپنی بروند. 

هایس اکنون به قدری محبوب و معروف شده که سالانه بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه از آن به فروش می رسد. در ادامه نگاهی به تاریخچه و سرگذشت این ون محبوب و جذاب ژاپنی خواهیم انداخت. 

نسل اول تویوتا هایس (۱۹۶۷) 

ون تویوتا هایس اولین بار به طور رسمی در سال ۱۹۶۷ رونمایی شد. البته چند سال قبل از رونمایی، تویوتا محصول جدیدی را روانه بازار کرد که بعد در سال ۱۹۶۷ میلادی با ایجاد برخی تغییرات آن را به عنوان نسل اول هایس روانه میدان کرد. 

نسل اول تویوتا هایس از نظر طراحی ظاهری بسیار شبیه به ون های اروپایی مانند فولکس واگن ترانسپورتر بود. چراغ های گرد البته به صورت دوتایی و یک حالت بدنه جعبه‌ای شکل. هایس ابتدا به خاطر خدمت در ادارات پست به شهرت دست پیدا کرد اما رفته رفته مردم هم به سراغش آمدند. 

نسل اول تویوتا هایس در بخش فنی به یک موتور ۱.۶ لیتری دیزلی مجهز شده بود که بازه های قدرتی آن از حدود ۷۰ اسب بخار تا ۸۰ اسب بخار بود. این موتور درست مشابه دیگر پیشرانه های تویوتا به علت کیفیت بالا و استهلاک بسیار پایین بر روی هایس باعث شد تا ون تازه متولد شده تویوتا خیلی زود بر سر زبانها افتد. 

نسل دوم تویوتا هایس (۱۹۷۷)

دومین نسل از ون جدید تویوتا در سال ۱۹۷۷ رونمایی و به بازار عرضه شد. این نسل همچنان همان حالت جعبه‌ای شکل نسل قبل را داشت اما این بار کشیده تر از قبل شده و همچنین کمی چهره آن هم کمی تغییر کرد که البته بیشتر از قبل شبیه به رقیب آلمانی‌اش شد. 

کشیده تر شدن این نسل تویوتا هایس سبب شد تا فضای داخلی افزایش پیدا کرده و به همین خاطر ظرفیت صندلی های آن هم بیشتر شود. همین بیشتر شدن ظرفیت نفرات در هایس سبب شد تا این محصول بیشتر بین مردم جا افتاده و از آن استقبال شود. 

هایس نسل دوم به صورت رسمی اولین نسخه هایی از هایس بود که وارد ایران شد و تیراژ بالایی از آن در ایران به فروش رسید. هنوز هم مدل های مختلفی از این نسل تویوتا هایس در ایران حضور داشته و با قدرت در حال خدمت رسانی است. 

هایس نسل دو‌ در بخش فنی حالا قدرتمندتر از قبل شده و به یک قلب تپنده ۲.۲ لیتری مجهز شده بود که تنها به صورت بنزینی تولید می شد. ظرفیت نفرات در این نسل از هایس از ۸ نفر به ۱۵ نفر افزایش پیدا کرده بود که عددی قابل توجه و عالی برای یک ون در این کلاس محسوب می شد. 

نسل سوم تویوتا هایس (۱۹۸۲)

تویوتا هایس در سال ۱۹۸۲ به ایستگاه سوم خود رسید و حالا این بار بر خلاف قبل یک پوست اندازی بزرگ را تجربه می کرد. طراحی ظاهری این نسل از هایس به روز تر از قبل شده و حالا دیگر خود هایس ظاهری مختص به خود را داشت. 

چراغ های مستطیلی جفتی الهام گرفته از خودروهای آمریکایی قلدر در آن زمان به همراه جلوپنجره کشیده شاخصه های ظاهری این نسل محسوب می شدند. 

این نسل تویوتا هایس از نظر کابین هم دچار تغییرات مختلفی شد که البته بیشتر مربوط به داشبورد و تریم داخلی می شدند. ابعاد هایس نسل سوم اما از نظر طولی تفا‌تی با نسل قبل نکرده بود اما ارتفاع خودرو کمی بیشتر از قبل شده بود و همین مورد سبب می شد تا فضا برای رفت و آمد داخلی بیشتر شود. در بخش فنی اما هایس سوم تفاوتی با نسل قبلی خود نکرد. 

