سامانه فروش خودروهای وارداتی دیگر برای دلالی مناسب نیست/ فرصت به مصرفکنندگان نهایی میرسد

سامانه فروش یکپارچه خودروهای وارداتی که پیش از این بستری مناسب برای سودآوری دلالان بازار خودرو بود، اکنون با افزایش عرضهها امکان خرید توسط مصرفکنندگان نهایی را بهبود بخشیده است.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، عرضه محدود در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی منجر به ایجاد اختلاف شدید قیمت خودروهای عرضهشده در سامانه و بازار آزاد، و در نتیجه فراهم آمدن بستری مناسب برای فعالیت دلالان شده بود.
اما در حال حاضر، با تغییرات صورتگرفته در شرایط بازار و افزایش عرضه، وضعیت این سامانه تغییر کرده است و دیگر خبری از دلالیهای گسترده نیست و این تغییرات به نفع مصرفکنندگان نهایی و مشتریان واقعی خودروها تمام خواهد شد.
این در حالی است که پیش از این قیمت خودروهای خارجی در بازار آزاد به شدت افزایش یافته بود و واسطهها و دلالان نقشی پررنگ در این افزایش قیمتها ایفا میکردند. عرضه محدود خودروها و ظرفیتهای تولید محدود در داخل کشور، باعث شده بود تا دلالان بتوانند با خرید خودروهای وارداتی، آنها را به قیمتهای بالاتر در بازار آزاد بفروشند و سود کلانی از این طریق به دست آورند.
در این شرایط، افزایش عرضهها در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی میتواند شرایط خودروهای وارداتی را تغییر دهد و بازار را از سیطره دلالان خارج کند.
یکی از دلایل اصلی که سبب شد سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی در مراحل اولیه به بستری برای دلالی تبدیل شود، محدود بودن تعداد خودروهای عرضهشده در هر دوره فروش بود. از آنجایی که تعداد عرضهها به شدت کم بود و تقاضا برای خودروهای وارداتی بسیار بالا، فرصتهای زیادی برای دلالان فراهم شد تا با خرید خودروها از این سامانهها به قیمت پایینتر و فروش آنها در بازار آزاد به قیمتهای بسیار بالاتر، سود قابل توجهی کسب کنند.
از سوی دیگر، تفاوتهای زیادی میان قیمتهای عرضهشده در سامانه و قیمتهای بازار آزاد وجود داشت. این اختلافات قیمتی باعث شد که دلالان با دسترسی به خودروهایی با قیمت پایینتر از قیمتهای بازار آزاد، به راحتی سودهای هنگفتی را از خرید و فروش این خودروها بهدست آورند. این شرایط، بهویژه در دورههای اول عرضه خودروها، به نفع دلالان تمام شد و به طور غیرمستقیم باعث افزایش قیمتها و تورم در بازار شد.
با گذشت زمان و افزایش تدریجی عرضه خودروهای وارداتی از طریق سامانه یکپارچه، شرایط بازار بهطور قابل توجهی تغییر کرده است. یکی از مهمترین تغییرات، کاهش قابل توجه تقاضا در مقابل عرضه است. افزایش تعداد خودروهای وارداتی عرضهشده به بازار موجب شده است که قیمتهای خودرو در بازار آزاد تا حدودی کاهش یابد و فاصله میان قیمتهای سامانه و بازار آزاد کمتر شود. در حال حاضر، با توجه به رشد عرضه و بهبود شرایط بازار، دلالان دیگر آنطور که پیشتر شاهد بودیم نمیتوانند با سود زیادی به خرید و فروش خودروها بپردازند.
یکی از نتایج این تغییرات، افزایش دسترسی مصرفکنندگان نهایی به خودروهای وارداتی با قیمتهای منصفانهتر است. با کاهش نقش دلالان در بازار، مصرفکنندگان میتوانند خودروهای مورد نظر خود را با قیمتهای سامانه تهیه کنند.
در نتیجه میتوان گفت سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی که در مراحل اولیه خود بستری برای فعالیت دلالان شده بود، با افزایش عرضه و تغییرات شرایط بازار، اکنون به یک ابزار برای تأمین خودروهای مورد نیاز مصرفکنندگان نهایی تبدیل شده است. با این تغییرات، دلالان دیگر قادر به کسب سودهای کلان از این بازار نیستند و مصرفکنندگان واقعی از این شرایط بهرهمند میشوند. بنابراین، میتوان گفت این تغییرات در بازار خودروهای وارداتی به نفع مصرفکنندگان و در راستای کاهش دلالیهاست.
بازار خودرو خودروهای وارداتی دلالان بازار خودرو دلالان خودرو سامانه فروش خودروهای وارداتی قیمت خودرو
source