پنج مدل از سریع ترین موتورسیکلت های هشت سیلندر جهان

سریع ترین موتورسیکلت های هشت سیلندر جهان
سریع ترین موتورسیکلت های هشت سیلندر جهان

موتورسیکلت‌های اولیه مانند دایملر Reitwagen و هارلی دیویدسون مدل ۱ اساساً شاسی یک دوچرخه‌ بودند که یک موتور یک‌سیلندر به آن‌ها متصل شده بود.


تیگو 8 پلاگین


تیگو 8 پلاگین

در بیش از یک قرن گذشته از زمان ساخت این دو مدل، طراحی موتورسیکلت به‌قدری پیشرفت کرده است که حداقل پنج موتورسیکلت مدرن امروزی دارای موتوری هستند که بیش از ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. بسیاری از این موتورسیکلت های پرقدرت، مانند دوکاتی پانیگاله V4 و کاوازاکی نینجا H2R، از موتورهای چهار سیلندری استفاده می‌کنند تا به سرعت‌های نزدیک به ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت برسند.

در این مقاله قصد داریم پنج مدل از معروف ترین موتورسیکلت های جهان را که با پیشرانه های هشت سیلندر عرضه شده اند معرفی کنیم.

گلن کورتیس با موتور V8

سریع ترین موتورسیکلت های هشت سیلندر جهان
سریع ترین موتورسیکلت های هشت سیلندر جهان

گلن کورتیس در اوایل قرن بیستم در مدت زمانی کوتاه، نوآوری‌های فوق‌العاده‌ای را به ثبت رساند. او در سال ۱۹۰۲ با موتور یک‌سیلندر و سه اسب بخار شروع کرد و در سال بعد یک موتور V-twin با هشت اسب بخار توسعه داد. توانایی او در تولید موتورهای سبک و قدرتمند توجه صنعت نوپای هوانوردی را جلب کرد و علاقه این بخش او را به ساخت اولین موتور V8 خود ترغیب کرد.

در این زمان، او یک موتورسوار ماهر بود و تیمش را به ساخت موتورسیکلت که بتواند موتور V8 را پشتیبانی کند، هدایت کرد. موتورسیکلتی که آن‌ها تولید کردند، برخی از انحرافات طراحی را داشت که برای سازگاری با این موتور بزرگ ضروری بود. صندلی به طور قابل توجهی پشت موتور قرار داشت تا پاهای راکب از گرمای اگزوز سوزانده نشود؛ این امر نیاز به استفاده از دستگیره‌های بلند داشت که هندلینگ را کم‌تر می کرد.

این ویژگی‌ها نتوانستند مانع از آن شوند که کورتس در ژانویه ۱۹۰۷ رکورد سرعت زمینی را با این موتورسیکلت ثبت کند. مقامات کارناوال سرعت فلوریدا از تأیید موتورسیکلت در هیچ دسته‌ رسمی امتناع کردند، بنابراین کورتس رکوردشکنی خود را به عنوان یک نمایش اجرا کرد. در شن‌های اورموند بیچ، کورتس موفق شد به حداکثر سرعت ۲۱۸ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و رکورد سرعت در زمان خود را به طور غیر رسمی بشکند.

E.J. Potter’s Widowmaker 7

سریع ترین موتورسیکلت های هشت سیلندر جهان
سریع ترین موتورسیکلت های هشت سیلندر جهان

E.J. پاتر، متولد ایتاکا، به خاطر تمایلش به سرعت و بی‌توجهی به خطرات زندگی و سلامت، لقب «مجنون میشیگان» را به خود اختصاص داد. در سال ۱۹۶۰، او موتورسیکلت Bloody Mary 1 را ساخت که دارای موتور V8 شبیه به ۲۸۳ اینچ مکعب از شورولت بود. او دو موتورسیکلت Bloody Mary دیگر نیز ساخت قبل از آن‌که نام موتورسیکلت‌های درگ خود را به Widowmaker تغییر دهد، اما سیستم شماره‌گذاری متوالی را بدون وقفه ادامه داد. زمانی که به Widowmaker 7 در سال ۱۹۷۱ رسید، پاتر به موتور V8 با حجم ۳۵۰ اینچ شورولت تغییر یافته بود.

برای شماره هفت خوش‌شانس، پاتر موتور ۳۵۰ را با یک میل‌لنگ ، سرسیلندرهای آلومینیومی، پیستون‌های فورج‌شده و سیستم سوخت رسانی انژکتوری به‌روزرسانی کرد. این بهبودها خروجی را به ۵۰۰ اسب بخار تخمین زده شده افزایش داد و به پاتر کمک کرد تا رکورد جهانی گینس و سه رکورد در انجمن هات رود آمریکا را با سرعت نهایی ۲۷۶ کیلومتر بر ساعت ثبت کند. پس از بازنشستگی پاتر، این موتورسیکلت چند بار تغییر مالکیت داد تا این‌که در سال ۲۰۱۷ از طریق بونامز برای حراج عمومی عرضه شد. انتظار می‌رفت که قیمت آن بین ۶۵,۰۰۰ تا ۸۵,۰۰۰ دلار باشد، اما هیچ‌یک از مزایده‌کنندگان نتوانستند قیمت حداقلی را تأمین کنند.