نسل چهارم تویوتا هایس (۱۹۸۹)

تویوتا پس از عرضه نسل سوم هایس با شرایط متفاوتی نسبت به قبل مواجه شد. آن نسل هایس چندان نتوانست موفقیت نسل های پیشین خود را تجربه کند و همین مورد سبب شد تا تویوتا سریعا نسل چهارم را در سال ۱۹۸۹ میلادی معرفی کند. 

طراحی نسل چهارم هایس در اوج مهندسی ژاپنی ها اتفاق افتاده و تمام بخش های طراحی خودرو، از عرض و طول و ارتفاع گرفته تا ارگونومی داخلی همگی در بهترین حالت ممکن تا آن زمان اتفاق افتادند. ضمن اینکه ظرفیت سرنشین های آن هم همان ۱۵ نفر بود اما در وضعیتی بهتر و راحت تر.

هایس نسل چهار در بخش فنی هم دستخوش تغییرات زیادی شد. قلب تپنده این ون ابتدا از نوع ۲ لیتری بنزینی بود و پس از چند سال موتورهای ۲.۴ لیتری و ۳ لیتری برای آن معرفی شد. استقبال از این نسل هایس به قدری بود که تویوتا تولید آن را تنها با ایجاد برخی فیس لیفت ها تا سال ۲۰۰۴ ادامه داد. 

نسل پنجم تویوتا هایس (۲۰۰۵) 

تویوتا پس از موفقیت نسل چهارم باید محصولی را جایگزین آن می کرد که از همه نظر برتری داشته باشد تا بتواند همچنان راه موفقیت آمیز هایس را ادامه دهد. پنجمین نسل هایس دقیقا همین موارد را داشت. محصولی که در سال ۲۰۰۵ رسما وارد بازارهای جهانی شد و خیلی زود سهم فروش تویوتا را چند برابر کرد. 

هایس نسل پنجم از نظر طراحی ظاهری کاملا نسبت به قبل متفاوت شده و چهره‌ای مدرن را به خود گرفته بود. از نظر ابعاد بدنه تویوتا چندان تغییری را در این نسل ایجاد نکرد اما همچنان ارگونومی کابین را افزایش داد و داشبورد را هم در بهترین حالت ممکن طراحی کرد. 

پنجمین نسل تویوتا هایس در بخش فنی میزبان یک پیشرانه ۲.۵ لیتر بنزینی بود که قدرت و گشتاور خوبی را برای خودرویی در این حجم و ابعاد تولید می کرد. البته که تیپ های دیگری هم از این ون جذاب تولید شد که موتورهای دیگری را هم داشتند که بیشترین آنها پیشرانه‌تی ۳ لیتری بود. 

نسل ششم تویوتا هایس (۲۰۱۹)

به فواصل تولد نسل های سوم به بعد هایس که نگاهی بیندازید کاملا متوجه خواهید شد که این محصول چقدر پر فروش و پرطرفدار تر از قبل شده بود و چه چیزی برای تویوتا از این بهتر. سرانجام در سال ۲۰۱۹ تویوتا هایس را به ایستگاه ششم رساند تا همچنان بازار ون های دنیا را با یک رقیب قدر قدرت و بزرگ تهدید کند. 

نسل جدید هایس ظاهری بسیار جذاب و خشمگین پیدا کرده و دیگر خبری از طراحی های ساده در آن دیده نمی شد. ضمن اینکه در بخش داخلی هم این ون تازه نفس بسیار مدرن تر از قبل شده و کاملا از یک خودروی اقتصادی و ارزان جدا شده است. فضای کابین اما چندان نسبت به قبل متفاوت نشده که البته همچنان راحت و جادار است. 

هایس نسل شش در بخش فنی برای اولین بار میزبان پیشرانه هایی توربوشارژ بود. دو قلب تپنده ۲.۸ و ۳.۵ لیتر برای نشل جدید این ون ژاپنی قابل سفارش است که کاملا پاسخگوی نیاز آن است. ضمن اینکه جعبه دنده های دستی و اتوماتیک ۶ سرعته نیز برای این نسل وجود دارند. همچنان نسخه مسافری این ون ظرفیت ۱۵ نفری را به همراه دارد که در میان رقبا نکته‌ای مثبت است. 

source

توسط khodrocamp.ir