برنامه اعمال عوارض آزاد راهی به صورت پیمایشی

رئیس سازمان راهداری کشور اخیراً در یک نشست خبری به مسائل مربوط به آزادراه‌های دولتی و تخصیص سوخت به ناوگان باری اشاره کرده و نکات مهمی را مطرح کرد. در این مقاله به بررسی این مباحث و تأثیر آن بر وضعیت جاده‌ها و توانایی کامیون‌داران در جابه‌جایی بار می‌پردازیم.

عوارض جدید آزادراه‌های دولتی

رضا اکبری، رئیس سازمان راهداری، اعلام کرده است که عوارض جدید برای ۵ آزادراه دولتی تصویب شده است. وی به این نکته اشاره کرد که این عوارض نباید به صورت ثابت در طول آزادراه‌ها تعیین شوند؛ بلکه باید بر اساس پیمایش (مسافت طی شده) محاسبه شوند. این تغییر به منظور ایجاد عدالت و کاهش هزینه‌های اضافی برای رانندگان صورت می‌گیرد.

  • دلیل افزایش نرخ عوارض: اکبری توضیح داد که از ۵ سال پیش نرخ عوارض این آزادراه‌ها افزایش نیافته و درآمد حاصل از آن‌ها کفاف نگهداری و تعمیرات را نمی‌دهد. بنابراین افزایش عوارض مورد درخواست قرار گرفت.
  • تاریخ اجرای عوارض جدید: این عوارض جدید از ابتدای بهمن‌ماه اجرایی خواهد شد.

تخصیص سوخت به ناوگان باری

اکبری اشاره کرد که تخصیص سوخت به کامیون‌ها چندین سال است که بر اساس پیمایش انجام می‌شود. در حال حاضر تصمیم بر این است که تخصیص سوخت از مبدا شروع شود:

  • نحوه تخصیص: کامیون‌هایی که بارگیری می‌کنند، باید مبدا و مقصد خود را در زمان صدور بارنامه مشخص کنند. سپس این مسیر روی نقشه پیاده‌سازی شده و جایگاه‌های سوخت در مسیر به رانندگان اعلام خواهد شد.
  • مزایای این طرح: اکبری تأکید کرد که این برنامه می‌تواند از قاچاق سوخت جلوگیری کرده و رصد بار را نیز امکان‌پذیر کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که در روزهای ابتدایی اجرایی شدن این طرح، اختلالات و ایراداتی وجود داشت که اکنون رفع شده است.

نگاهی به آینده

رئیس سازمان راهداری بر این نکته تأکید کرد که باید از جان مردم حفاظت شود و با افزایش نرخ عوارض و بهبود زیرساخت‌های جاده‌ای، ایمنی جاده‌ها افزایش یابد. اکبری توضیح داد که کارکرد آزادراه‌ها باید به گونه‌ای باشد که نه تنها هزینه‌های اضافی را کاهش دهد، بلکه به ایمنی و راحتی رانندگان نیز کمک کند.

در خصوص بومی‌گرایی در جابه‌جایی بار، اکبری به شدت با این رویه مخالفت کرد و گفت که این امر می‌تواند به کاهش درآمد رانندگان و افزایش مصرف سوخت منجر شود.

source

توسط khodrocamp.ir