Morbidelli’s limited-run V8 bike

موتورسیکلت های هشت سیلندر
موتورسیکلت های هشت سیلندر

جیانکارلو موریبدلی در سال ۱۹۳۴ در یک خانواده کشاورز در پزارو، ایتالیا، در سواحل آدریاتیک به دنیا آمد. به عنوان یک نوجوان، کارآموزی خود را در یک کارخانه چوبی آغاز کرد و در اواخر دهه ۵۰ کسب‌وکار چوب‌کاری خود را راه‌اندازی کرد. در اوقات فراغت، او موتورسیکلت‌ها را برای مسابقه تغییر می‌داد و در این زمینه به اندازه ساخت ماشین‌آلات صنعتی موفق بود. او در سال ۱۹۶۸ شروع به ساخت موتورسیکلت‌های گرند پری خود کرد و هفت سال بعد یک موتورسیکلت موریبدلی نخستین قهرمانی از هفت عنوان جهانی این تولیدکننده را کسب کرد.

او در سال ۱۹۸۲ پس از یک تلاش ناموفق برای انتقال از کلاس ۱۲۵ سی‌سی به ۲۵۰، بخش مسابقات را تعطیل کرد، اما یک دهه بعد، موریبدلی یک موتورسیکلت خیابانی پروتوتایپ با موتور V8 الهام‌گرفته از موتور فرمول ۱ کاسورث ساخت. بدنه آن توسط سازنده معروف، پینین‌فارینا، طراحی شده بود و ظاهری شیک و آینده‌نگر داشت. موتور V8 با حجم ۸۵۰ سی‌سی موریبدلی ۱۲۰ اسب بخار تولید می‌کرد و از یک سیستم انتقال قدرت شفت برای رسیدن به سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت استفاده می‌کرد. این مدل در سال ۱۹۹۴ تولید شد، اما قیمت ۴۵,۰۰۰ دلار (تقریباً ۹۵,۰۰۰ دلار امروز) باعث کاهش تقاضا شد. تنها چهار موتورسیکلت موریبدلی V8 ساخته شد که شامل پروتوتایپ نیز می‌شود. موتورسیکلت نشان داده شده در بالا در موزه موتورسیکلت باربر در بیرمنگام، آلاباما به نمایش گذاشته شده است.

PGM V8

موتورسیکلت های هشت سیلندر
موتورسیکلت های هشت سیلندر

موتورسیکلت موریبدلی V8 سه دهه پیش جلوتر از زمان خود بود، اما PGM V8 بهترین نمونه از عصر مدرن را نمایندگی می‌کند. این هیولای استرالیایی دارای موتور V8 با حجم ۲ لیتر و پنج سوپاپ برای هر سیلندر است. خروجی آن ۳۳۴ اسب بخار و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور است که از طریق یک گیربکس شش سرعته و چرخ عقب زنجیری به سطح جاده منتقل می‌شود.

در ساخت بدنه از فیبرکربن برای کاهش وزن استفاده شده است. رینگ ها از آلومینیوم ساخته شده‌اند تا چند اونس دیگر نیز کاهش وزن داشته باشند و با کالیپرهای Brembo GP4 که بر روی دیسک‌های ۳۲۰ میلی‌متری می‌چسبند، سرعت موتورسیکلت کنترل می شود. وب‌سایت رسمی برند PGM در بخش معرفی این مدل و توانایی آن برای دست یابی به چه سرعتی این سئوال را مطرح کرده است که، «چه‌قدر شجاع هستید؟»

پرسش بهتر شاید این باشد: «چه‌قدر ثروتمند هستید؟» قیمت PGM V8 برابر با ۱۸۰,۰۰۰ دلار استرالیا است که حدود ۱۱۵,۰۰۰ دلار آمریکا می‌شود. سرعت واقعی این موتورسیکلت احتمالاً به ۲۷۰ کیلومتر در ساعت می رسد.

Eisenberg V8

سریع ترین موتورسیکلت های هشت سیلندر جهان
سریع ترین موتورسیکلت های هشت سیلندر جهان

یک نگاه به موتورسیکلت آیزنبرگ V8 نشان می‌دهد که این موتورسیکلت برای سرعت ساخته شده است. نسخه کاملاً پوشیده آن مانند چیزی از دنیای فیلم و بازی ویدیویی Tron به نظر می‌رسد و نسخه بدون پوشش، رادیاتور بزرگ و لوله‌های اگزوز تیتانیومی را به نمایش می‌گذارد. موتور V8 با حجم ۳ لیتر، در شرایط تنفس آزاد، ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و می‌تواند سرعتی بیش از ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت را تجربه کند.

هزینه رزرو این مدل ۲۵,۰۰۰ پوند (حدود ۳۲,۰۰۰ دلار آمریکا) به اندازه‌ای است که می‌توان یک دوکاتی پانیکاله V4S را به صورت کامل خرید و حداقل قیمت خرید ۱۳۵,۰۰۰ پوند به بیش از ۱۷۲,۰۰۰ دلار در آمریکا تبدیل می‌شود. شما همچنین باید مقداری پول اضافی برای شخصی‌سازی کنار بگذارید و باید به تولیدکننده نشان دهید که می‌توانید بیش از ۴۰۰ اسب بخار را کنترل کنید. تنها ۱۰۰ نسخه از مدل‌های جاده‌ای ساخته شده است و آیزنبرگ آن را به یک فرودگاه خصوصی نزدیک شما پرواز می‌دهد تا بتوانید بلافاصله پس از تحویل، آن را آزمایش کنید.

source

توسط khodrocamp.ir