ورق خودروهایی که با یک صافکاری پاره می‌ شوند

در حالی که خودروسازان، وزارت صنعت، معدن و تجارت (وزارت صمت) و سازمان ملی استاندارد به طور شفاف درباره استانداردهای بدنه خودروهای ایرانی و ارتباط آن با آمار بالای کشته‌ها در تصادفات صحبت نمی‌کنند، بررسی‌ها نشان می‌دهد که کیفیت ورق‌های استفاده شده در خودروهای تولید شده به ویژه در سال‌های اخیر مشکلات اساسی دارد.

آمار تصادفات جاده‌ای

تصادفات جاده‌ای سالانه جان بسیاری از هموطنان را می‌گیرند و خسارت‌های مالی و جانی زیادی به جا می‌گذارند. براساس آمار رسمی، در سال گذشته بیش از ۱۷ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای کشته شدند که حدود ۵۰ درصد این آمار مربوط به سرنشینان خودروهاست.

دلایل بالا بودن این آمار را می‌توان به عوامل مختلفی مانند خطای انسانی و کیفیت جاده‌ها نسبت داد. اما سوال مهم این است که چرا آمار مرگ و میر سرنشینان خودروها اینقدر بالاست؟

نقش خودروهای بی‌کیفیت

نگاهی که از سوی مسئولان پلیس و کارشناسان درباره این موضوع وجود دارد، بر این باور است که کیفیت پایین و غیراستاندارد بودن خودروها، به ویژه بدنه آنها، یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در تصادفات است. در واقع، به ادعای این کارشناسان، بدنه‌های بی‌کیفیت نمی‌توانند جان سرنشینان را در زمان تصادف محافظت کنند.

با این حال، خودروسازان بر این عقیده‌اند که ایمنی سرنشینان برای آنها اهمیت دارد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهند که در تصادفات، این ایمنی به خوبی نشان داده نمی‌شود و عدم کیفیت بدنه خودروها به افزایش آسیب‌دیدگی سرنشینان منجر می‌شود.

پرسش و پاسخ با دستگاه‌های مرتبط

خبرگزاری‌ها در گزارشی درباره کیفیت بدنه خودروهای ایرانی ۱۴ سوال کلیدی از دستگاه‌های مرتبط مانند فولاد مبارکه، خودروسازان، وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد پرسیدند. هدف این است که تعیین کنید آیا ادعای پلیس مبنی بر بی‌کیفیتی بدنه خودروها، به‌عنوان علت اصلی آمار بالای مرگ‌های ناشی از تصادفات قابل قبول است یا خیر.

در فرآیند تولید خودرو، مشخصات و استانداردهای ورق‌های فولادی بسیار مهم است. اگر چه خودروسازان به استفاده از ورق‌های با مشخصات مناسب اشاره می‌کنند، اما به نظر می‌رسد که کیفیت این ورق‌ها در عمل پایین‌تر از آن چیزی باشد که باید باشد.

چالش‌های کیفیت بدنه

  • عدم وجود استاندارد مشخص:باوجود نیاز به استفاده از ورق و آلیاژهای خاص برای تولید بدنه خودرو، تا کنون استاندارد مشخصی برای این موضوع در ایران تعریف نشده است. خودروسازان بر اساس شاخص‌های خود ورق‌های فولادی را انتخاب می‌کنند و نظارتی بر کیفیت آنها وجود ندارد.
  • کاهش کیفیت در مراحل طراحی:در فرآیند طراحی و تولید خودرو، به نظر می‌رسد که کیفیت مصالح مورد استفاده و دقت در مراحل جوشکاری و نصب به حد کافی نیست. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که خودروها بعد از یک تصادف ساده، به سادگی آسیب می‌بینند و نیاز به تعمیرات جدی دارند.

مشکلات تعمیرات خودرو

وقتی به تعمیرگاه‌ها مراجعه می‌کنیم، با تعداد زیادی خودرو مواجه می‌شویم که حتی با برخوردی سطحی دچار آسیب‌های جدی می‌شوند. این وضعیت نشان‌دهنده ضعف کیفیت بدنه خودروهاست و تعمیرکاران اغلب مجبور به استفاده از جوشکاری‌های غیرتخصصی هستند که خود یک عامل خطر در تصادفات بیشتر می‌شود.

فرهاد کشانی، رئیس اتحادیه صافکاران، در این باره تأکید می‌کند که ورق‌های مورد استفاده در خودروها معمولاً ضخامت کافی را ندارند و به همین دلیل به سادگی در تصادفات آسیب می‌بینند.

تأثیرات منفی بر ایمنی

با توجه به شرایط کنونی، مصرف‌کنندگانی که خودروهای داخلی خریداری می‌کنند، با دو چالش اساسی روبرو هستند:

  • کیفیت پایین قطعات:بسیاری از قطعات به کار رفته در خودروها از کیفیت چندان مطلوبی برخوردار نیستند و در برخی موارد حتی جنس آنها درجه پایین یا غیراصلی است.
  • هزینه‌های بالا برای تعمیرات:وقتی خودروهای جدید دچار مشکل می‌شوند، دارندگان آنها مجبورهستند هزینه‌ بالایی را برای تعمیرات پرداخت کنند.

نتیجه‌گیری

در نهایت، به نظر می‌رسد که بهبود کیفیت خودروهای ایرانی نیازمند تعامل و همکاری بیشتر از سوی خودروسازان، دولت و نهادهای نظارتی است. تا زمانی که این همفکری برای حل مشکلات وجود نداشته باشد، وضعیت خودروها و آمار تصادفات بدین شکل ادامه خواهد یافت. این مسئله نه تنها ایمنی سرنشینان را تهدید می‌کند، بلکه بار مالی سنگینی را نیز بر دوش مصرف‌کنندگان می‌گذارد. ریشه‌های این مشکلات باید به طور جدی بررسی شوند تا به ناامنی در جاده‌ها و افزایش تلفات جانی پایان داده شود.

تسنیم

source

توسط khodrocamp.ir